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  • 1995-1999  (7)
  • Chemistry  (3)
  • Confocal laser scanning microscopy  (2)
  • Mundhöhlenkarzinom  (2)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 2 (1998), S. 85-90 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Strahlenkaries ; In-vitro-Demineralisation ; Konfokale Laser-Scanning-Mikroskopie ; Key words Radiation caries ; In vitro demineralisation ; Confocal laser scanning microscopy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Objective: The volume of literature on radiation-induced caries is still inconsistent as regards the state of the art. Our histotomographic studies have shown direct radiogenic effects on the dentoenamel junction (atrophy of the odontoblast processes). Whether there are direct effects of radiation on dental enamel is not yet known. Material and Method: Sound teeth (group 1, n = 10) were compared either with enamel specimens after high dose in vitro radiation (500– 2500 Gy; group 2; n = 10) and after experimental enoral in situ irradiation (60 Gy; group 3; n = 20), or with teeth from patients after cancer radiotherapy (36 Gy; group 4; n = 20) and with teeth which had obviously decayed due to cancer radiotherapy (60 Gy; group 5; n = 20). Vestibular enamel surfaces of the teeth were exposed to identical in vitro demineralizations (lactic acid gel; pH = 5.0). Each of the samples was prospectively studied histologically by confocal laser scanning microscopy (CLSM) after 90, 180 and 270 min of acid interaction. Data were interpreted micromorphometrically (width of the demineralized area) and micromorphologically. Results: The width of the demineralized area varies between the two in vivo irradiated groups of specimens (group 4: P 〈 0.01; group 5: P 〈 0.001) and the high dose in vitro irradiated teeth (P 〈 0.01) and is significantly different from the sound controls. The histological image of the demineralization in subsurface areas in the teeth of radiotherapy patients is characterized by a total loss of the prismatic structure (homogeneously, amorphous substance). Conclusions: Direct radiogenic effects at the dentoenamel junction have been described earlier. The additional information offered by this study is that there are significant micromorphometric differences in the demineralizing behaviour of irradiated enamel. Obviously, enamel is less resistant to acid attack after irradiation.
    Notes: Fragestellung: Das umfangreiche Schrifttum zur Strahlenkaries zeigt den kontroversen Forschungsstand. Eigene Untersuchungen haben direkt radiogene Veränderungen an der Schmelz-Dentin-Grenze histotomographisch nachweisen können (Atrophie der Odontoblastenfortsätze). Offen ist die Frage nach direkten Strahlenfolgen im Schmelz. Material und Methode: Gesunde Zähne (Gr. 1, n = 10) wurden mit Proben nach hochdosierter In-vitro- (500–2500 Gy, Gr. 2, n = 20) und nach experimentell-enoraler In-situ-Bestrahlung (60 Gy, Gr. 3, n = 20) sowie mit Zähnen von Patienten nach präoperativer Strahlentherapie (36 Gy, Gr. 4, n = 20) und strahlenkariösen Zähnen nach tumortherapeutischer Strahlendosis (60 Gy, Gr. 5, n = 20) verglichen. Im direkten Parallelgruppenvergleich erfolgte eine standardisierte In-vitro-Demineralisierung (Milchsäuregel pH 5,0) an den vestibulären Schmelzoberflächen. Jede Probe wurde prospektiv histologisch durch konfokale Laser-Scanning-Mikroskopie (CLSM) nach 90, 180 und 270 min Entmineralisierung untersucht. Die Auswertung erfolgte mikromorphometrisch (Breite des Demineralisationssaums) und mikromorphologisch. Ergebnisse: Die Breite des Demineralisationssaums unterschied sich sowohl bei beiden in vivo bestrahlten Probengruppen (Gr. 4: p 〈 0,01; Gr. 5: p 〈 0,001) als auch bei den hochdosiert in vitro bestrahlten Zähnen (p 〈 0,01) signifikant von den Befunden der gesunden Kontrollen. Das histologische Bild der Demineralisation an den Zahnoberflächen von Radiotherapiepatienten zeigte dabei einen völligen Verlust der Prismenstruktur (homogen amorphe Substanz). Schlußfolgerungen: Direkte Strahlenfolgen an der Schmelz-Dentin-Grenze wurden in früheren Untersuchungen dargestellt. Zusätzlich konnten jetzt signifikante mikromorphometrische Unterschiede im Demineralisierungsverhalten des bestrahlten Schmelzes gezeigt werden. Offensichtlich ist der Schmelz nach der Bestrahlung für einen Säureangriff weniger resistent.