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  • 1995-1999  (7)
  • 1920-1924
  • 1900-1904
  • Radiotherapy  (2)
  • magnetic suspension balance  (2)
  • thermodynamic properties  (2)
  • Acoustic impedance tests  (1)
Materialart
Erscheinungszeitraum
Jahr
  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 3 (1999), S. 12-16 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Gaumennahterweiterung ; Distraktionsosteogenese ; Osteotomie ; Atemwegsdiagnostik ; Reflexionsakustische Meßverfahren ; Key words Rapid palatal expansion ; Acoustic impedance tests ; Distraction osteogenesis ; Airway diagnosis ; Maxillary surgery
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Objective: To investigate nasal airway changes through transverse maxillary distraction osteogenesis by means of an objective, reliable, non-invasive investigation technique with special attention to nasal valve changes and widening of the posterior maxilla. Patients and intervention: Eight patients with a severe maxillary transversal deficit underwent surgically assisted rapid palatal expansion in local or general anesthesia. Before and after the distraction process, a transnasal series of acoustic measurements of nasal airway profile was performed under topical decongestion. Nasal volume was calculated by integration of the area profile. The cross-sectional area of the nasal valve was also determined. Results: A significant enlargement of nasal volume was recorded in all patients (P 〈 0.01: Wilcoxon signed rank test). The average increase measured 5 cm3 (23%). The increase in volume was recorded in all parts of the nasal cavity, indicating complete maxillary expansion even in the posterior segment. The nasal valve area raised from 0.56 to 0.70 cm2 (P 〈 0.01). Six out of eight patients reported striking improvement of nasal patency after maxillary distraction. Conclusion: Besides correction of the maxillary arch deformity, rapid palatal expansion contributes to improved nasal patency by resolving nasal valve constriction. Significant widening of the posterior nasal cavity was achieved, indicating a translational pattern of maxillary movement, although the pterygomaxillary junction was not touched in the osteotomy.
    Notizen: Fragestellung: In dieser Untersuchung sollten die Auswirkungen der transversalen Distraktion des Oberkiefers auf den nasalen Atemweg durch ein nichtinvasives Untersuchungsverfahren beschrieben werden. Es wird damit untersucht, ob die chirurgische Gaumennahterweiterung eine Weitung auch der posterioren Oberkieferbasis erreicht und durch Vergrößerung des Nasenklappenquerschnitts eine Normalisierung der nasalen Ventilation gelingen kann. Material und Methode: Bei 8 Patienten mit hochgradigem Schmalkiefer wurde eine transversale Distraktion des Oberkiefers vorgenommen. Vor der Osteotomie und nach Abschluß der Distraktion wurde das Querschnittprofil des nasalen Atemwegs unter lokaler Schleimhautabschwellung reflexionsakustisch bestimmt. Nasenvolumina und Querschnittsfläche der Nasenklappe wurden berechnet. Ergebnisse: Bei sämtlichen Patienten konnte eine signifikante Zunahme des Nasenvolumens nachgewiesen werden (p 〈 0,01: Wilcoxon-Paardifferenzentest), im Mittel vergrößerte sich das Nasenvolumen um 5 cm 3 . Die Weitung betraf gleichermaßen den vorderen, den mittleren und den hinteren Nasenabschnitt. Der Querschnitt der Nasenklappe vergrößerte sich signifikant (p 〈 0,01) von 0,56 cm 2 auf 0,7 cm 2 . 6 von 8 Patienten berichteten über eine deutliche subjektive Verbesserung der Nasenatmung. Schlußfolgerung: Neben der Weitung des Zahnbogens schafft die chirurgisch unterstütze Gaumennahterweiterung anatomische Voraussetzungen zur Verbesserung der Nasenatmung am ehesten durch eine Erweiterung der Nasenklappe. Auch ohne Osteotomie der Sutura pterygomaxillaris kann eine signifikante Vergrößerung des posterioren Nasenvolumens erreicht werden. Daher ist eine Translationskomponente des Segmenttransports anzunehmen.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 3 (1999), S. S125 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Enossale Implantate ; Mundhöhlenkarzinom ; Implantologische Rehabilitation ; Strahlentherapie ; Key words Dental implants ; Oral and oropharyngeal carcinoma ; Implant-supported prosthodontic rehabilitation ; Radiotherapy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary A comparative study was carried out of 276 Brånemark fixtures in the irradiated and nonirradiated anterior mandible with a mean follow-up period of 58.2 months. Postoperative radiotherapy with 60 Gy and 100% isodose for the anterior mandible using a 6-MV linear accelerator, conventional fractioning, and a split-course technique was administered in the irradiated patient group. HBO therapy was not applied. A statistical difference in the 5-year success rate between the irradiated and nonirradiated group was not found. Nevertheless, a significantly higher rate of perioperative soft tissue complications at implant insertion was seen in the irradiated group. The statistical analysis showed no significance for sex, interval between radiation and implant insertion (with a minimun of 10 months), or type of periimplant soft tissue (regional vs. flap). The prognosis for implants in the irradiated mandible was, however, statistically improved (n = 0.0035) when the healing period was longer than 4 months. Mobile periimplant soft tissue proved to be the main problem regardless of radiation load. Late complications have not been observed so far. The available results and clinical studies support a positive assessment of the regenerative potential of the irradiated mandible with regard to osteointegration of endosseous implants. A preceding radiotherapy up to 60 Gy should therefore not be considered as a contraindication for an implant/prosthetic rehabilitation.
