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  • 1995-1999  (3)
  • 1980-1984
  • 1955-1959
  • Colorectales Carcinom  (1)
  • Key wordsDrosophila  (1)
  • Kopf- und Halstumoren  (1)
  • 1
    ISSN: 1433-0385
    Schlagwort(e): Key words: Colorectal carcinoma ; Outcome ; Quality management ; Ranking ; Surrogate endpoint. ; Schlüsselwörter: Ergebnisqualität ; Colorectales Carcinom ; Qualitätsmanagement ; Ranking ; Surregatendpunkt.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung. Anhand der Daten der prospektiven deutschen Multizenterstudie der Studiengruppe Kolorektales Karzinom (SGKRK) wurden die Klinikunterschiede im 5-Jahres-Überleben mit speziellen für ein sog. Ranking geeigneten biometrischen Methoden unter Wahrung der Anonymität analysiert. Weiterhin wurde nach sog. Surrogatendpunkten gesucht, die bereits früher als 5 Jahre nach Ersttherapie eine Aussage über die Ergebnisqualität der chirurgischen Therapie ermöglichen. Hierzu ist eine gesonderte Analyse für Rectum- und Coloncarcinompatienten erforderlich. Für das Rectumcarcinom ist die Kombination von Häufigkeit örtlicher Tumorzelldissemination bei Tumorresektion (intraoperativer Einriß im Tumor und/oder Schnitt in oder durch Tumorgewebe) und Rate locoregionärer Rezidive (innerhalb von 2 Jahren) nach Operation als verläßlicher Surrogatendpunkt anzusehen. Beim Coloncarcinom konnte ein solcher nicht gefunden werden. Die postoperative Morbidität ist als Indikator für die definitive Ergebnisqualität ungeeignet. Eine sehr niedrige Rate postoperativer Todesfälle bietet keine Gewähr auf zufriedenstellende Langzeitergebnisse in der colorectalen Carcinomchirurgie.
    Notizen: Summary. The data of the German Prospective Multicenter Study of the Study Group Colorectal Carcinoma (SGCRC) were analyzed with regard to interinstitutional differences in 5-year survival by statistical methods adequate for ranking and observing anonymity. Furthermore, possible so-called surrogate endpoints that allow an assessment of definite outcome after surgical treatment earlier than after 5 years were also analyzed. This requires a separate analysis for rectal and colon carcinoma patients. For rectal carcinoma, the combination of the frequency of local tumor cell spillage during tumor resection (iatrogenous tumor perforation and/or incision into or through tumor tissue) and the rate of locoregional recurrences (within 2 years after surgery) could be demonstrated as realiable surrogate endpoint. For colon carcinoma, no reliable surrogate endpoint could be found. Surgical morbidity is not an indicator of definite outcome. A very low rate of surgical mortality does not ensure satisfactory long-term results in colorectal cancer surgery.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    ISSN: 1433-0458
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter TNM-Klassifikation (4. Aufl.) ; TNM-Klassifikation (5. Aufl.) ; UICC ; Kopf- und Halstumoren ; Tumorstaging ; Key words TNM classification (4th edition) ; TNM classification (5th edition) ; Head and neck cancer ; Tumor staging ; UICC
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The 5th edition of the TNM classification entails a number of changes concerning head and neck tumors. The division of stage IV tumors into three subcategories marks a significant expansion of the stage grouping procedure. Methods: In a retrospective study the clinical course of 3247 patients with head and neck carcinomas were comparatively evaluated according to the 4th and 5th editions of the new TNM classification. In particular it was the aim of the study to test the prognostic relevance of the subdivision of stage IV especially in mucosal cancer. Results: In classifying the primary tumor the most extensive changes were noted for supraglottic and salivary gland tumors. On the basis of the 4th edition of the TNM classification the following recurrence-free 5-year survival rates for 3033 cases of mucosal cancer were calculated: stage I 91,0%, stage II 78,6%, stage III 61,4%, stage IV 31,0%. The calculations based on the 5th edition yielded: stage I 91,0%, stage II 77,2%, stage III 61,2%, stage IVA 32,4%, stage IVB 25,3%, stage IVC 3,6%. Conclusions: The adequacy of the revised stage classification in establishing a prognostic hierarchy was confirmed. However, a significant prognostic distinction between N2- (stage IVA) and N3-metastasis (stage IVB) could not be found.
    Notizen: Zusammenfassung Die 5. Aufl. der TNM-Klassifikation bringt einige Änderungen im Bereich der Kopf-Hals-Tumoren mit sich. Eine wesentliche Erweiterung der Stadiengruppierung besteht in der Unterteilung von Stadium IV in 3 Unterstadien. In einer retrospektiven Studie wurden die Krankheitsverläufe von 3247 Patienten mit Karzinomen der Mundhöhle, des Oro- und Hypopharynx, des Larynx, der Speicheldrüsen und der Kieferhöhle ausgewertet. Hierbei kamen die 4. und die 5. Aufl. der TNM-Klassifikation vergleichend zur Anwendung. Insbesondere wurde geprüft, ob der Unterteilung von Stadium IV eine prognostische Relevanz zukommt. Bei der Klassifikation des Primärtumors ergaben sich die umfassendsten Änderungen bei Tumoren der Supraglottis und der Speicheldrüsen. Nach der 4. Aufl. der TNM-Klassifikation errechneten sich folgende rezidivfreien Fünfjahresüberlebensraten: Stadium I 89,7%, Stadium II 78,9%, Stadium III 60,3%, Stadium IV 31,0%, nach der 5. Aufl.: Stadium I 90,8%, Stadium II 77,1%, Stadium III 61,3%, Stadium IVA 32,2%, Stadium IVB 25,8%, Stadium IVC 7,9%. Die Eignung der neuen Stadieneinteilung zur Schaffung einer prognostische Hierarchie konnte bestätigt werden. Allerdings ließ sich kein signifikanter Prognoseunterschied zwischen einer N2- (Stadium IVA) und einer N3-Metastasierung (Stadium IVB) finden.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Molecular genetics and genomics 259 (1998), S. 656-663 
    ISSN: 1617-4623
    Schlagwort(e): Key wordsDrosophila ; Enhancer-promoter interactions ; Pig-1 ; SEBP1 ; Sgs-4
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie
    Notizen: Abstract The Drosophila genes Pig-1 and Sgs-4 are adjacent and oppositely transcribed genes which share a common enhancer region located in the intergenic region between the two transcription start sites. Both genes are transcribed in the same tissue, the larval salivary gland, but they are expressed at different times, the expression switching from Pig-1 to Sgs-4 expression during development of the third-instar larva. Here we describe partial purification and functional analysis of a DNA-binding protein, secretion enhancer binding protein 1 (SEBP1), from nuclear extracts of whole Drosophila larvae. SEBP1 binds to a single site within the Pig-1/Sgs-4 intergenic region. Point mutations that disrupt this site had no significant effect on activation of the Sgs-4 promoter in constructs lacking the Pig-1 promoter. However, if the Pig-1 promoter was present, the same mutations led to a strong attenuation of Sgs-4 promoter activity, suggesting that binding of SEBP1 is necessary for the Pig-1/Sgs-4 transcriptional switch. The data are consistent with a model in which the SEBP1 binding site acts as a transient silencing element that facilitates the reorganization of promoter-enhancer interactions by disrupting pre-existing interactions, thus enabling stage-specific activators of Sgs-4 to bind to their enhancer target sites.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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