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 3 (1999), S. S125 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Enossale Implantate ; Mundhöhlenkarzinom ; Implantologische Rehabilitation ; Strahlentherapie ; Key words Dental implants ; Oral and oropharyngeal carcinoma ; Implant-supported prosthodontic rehabilitation ; Radiotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A comparative study was carried out of 276 Brånemark fixtures in the irradiated and nonirradiated anterior mandible with a mean follow-up period of 58.2 months. Postoperative radiotherapy with 60 Gy and 100% isodose for the anterior mandible using a 6-MV linear accelerator, conventional fractioning, and a split-course technique was administered in the irradiated patient group. HBO therapy was not applied. A statistical difference in the 5-year success rate between the irradiated and nonirradiated group was not found. Nevertheless, a significantly higher rate of perioperative soft tissue complications at implant insertion was seen in the irradiated group. The statistical analysis showed no significance for sex, interval between radiation and implant insertion (with a minimun of 10 months), or type of periimplant soft tissue (regional vs. flap). The prognosis for implants in the irradiated mandible was, however, statistically improved (n = 0.0035) when the healing period was longer than 4 months. Mobile periimplant soft tissue proved to be the main problem regardless of radiation load. Late complications have not been observed so far. The available results and clinical studies support a positive assessment of the regenerative potential of the irradiated mandible with regard to osteointegration of endosseous implants. A preceding radiotherapy up to 60 Gy should therefore not be considered as a contraindication for an implant/prosthetic rehabilitation.
    Notes: Zusammenfassung Die vergleichende Untersuchung bezieht sich auf 276 Brånemark-Fixturen im bestrahlten und nicht bestrahlten originären anterioren Unterkiefer bei einer mittleren Verweildauer von 58,2 Monaten. Bei den bestrahlten Patienten war eine postoperative Radiotherapie mit 60 Gy mit einer 100%-Isodose für den anterioren Unterkiefer unter Verwendung eines Linearbeschleunigers (6 MV) bei konventioneller Fraktionierung und Split-course-Technik erfolgt. Eine begleitende Therapie mit hyperbarem Sauerstoff hatte nicht stattgefunden. Eine statistische Differenz für die 5-Jahres-Erfolgsrate zwischen der bestrahlten und nicht bestrahlten Gruppe war nicht nachweisbar. Dennoch zeigte sich für den strahlenbelasteten Unterkiefer eine deutlich höhere Rate an perioperativen Weichteilkomplikationen bei der Implantatinsertion. Die univariate Analyse wies keine Signifikanz für das Geschlecht, das Intervall zwischen Bestrahlung und Implantation (bei einem Mindestintervall von 10 Monaten) sowie die Art des periimplantaren Weichgewebes (ortsständig vs. Lappenersatz) nach. Die Prognose der Implantate im bestrahlten Unterkiefer war jedoch bei Verlängerung der Einheilphase über 4 Monate hinaus statistisch günstiger (p = 0,0035). Als vorrangiges Problem ohne Bezug zu einer etwaigen Strahlenbelastung erwies sich das mobile periimplantäre Weichteillager. Spätkomplikationen sind bislang nicht aufgetreten. Die vorliegenden Ergebnisse und klinischen Studien geben Veranlassung zu einer positiven Einschätzung des regenerativen Potentials des bestrahlten Unterkiefers hinsichtlich einer Osseointegration enossaler Implantate. Eine vorangehende Strahlentherapie bis 60 Gy kann daher nicht mehr als absolute Kontraindikation für eine implantologisch-prothetische Rehabilitation gelten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 2 (1998), S. 181-187 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Positronen Emmissions-Tomographie ; Mundhöhlenkarzinom ; Neck-Dissektion ; Metastasen ; Standardisierte Uptake Values ; Key words PET ; Oral cancer ; Squamous cell carcinoma ; Neck dissection ; Head and neck metastases ; Radionuclide studies ; Standardized uptake values
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Objective: The lack of sensitivity and specificity of conventional imaging techniques based on morphological critera is responsible for considerable limitations in the staging and surveillance of oral cancer. Therefore, this study investigates the contribution of [F18]-2-fluordesoxyglucose (FDG) positron emission tomography (PET) to tumor management with special regard to lymph-node involvement and therapeutic monitoring after radiotherapy. Design: Prospective observational study. Patients: Twenty-one patients with advanced oral cancer, predominantly T3/T4. Intervention: FDG-PET scans before and after preoperative radio(chemo)therapy. Standardized uptake values (SUV) were determined for the tumor site and lymph-node areas. PET scans were correlated to histological findings after ablative tumor surgery. Results: FDG-PET yielded superior sensitivity and specificity for tumor and lymph-node assessment. The effect of radiotherapy was reflected by the metabolic activity of the tumor, which shows a close correlation between the decrease of FDG uptake and histologic tumor regression. PET detected distant metastases and simultaneous tumors. Conclusion: FDG-PET is a challenging imaging technique with the potential to improve staging procedures for oral cancer. In the monitoring of metabolic activity of the tumor in the course of radio(chemo)therapy, FDG-PET allows objective measurement of the treatment response.