    Notizen: Zusammenfassung Die vergleichende Untersuchung bezieht sich auf 276 Brånemark-Fixturen im bestrahlten und nicht bestrahlten originären anterioren Unterkiefer bei einer mittleren Verweildauer von 58,2 Monaten. Bei den bestrahlten Patienten war eine postoperative Radiotherapie mit 60 Gy mit einer 100%-Isodose für den anterioren Unterkiefer unter Verwendung eines Linearbeschleunigers (6 MV) bei konventioneller Fraktionierung und Split-course-Technik erfolgt. Eine begleitende Therapie mit hyperbarem Sauerstoff hatte nicht stattgefunden. Eine statistische Differenz für die 5-Jahres-Erfolgsrate zwischen der bestrahlten und nicht bestrahlten Gruppe war nicht nachweisbar. Dennoch zeigte sich für den strahlenbelasteten Unterkiefer eine deutlich höhere Rate an perioperativen Weichteilkomplikationen bei der Implantatinsertion. Die univariate Analyse wies keine Signifikanz für das Geschlecht, das Intervall zwischen Bestrahlung und Implantation (bei einem Mindestintervall von 10 Monaten) sowie die Art des periimplantaren Weichgewebes (ortsständig vs. Lappenersatz) nach. Die Prognose der Implantate im bestrahlten Unterkiefer war jedoch bei Verlängerung der Einheilphase über 4 Monate hinaus statistisch günstiger (p = 0,0035). Als vorrangiges Problem ohne Bezug zu einer etwaigen Strahlenbelastung erwies sich das mobile periimplantäre Weichteillager. Spätkomplikationen sind bislang nicht aufgetreten. Die vorliegenden Ergebnisse und klinischen Studien geben Veranlassung zu einer positiven Einschätzung des regenerativen Potentials des bestrahlten Unterkiefers hinsichtlich einer Osseointegration enossaler Implantate. Eine vorangehende Strahlentherapie bis 60 Gy kann daher nicht mehr als absolute Kontraindikation für eine implantologisch-prothetische Rehabilitation gelten.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 3 (1999), S. S117 
    ISSN: 1434-3940
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Kaufunktionelle Rehabilitation ; Enossale Implantate ; Strahlentherapie ; Prognosefaktoren ; Kaplan-Meier-Analyse ; Key words Rehabilitation of masticatory function ; Enossal implants ; Radiotherapy ; Factors affecting prognosis ; Kaplan-Meier Analysis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In comparison to tumor patients not receiving radiotherapy, the rehabilitation of masticatory function after head and neck irradiation is limited due to radiation-induced caries, radioxerostomia, and the risk of osteoradionecrosis. This study focused on implants in the irradiated jaw and on the evaluation of the prognosis and the effect of potential factors on the prognosis. The retrospective study covered 197 implants (47 patients) from 1988 to 1997. The implant prognosis was determined by implant survival statistics (Kaplan-Meier). Losses not related to the implants were censored. In addition, groups were formed according to factors potentially affecting the prognosis. The significance of differences in the groups relative to survival were tested using the log-rank test. Twelve (6.1%) implants from a total of 197 were lost due to peri-implantitis, and eight (4.1%) due to possible biomechanical stress. A total of 52 losses (26.4%) due to death of patients and two (1.0%) due to resection of the jaw were censored; 111 (56.3%) implants remained at recall and the average interval was 33 months. The rates of implant survival (Kaplan-Meier) after 1 and 2 years were 95%, after 3 and 4 years 92%, and after 5 and 6 years 72%. The univariate analysis of group comparisons showed a significantly lower rate of loss after perimplant flap reconstruction (p = 0.036). There was no effect due to the doses of irradiation (p = 0.16), chemotherapy (p = 0.90), or peri-implant osteoplasty (p = 0.84). Although none of the implants inserted before radiotherapy had to be explanted, the implant survival difference in the very heterogeneous groups was not significant (preirradiation, n = 29; postirradiation: n = 156; p = 0.13). According to the literature, the rate of survival of teeth which were sound before radiotherapy (1 year, 75%; 5 years, 45%) was distinctly lower than the survival of enossal implants (1 year, 95%; 5 years, 72%). The high-quality rehabilitation of masticatory function with implant-based protheses is the preferred method of treatment for irradiated tumor patients. In addition, contraindications for enossal implants were ruled out for all studied factors affecting prognosis.
