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    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Tagesklinik ; Ambulantes Operieren ; Anästhesie-Informations-Management-System (AIMS) ; Ungeplante stationäre Aufnahme ; Prädiktoren ; Keywords Day care unit ; Ambulatory surgery ; Anesthesia information management system (AIMS) ; Unanticipated admission ; Predictors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract In order to plan the daily routine of a surgical day care unit optimally and effectively, it is indispensable to know the causes of unanticipated admission of outpatients. The purpose of this experiment was to evaluate the influences and predictors of unanticipated admission of patients in our day care unit for ambulatory surgery. The data sets of 3152 surgical outpatients were evaluated. The duration of stay had been entered online by computers. Method. From January 1997 until June 1999, all clinically relevant parameters from any outpatient were entered into an anesthesia information management system (NarkoData®, Imeso GmbH, Hüttenberg-Rechtenbach, Germany). The correlation of potential nominal and ordinal scaled predictors of unanticipated admission was tested using the chi-squared test. Univariate analysis was used in determining predictors for the occurrence of unanticipated admission. Pearson's contingency coefficient (CC) was used as a standard for the correlation rigidity in nominal and ordinal scaled parameters. The correlation standard eta was used for metrical parameters. Results. Unanticipated admission occurred in 169 (5.4%) of the 3152 outpatients. The following parameters significantly influenced unanticipated admission: age, ASA status, diagnosis (ICD-9), time of admission, different anesthesia procedures and anesthetics (opioids and nondepolarizing muscle relaxants), surgical department, type of surgery (ICPM), duration of operation, blood loss, intraoperative hemoglobin values, and the administration of colloid and crystalloid solutions. The parameters blood loss, intraoperative hemoglobin values, and administration of colloid solutions were evaluated as being good predictors. Conclusion. The causes of unanticipated admission of patients in our day care unit for ambulatory surgery are manifold. Some relate to the patient, the anesthesia, and the organization of the day care unit, whereas lengthy operative trauma leading to intraoperative blood loss also plays a major role.
    Notes: Zusammenfassung Für eine optimale und effektive Planung des täglichen Betriebs einer operativen Tagesklinik ist es unerläßlich, die Gründe für eine ungeplante stationäre Aufnahme ambulanter Patienten zu kennen. Ziel dieser Untersuchung war es, Einflussfaktoren und Prädiktoren für eine ungeplante stationäre Aufnahme für Patienten unserer Operativen Tagesklinik zu evaluieren. Dies erfolgte anhand von 3.152 Datensätzen tageschirurgischer Patienten, deren Aufenthalt computergestützt online erfaßt wurde. Methodik. 1997 bis einschließlich Juni 1999 wurden bei jedem tagesstationären Aufenthalt alle klinisch relevanten Parameter mit einem Anästhesie-Informations-Management-System (NarkoData®) erfaßt. Die potenziellen nominal bzw. ordinal skalierten Prädiktoren für die ungeplante stationäre Aufnahme wurden zunächst mit dem Chi-Quadrat-Test auf ihren Zusammenhang überprüft. Die Ermittlung von Prädiktoren für das Auftreten einer ungeplanten stationären Aufnahme erfolgte mit der Methode der univariaten Analyse. Als Maß für die Straffheit des Zusammenhangs für nominal und ordinal skalierte Parameter wurde der Kontingenzkoeffizient (CC) nach Pearson, für metrische Parameter das ZusammenhangsmaßEta berechnet. Ergebnisse. Von den 3.152 tagesstationären Patienten wurden 169 Patienten (5,4%) nicht geplant stationär aufgenommen. Für folgende geprüfte Parameter konnte ein signifikanter Zusammenhang mit der ungeplanten stationären Aufnahme nachgewiesen werden: Alter, ASA-Klassifikation, Diagnose (ICD-9), Aufnahmezeitpunkt, unterschiedliche Anästhesieverfahren und Anästhetika (Opioide und nichtdepolarisierende Muskelrelaxanzien), operierende Fachabteilung, Eingriff (ICPM), Operationsdauer, Blutverlust, intraoperativ bestimmter Hämoglobinwert sowie die Menge infundierter kolloidaler und kristalloider Lösungen. Aufgrund der Zusammenhangsmaße konnten die Parameter Blutverlust, intraoperativ bestimmter Hämoglobinwert und Gabe von kolloidalen Lösungen als gute Prädiktoren evaluiert werden. Schlussfolgerung. Die Ursachen für eine ungeplante stationäre Aufnahme von Patienten unserer Operativen Tagesklinik sind unterschiedlicher Genese. Neben Gründen, die den Patienten, die Anästhesie und die Organisation der Tagesklinik betreffen, spielt ein längeres operatives Trauma, das zu einem erhöhten intraoperativen Blutverlust führt, eine entscheidende Rolle.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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