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    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Opiatabhängigkeit ; Methadon ; Buprenorphin ; Erhaltungstherapie ; Key words Opioid dependence ; Methadone ; Buprenorphine ; Maintenance therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The efficacy of buprenorphine in opioid dependent patients (n=20) was compared to methadone maintained subjects (n=20) in a randomized comparison trial. Sublingual application of buprenorphine as an alternative synthetical opioid is being compared to methadone during a 24 week study period. A trend (p=0.06) could be found in the retention rate of investigated patients being maintained on a mean dosage of 63 mg oral applicable methadone (racemat of L- and D-methadone) in comparison to the group on a mean dosage of 7,3 mg buprenorphine (sublingual tablets). The dropout-rate of 11 subjects at the end of the study in the buprenorphine group was higher when compared to the dropout-rate of 5 in the methadone group. There was no significant difference between the two groups over the treatment period in respect to additional consumption of opiates, benzodiazepines and cocaine as evaluated through urine toxicology. The result in regard to compliance over the study period demonstrates that methadone appears to be the more successful oral opioid (p=0,04). Nevertheless, efficacy of buprenorphine in maintenance could be demonstrated in the remaining subjects, and further studies with higher daily doses and a higher number of subjects have to be performed.
    Notes: Zusammenfassung Im Rahmen der Erhaltungstherapie mit synthetischen Opioiden wurde über eine Studiendauer von 24 Wochen die Wirksamkeit von sublingual appliziertem Buprenorphin in Tablettenform mit oral verabreichtem Methadon bei 40 opiatabhängigen Patienten verglichen. In der randomisierten Studie wurden als Zielparameter die Retentionsrate (=Prozentanteil der Patienten, die über die gesamte Studiendauer im Untersuchungsprogramm verblieben und diese wie geplant beendet haben), Zusatzkonsum und Verbleibedauer definiert. Es ergab sich bei einer mittleren täglichen Dosis von 7,3 mg Buprenorphin und einer mittleren Dosierung von 63 mg Methadon eine Tendenz bezüglich der Retentionsrate (p=0,06) zugunsten der mit Methadon behandelten Gruppe. Die Ausfallsrate in der mit Buprenorphin behandelten Gruppe (n=20) war mit 11 Patienten im Vergleich zu 5 Patienten in der methadonbehandelten Gruppe (n=20) tendenziell höher. Hinsichtlich des Zusatzkonsumes von Opiaten, Benzodiazepinen und Kokain ließ sich kein signifikanter Unterschied zwischen den beiden während des Behandlungsverlaufes erheben. Methadon stellte sich, was die Verbleibedauer in der Studie betrifft, als die erfolgreichere Substanz dar (p=0,04). Weitere Studien mit höheren Dosierungen und größeren Fallzahlen müssen diesbezüglich weiteren Aufschluß bringen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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