ISSN:
1435-1420
Keywords:
Key words Sepsis
;
cardiomyopathy
;
SIRS (systemic inflammatory response syndrome)
;
TNFα (tumor necrosis factor α)
;
NO (nitric oxide)
;
Schlüsselwörter Sepsis
;
Kardiomyopathie
;
SIRS (systemisches Inflammations-Reaktions-Syndrom)
;
TNFα (Tumornekrosefaktor α)
;
NO (Stickoxid)
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Eine Herzschädigung und -dysfunktion ist Bestandteil des Multiorgan-Dysfunktions-Syndroms bei Sepsis und SIRS. Diese akute septische Kardiomyopathie wird häufig in ihrem Ausmaß und in ihrer Relevanz unterschätzt, obwohl 10% aller Sepsis-Todesfälle auf ein intraktables Herzversagen zurückzuführen sind. Die ausgeprägte, bei normaler oder sogar erhöhter Koronardurchblutung nicht primär hypoxische Pumpschwäche des vergrößerten linken und rechten Ventrikels mit erhöhter Compliance repräsentiert den wesentlichen Befund dieser potentiell reversiblen Kardiomyopathie; die zusätzliche rechtsventrikuläre Funktionseinschränkung infolge einer pulmonalen Hypertonie bei ARDS kann die Herzschädigung weiter verschlimmern. Die SIRS-Kardiomyopathie bei nichtinfektiösem MODS weist gemeinsame Züge mit der akuten septischen Kardiomyopathie auf. Die Pathogenese der Herzschädigung bei Sepsis und SIRS ist multifaktoriell, wobei die Endotoxin-/TNFα-/Stickoxid-/cGMP-Kaskade eine wesentliche negativ inotrope Achse darstellt. Die Therapie der akuten septischen Kardiomyopathie und der SIRS-Kardiomyopathie ist derzeit noch überwiegend symptomatisch (Volumensubstitution, inotrop-vasoaktive Substanzen); kausale Therapieprinzipien – im Kontext mit dem Gesamtkonzept der Sepsis-Behandlung – sind in Erprobung.
Notes:
Summary Damage/dysfunctioning of the heart forms part of the multiple organ dysfunction syndrome (MODS) in sepsis and SIRS. This acute septic cardiomyopathy is often underestimated in degree and relevance, although about 10% of all sepsis fatalities are due to intractable heart failure. This potentially reversible cardiomyopathy is characterized by a considerable pump failure, not primarily ischemic, with coronary blood flow being normal or even enhanced; the left and right ventricle is enlarged as a consequence of an increased ventricular compliance. Damage of the heart can further be aggravated in case of additional right ventricular impairment due to pulmonary hypertension in ARDS. SIRS-cardiomyopathy in non-infectious MODS has common traits with acute septic cardiomyopathy. The pathogenesis of heart disease in sepsis and SIRS is multifactorial, the endotoxin/TNFα/NO/ cGMP-cascade representing a main negative inotropic axis. Therapy of acute septic cardiomyopathy and SIRS-cardiomyopathy at present is still mainly symptomatic (volume substitution, inotropic/vasoactive agents); causal therapeutic principles are, however, put to test in the context of a comprehensive concept of causal sepsis treatment.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s003900050060
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