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  • 1995-1999  (3)
  • Adverse event  (1)
  • Endoscopic release  (1)
  • Key words Cervical spine • Traumatic atlantoaxial instability • Transarticular screw Fixation C1/C2 • Minimally invasive technique  (1)
  • 1
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Cervical spine • Traumatic atlantoaxial instability • Transarticular screw Fixation C1/C2 • Minimally invasive technique ; Schlüsselwörter Halswirbelsäule • Atlantoaxiale Instabilität • Transartikuläre Verschraubung C1/C2 • Minimal-invasive Technik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Spondylodese C1/C2 mit dorsaler transartikulärer Verschraubung stellt bei traumatischen atlantoaxialen Instabilitäten das Verfahren der Wahl dar. Beim offenem Vorgehen müssen die empfindlichen Weichteile des Nackens bis zum 7. Halswirbel freigelegt werden, um die Bohrmaschine weit genug absenken und die Schrauben steil genug einbringen zu können. Zur Verringerung des Weichteiltraumas wurden deshalb von verschiedenen Autoren eine perkutane Technik angegeben. Wir analysierten die von uns mit beiden Verfahren behandelten Patienten der Jahre 1995–1998, um zu prüfen, ob die perkutane Technik Vorteile bietet. 30 Patienten mit traumatischer sagittaler atlantoaxialer Instabilität wurden von dorsal transartikulär verschraubt. 19mal verwendeten wir die perkutane Technik mit Hilfe des Spezialinstrumentariums von McGuire und Harkey. Anhand der postoperativen Röntgenaufnahmen wurde in der Sagittalebene der Winkel zwischen Axisgrundplatte und Schrauben gemessen; 6–24 Monate nach dem Unfall wurden 26 Patienten nachuntersucht, 4 waren zum Zeitpunkt der Nachuntersuchung verstorben. Der Schraubenwinkel war bei der perkutanen Technik größer als beim offenen Vorgehen. Die Mittelwerte (M) beider Gruppen unterschieden sich um 10 ° (perkutan: M = 73,9 °, offen: M = 63,9 °, t-Test: p = 0,001). Die Operationszeit bei perkutaner Technik war im Schnitt 35 min kürzer (93 zu 128 min, t-Test: p = 0,05). Jeweils 2 Patienten beider Gruppen verstarben aufgrund von Begleitverletzungen oder maligner Erkrankungen. Bei der Nachuntersuchung von 26 Patienten waren alle Spondylodesen radiologisch durchbaut. Die Schraubenlage hatte sich nur in einem Fall mit offener Technik geringfügig geändert. Die Beweglichkeit der HWS war in beiden Gruppen gleich stark eingeschränkt. Die subjektive Beurteilung bezüglich Schmerzfreiheit und Funktion mit Hilfe einer Visualanalogskala und eines speziellen Erfassungsbogens ergab Vorteile zugunsten der Gruppe mit perkutaner Technik (z. B.: Schmerzfreiheit: 43 (perkutan) zu 39 (offen) Punkte, t-Test: p = 0,05). Vor der Verletzung hatten die Patienten beider Gruppen vergleichbare Scores aufgewiesen. Die weichteilschonende, perkutane Technik der transartikulären Verschraubung C1/C2 unter Verwendung eines Spezialinstrumentariums erlaubt eine bessere und einfachere Schraubenplazierung. Dies führt auch zu einer kürzeren Operationszeit und – vermutlich durch geringere Schädigung der Nackenmuskulatur – zu besseren subjektiven Ergebnissen. Die Methode besitzt besonders große Vorteile bei solchen Patienten, die nur eine temporäre Stabilisierung des C1/C2-Komplexes ohne Fusion benötigen.