    Notes: Fragestellung: Die Sensitivität und Spezifität konventioneller, an morphologischen Parametern orientierter, objektiver, bildgebender Verfahren zur prätherapeutischen Einschätzung des Lymphknotenstatus und Therapiekontrolle von Mundhöhlenkarzinomen sind für das prätherapeutische Staging und Therapieentscheidungen nicht immer zuverlässig. Es wird daher untersucht, ob die über FDG-PET gewonnenen Daten des Tumormetabolismus zur Präzisierung des Stagings beitragen können. Patienten und Methode: 21 Patienten mit Mundhöhlenkarzinomen, vorwiegend der Stadien T3/T4, wurden in eine prospektive Beobachtungsstudie einbezogen. FDG-PET-Untersuchungen erfolgten in der Regel vor und nach präoperativer Radio(chemo)therapie mit 36(50) Gy und Cisplatin. Der Tumormetabolismus wurde semiquantitativ über standardisierte Uptake values (SUV) bewertet. Die PET-Befunde wurden mit dem histologischem Befund und (bei M-Befunden) mit dem Verlauf korreliert. Ergebnisse: Sämtliche Primärtumorlokalisationen wurden durch die PET erfaßt. Die PET erreichte eine sehr hohe Sensitivität (92%) und Spezifität (92%) für den Nachweis von Lymphknotenfiliae. Nach Radio(chemo)therapie zeigte sich eine weitgehende Übereinstimmung zwischen der Rückbildung des Tumormetabolismus und dem histologisch verifizierten Ausmaß der Tumorregression. Die PET-Untersuchung detektierte differentialtherapeutisch relevante M- und Zweitbefunde. Schlußfolgerung: Ergänzend zu etablierten, morphologisch bildgebenden Verfahren kann die PET die präoperative Einschätzung, insbesondere des Lymphknoten- und M-Status, präzisieren und erscheint daher hilfreich in der Individualisierung onkologischer Therapiekonzepte bei ausgedehnten Mundhöhlenkarzinomen. Durch die semiquantitative Bewertung des Tumormetabolismus wird ein individuelles Monitoring der Strahlentherapie, aber auch anderer Therapiemodalitäten grundsätzlich möglich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1436-3771
    Keywords: Key words Dentine ; enamel junction ; Odontoblast processes ; Dentinal tubules ; Confocal laser scanning microscopy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The translucency of teeth allows the non-destructive subsurface visualisation of their microstructure by confocal laser scanning microscopy (CLSM) at a level of about 150 μm below the surface. The dentine–enamel junction (DEJ) is accessible only directly adjacent to the cervix of the tooth. Therefore teeth have to be sectioned for studying marginal areas of the dental hard tissue. The potential of the technique for (pseudo) three-dimensional visualisation allows the study of an array of individual confocal images, the interpretation of which is similar to that of macroscopic tomographs (CT-scan, MRI). Additionally, the extended focus mode yields the overlay of individual confocal images in the form of a two-dimensional projection. This mode of operation proved to be particularly suited for the visualisation of odontoblast processes in their whole extension. The three-dimensional junction between enamel and dentine, the branches of the odontoblast processes and their interactions with the DEJ is demonstrable by CLSM without staining or other procedures of sample preparation. The direct microscopic comparison between samples, either fresh or kept in a humid chamber, and Technovit-embedded sample blocks gives evidence that the risk of artefacts by sample storage or by the embedding procedure is minimal. The tomographs limited to subsurface areas of the tissue also exclude mechanical surface artefacts due to grinding or cutting.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Chemie Ingenieur Technik - CIT 70 (1998), S. 1198-1199 
    ISSN: 0009-286X
    Keywords: Chemistry ; Industrial Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Chemie Ingenieur Technik - CIT 68 (1996), S. 1100-1101 
    ISSN: 0009-286X
    Keywords: Chemistry ; Industrial Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Chemie in unserer Zeit 29 (1995), S. 337-337 
    ISSN: 0009-2851
    Keywords: Chemistry ; Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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