    Notizen: Zusammenfassung Einleitung: Die kaufunktionelle Wiederherstellung nach Kopf-Hals-Bestrahlung ist gegenüber anderen Tumorpatienten durch Strahlenkaries, Radioxerostomie und Osteoradionekroserisiko zusätzlich limitiert. Es wurde der Frage der Implantatprognose und potentieller Prognosefaktoren im bestrahlten Kiefer nachgegangen. Material und Methode: Die retrospektive Studie erfaßte von 1988–1997 197 Implantate (47 Patienten). Die Implantatprognose wurde durch Überlebenszeitanalyse (Kaplan-Meier) bestimmt, wobei implantatunabhängige Verluste zensiert wurden. Außerdem erfolgte eine Gruppenbildung nach potentiell die Prognose beeinflussenden Parametern. Grupppenunterschiede in den Überlebensraten wurden mit dem Log-Rank-Test auf Signifikanz geprüft. Ergebnisse: Von 197 Implantaten gingen 12 (6,1%) durch Periimplantitis und 8 (4,1%) durch mögliche biomechanische Überlastung verloren. Zensiert wurden 52 Verluste (26,4%) wegen Versterbens und 2 (1,0%) wegen Kieferresektion. 111 Implantate (56,3%) verblieben im Recall; die gemittelte Nachkontrollphase betrug 33 Monate. Die Überlebensrate (Kaplan-Meier-Analyse) betrug nach 1 und 2 Jahren 95%, nach 3 und 4 Jahren 92% und nach 5 und 6 Jahren 72%. Die univariate Analyse der Gruppenvergleiche zeigte eine lokal signifikant niedrigere Verlustrate nach periimplantärer Weichteilplastik (p = 0,036). Bestrahlungsdosis (p = 0,16), Chemotherapie (p = 0,9) und periimplantäre Osteoplastik (p = 0,84) beeinflußten die Prognose nicht. Obwohl kein vor der Bestrahlung gesetztes Implantat explantiert wurde, war der Unterschied bei sehr inhomogenen Gruppenstärken (prä radiationem: n = 29; post radiationem: n = 156) nicht signifikant (p = 0,13). Schlußfolgerungen: Im Literaturvergleich ist die Überlebensrate prae radiationem gesunder Zähne (1 Jahr: 75%; 5 Jahre: 45%) deutlich schlechter als die Prognose enossaler Implantate (1 Jahr: 95%; 5 Jahre: 72%). Die funktionell hochwertige Restitutio des Kauorgans durch implantatgetragenen Zahnersatz ist damit auch für bestrahlte Tumorpatienten bestätigt. Eine Kontraindikation enossaler Implantation konnte daneben für alle untersuchten zusätzlichen Prognosefaktoren ausgeschlossen werden.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    International journal of thermophysics 16 (1995), S. 399-411 
    ISSN: 1572-9567
    Schlagwort(e): density ; high pressure ; high temperature ; magnetic suspension balance ; single-sinker densitometer
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Physik
    Notizen: Abstract A new apparatus for density measurements of fluids in the entire range from gas to liquid densities is presented. The instrument is a single-sinker buoyancy densitometer designed in a completely new way. The buoyancy force exerted by the sample fluid on an immersed sinker (buoy) is transferred by a new type of magnetic suspension coupling to an analytical balance. In order to reduce drastically the linearity error of the (commercial) balance. a special basic load compensation is applied which also avoids any buoyancy ellèct of the laboratory air on the balance. The new single-sinker densitometer covers a density range from 10 to 200(1 kg - m ' at temperatures from 233 to 523 K and pressures up to 30 MPa. A special compact version of such a single-sinker densitometer can even he used at temperatures from 80 to 523 K at pressures up to 100 MPa. Test measurements on densities of carbon dioxide at 233, 360, and 523 K at pressures up to 30 MPa show that the estimated total uncertainty of ±0.02% to ±0.03% in density is clearly met.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    International journal of thermophysics 17 (1996), S. 391-404 
    ISSN: 1572-9567
    Schlagwort(e): coexistence curve ; equation of state ; Lennard Jones fluid ; thermodynamic properties
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Physik