    Notes: Summary For posttraumatic atlantoaxial instabilities posterior transarticular screw fixation according to Magerl represents the treatment of choice. In order to be able to insert the screws steep enough the soft tissues of the neck have to be dissected down to C7. Several authors therefore described a percutaneous technique. We analysed 30 patients with a sagittal atlantoaxial instability treated with one of both methods between the years 1995 and 1998 to detect amny differences of either technique. In 19 cases we used a modified percutaneous technique with special instruments as has been published by McGuire and Harkey. On lateral plain films the angle between the screws and the lower endplate of C2 was measured. 6 to 24 months after the accident 26 patients could be seen clinically and controlled radiologically, 4 patients had died in the meanwhile. The angle of the screws were significantly different with 10 degrees (percutaneous group 73,9 degrees, open group 63,9 degrees, p = 0,001). Time needed for the operativ procedure averaged 35 minutes shorter with the canulated technique (93 to 128 minutes, p = 0.05). All posterior fusions had healed radiologically. Active motion of the c-spine was restricted in both groups equally. We checked subjective criteria concerning pain and function with a visual analog scale and a special score. With these instruments advantages for the percutaneous procedure could be found (freedom of pain 43 points (percutaneous) versus 39 points (open), p = 0.05). We conclude that the soft tissue preserving percutaneous technique of screw application for C1/C2 posterior fusion allows for a better and easier placement of screws. It also leads to a shorter operating time and better subjective results. The method offers particularly advantages in cases where only a temporary satbilization of the C1/C2 complex without a regular fusion is needed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 146 (1998), S. 972-975 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Hypoton-hyporesponsive Episode ; Impfung ; Unerwünschtes Ereignis ; Azelluläre Pertussisvakzine ; Key words Hypotonic-hyporesponsive episode ; Immunization ; Adverse event ; Acellular pertussis vaccine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Hypotonic-hyporesponsive episodes are rare side effects which may occur in infants within a few hours after immunization with diphtheria-tetanus-toxoid (DT) or diphtheria-tetanus-pertussis (DTP) vaccine. The patients appear in a shock-like condition, become pale, limp and unresponsive. This condition lasts for minutes to hours before the infants appear normal again. No sequelae have been reported. The etiology of this phenomenon is unknown. Case: A healthy 5 month old boy experienced a first hypotonic-hyporesponsive episode 3 hours after having received his second DTP(acellular)-Hib combined immunization along with a second dose of hepatitis B vaccine. One month later he received a third dose of the same DTPa-Hib vaccine and oral Polio and again a hypotonic-hyporesponsive episode occurred. The boy’s further development was normal, no sequelae have been observed. Discussion: The purpose of our report is to remind physicians of the rare possibility of a shock-like reaction after DT- or DTP immunization in infancy, which has also been observed in association with the use of the new acellular pertussis component vaccines – although less frequently than after conventional whole cell pertussis component vaccines. Furthermore, this is to our best knowledge the first report of a recurrent hypotonic-hyporesponsive episode and it suggests a predisposition for this reaction in our patient.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Hypoton-hyporesponsive Episoden treten als seltene Begleiterscheinung binnen weniger Stunden nach Diphtherie-Tetanus- (DT-) oder Diphtherie-Tetanus-Pertussis-Impfung (DPT-Impfungen) im Säuglingsalter auf. Sie sind durch einen schockartigen Zustand mit Blässe der Haut, reduziertem Muskeltonus und Apathie gekennzeichnet, der Minuten bis Stunden anhält, ehe eine plötzliche Normalisierung mit Restitutio ad integrum eintritt. Die Ursache ist ungeklärt. Fall: Ein unauffällig entwickelter männlicher Säugling zeigte im Alter von 5 Monaten nach der 2. DTPa-Hib-Kombinationsimpfung (mit azellulärer Pertussiskomponente) eine erste hypoton-hyporesponsive Episode. Bei der 3. DTPa-Hib-Immunisierung 1 Monat später kam es erneut zu einer hypoton-hyporesposiven Episode. Beide Episoden blieben ohne Folge, der Junge entwickelte sich weiterhin völlig normal. Diskussion: Unsere Mitteilung soll an die seltene Begleiterscheinung einer schockähnlichen Reaktion nach DT- bzw. DPT-Impfung im Säuglingsalter erinnern. Sie wird auch bei den neuen, sehr gut verträglichen azellulären Pertussisvakzinen beobachtet, wenn auch offenbar seltener als nach DPT-Impfung mit den herkömmlichen Ganzkeimvakzinen. Das hier erstmals berichtete wiederholte Auftreten einer solchen Reaktion läßt bei unserem Patienten an eine individuelle Disposition denken.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    European journal of plastic surgery 22 (1999), S. 80-84 
    ISSN: 1435-0130
    Keywords: Key words Carpal tunnel syndrome ; Long incision ; Short incision ; Endoscopic release
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  The results of open carpal tunnel release using a short incision (2.5 cm) have been compared with those following a long incision (4.5 cm) in a prospective randomized study. Eighty patients were operated upon with a follow-up rate of 100%. The variables examined included grip strength, key and pulp pinch strength, sensory function and scar tenderness. Subjective variables such as tingling, numbness and night symptoms were specifically enquired into, and time for return to work was noted. The examinations took place pre-operatively, as well as one, two, three and six weeks post-operatively. Median time for return to work was 21 days for the short incision group and 18 days for the long incision group. The long incision resulted in a significant 10% loss of strength only at week three, otherwise no significant difference was found between the results of the two groups.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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