    Notizen: Abstract A new equation of state (EOS) is proposed for the Helmholtz energyF of the Lennard Jones fluid which represents the thermodynamic properties over a wide range of temperatures and densities. The EOS is written in the form of a generalized van der Waals equation.F =F u +F v. WhereF u is a hard body contribution andF A an anttractive dispersion force contribution. The expression forF H is closely related to the hybrid Barker Henderson pertubation theory. The construction ofF A is accomplished with the Setzmann Wagner optimization procedure on the basis of virial coefficients and critically assessed computer simulation data. A comparison with the EOS of Johnson et al. shows improvement in the description of the vapor liquid coexistence properties, thepvT data. and in peculiar, of the calorie properties. A comparison with the EOS of Kolafa and Nezbeda which appeared after the bulk of this work was finished shows still by about 30%.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 6
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    International journal of thermophysics 20 (1999), S. 485-505 
    ISSN: 1572-9567
    Schlagwort(e): combined viscosity/density measurement ; density ; magnetic suspension balance ; magnetic suspension coupling ; single-sinker densimeter ; viscometer ; viscosity
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Physik
    Notizen: Abstract A new apparatus for measuring the viscosity and density of fluids is presented. The main element of the instrument is an electronically controlled magnetic suspension coupling. For the density measurement (buoyancy principle according to the single-sinker method), this coupling is used for the contactless transfer of the forces acting on a sinker in the measuring cell to an analytical balance. The coupling also serves as a frictionless bearing for a slender rotating cylindrical body which is slowed down due to the viscous drag of the fluid surrounding the cylinder. The viscosity of the fluid can be directly determined from the decay rate of the rotational frequency. The new combined viscometer-densimeter covers a viscosity range of 5 to 150 μPa·s and a density range from 20 to 2000 kg·m−3 at temperatures from 233 to 523 K and pressures up to 30 MPa. Test measurements on the viscosities and densities of nitrogen and carbon dioxide at 253, 293, and 523 K at pressures up to 30 MPa show an estimated total uncertainty of ±0.6 to ±1.0% in viscosity and of ±0.02 to ±0.05% in density.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 7
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    International journal of thermophysics 19 (1998), S. 1121-1132 
    ISSN: 1572-9567
    Schlagwort(e): caloric properties ; density ; equation of state ; nitrogen ; thermodynamic properties
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Physik
    Notizen: Abstract A new formulation describing the thermodynamic properties of nitrogen has been developed. New data sets which have been used to improve the representation of the p–ρ–T surface of gaseous, liquid and supercritical nitrogen, including the saturated states are now available. New measurements on the speed of sound from spherical resonators have been used to improve the accuracy of caloric properties in gaseous and supercritical nitrogen. State-of-the-art algorithms for the optimization of the mathematical structure of the equation and special functional forms for an improved description of the critical region were used to represent even the most accurate data within their experimental uncertainty. The uncertainty in density of the new reference equation of state ranges from ±0.01% between 270 and 350 K at pressures less than 12MPa, within ±0.02% over all other temperatures less than 550 K and pressures less than 12 MPa, and up to a maximum of ±0.6% at the highest pressures. The equation is valid from the triple point to temperatures of 1000 K and pressures up to 2200 MPa. The new formulation yields a reasonable extrapolation up to the limits of chemical stability of nitrogen as indicated by comparison to experimental shock tube data. Constraints regarding the structure of the equation ensure reasonable extrapolated properties up to temperatures and pressures of 5000 K and 25 GPa. For typical calibration applications, the new reference equation is supplemented by a simple but also highly accurate formulation, valid only for supercritical nitrogen between 270 and 350 K at pressures up to 30 MPa.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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