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  • 1990-1994  (15)
  • 1980-1984  (13)
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  • 1
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Nosocomial infections ; Intensive care unit ; Staphylococcus aureus ; Pseudomonas aeruginosa
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Objective A 4 month prospective study was performed to assess the incidence and routes of endogenous or exogenous colonization and nosocomial infection caused byStaphylococcus aureus andPseudomonas aeruginosa in surgical critically ill patients. Design A total of 4634 specimens ware obtained. Patient's nasal, scalp, and rectal swabs as well as tracheal secretion (TS) were cultured every second day beginning on the day of admission. Nasal swabs and hand cultures of the personnel as well as cultures from gowns were also taken. all isolates ofS. aureus were phage typed and 116 of these isolates were also plasmid typed.P. aeruginosa isolates were sero-and pyocin typed. Resistance patterns were determined in all isolates. Setting The suty was carried out in the surgical intensive care unit (SICU) of an teaching hospital. Patients During the study period each patient (a total of 153 patients) admitted to the SICU entered the study. Results P. aeruginosa andS. aureus colonisation rate on admission were 5% and 36.5% respectively. Only 10 patients (6.5%) were colonized withP. aeruginosa during hospitalization, and only 7 patients (4.5%) acquiredS. aureus in the surgical intensive care unit (SICU). The most common primary colonisation site ofP. aeruginosa was the rectum, whereasS. aureus was predominantly found in nasal cultures. Horizontal transmission ofS. aureus occured in only 2 patients. Conclusion The study suggests that colonisation withP. aeruginosa andS. aureus occurs from endogenous rather than from exogenous sources and that the endogenous acquisition of both bacteria play a more important role in development of nosocomial infections than the exogenous route of transmission.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 36 Frauen erhielten 2 g Cefoxitin in einer fünfminütigen intravenösen Bolusinjektion zu verschiedenen Zeiten vor abdominaler oder vaginaler Hysterektomie. Cefoxitinkonzentrationen in Myometrium und Tuben waren signifikant höher als in Endometrium und während der ersten zwei Stunden nach Applikation fast ebenso hoch wie die Serumkonzentrationen. Für zwei Stunden konnte ein Gewebespiegel von 8 µg/g aufrechterhalten werden. Cefoxitin erreicht Gewebekonzentrationen in Myometrium, Endometrium und Tuben, welche kontrollierte prospektive klinische Studien zur Verhütung postoperativer Wundinfektionen rechtfertigen.
    Notes: Summary Thirty-six patients received an intravenous bolus injection of 2 g cefoxitin over 5 min at various times before abdominal or vaginal hysterectomy. Cefoxitin levels in myometrium and salpinges were substantially higher than those in endometrium and almost as high as those in serum during the first two hours following the i. v. administration of the drug. Tissue concentrations of 8 µg/g could be maintained for two hours. The cefoxitin tissue concentrations attained in myometrium, endometrium and salpinges justify controlled prospective clinical studies on the prevention of post-operative wound infections with this antibiotic.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 11 (1983), S. 346-346 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 12 (1984), S. 17-19 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The pharmacokinetic properties of ceftizoxime, a new beta-lactamase-resistant cephalosporin, were investigated in 27 patients following perioperative antimicrobial prophylaxis. 2 g of ceftizoxime were injected before surgery and the concentrations measured in serum, muscle and renal tissue over a period of 30 min to 7 h. The pharmacokinetic data indicated high and long-lasting concentrations of ceftizoxime, especially in the renal tissue; this makes the drug ideal for the treatment of complicated urinary tract infections with obstruction and involvement of the renal tissue, provided the bacteria present are sensitive. The administration of 2 g i. v. every 12 h should be sufficient. In view of the high and long-lasting concentrations, it should be possible to treat uncomplicated urinary tract infections with a single dose of 2 g every 24 h. However, Enterococci,Bacteroides andPseudomonas aeruginosa are not sufficiently sensitive to ceftizoxime and a combination with an aminoglycoside is thus indicated in the treatment of high-risk patients in the absence of bacteriological tests.
    Notes: Zusammenfassung Bei 27 Patienten wurden die pharmakokinetischen Eigenschaften von Ceftizoxim, einem neuen Beta-Laktamase-stabilen Cephalosporin, im Serum, Muskel- und Nierengewebe im Rahmen einer perioperativen Prophylaxe untersucht. Die über einen Zeitraum von 30 Minuten bis sieben Stunden nach präoperativer Injektion von 2 g Ceftizoxim ermittelten pharmakokinetischen Daten ergaben langanhaltende und hohe Antibiotika-Konzentrationen, insbesondere im Nierengewebe, die dafür sprechen, daß Ceftizoxim für die Behandlung von komplizierten Harnwegsinfektionen mit Obstruktion und Gewebebeteiligung ideal geeignet ist, solange es sich um empfindliche Keime handelt. Eine Dosierung von 2 g intravenös alle 12 Stunden ist hierfür ausreichend. Bei unkomplizierten Harnwegsinfektionen sollte aufgrund der hohen und lang anhaltenden Konzentrationen selbst eine einmalige Applikation von 2 g alle 24 Stunden zum Erfolg führen. Da Enterokokken,Bacteroides undPseudomonas aeruginosa keine ausreichende Sensibilität gegen Ceftizoxim aufweisen, sollte, solange ein mikrobiologischer Erregernachweis nicht vorliegt, bei Patienten mit hohem Risiko die Kombination mit einem Aminoglykosid durchgeführt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mittels der Checker-board-Agar-Dilutionstechnik wurden Cefepime und SCE-2787, zwei neue parenterale Cephalosporine sowie die Kombinationswirkung dieser Substanzen mit den Aminoglykosiden Tobramycin und Gentamicin gegen klinisch wichtige gramnegative Erreger untersucht. Cefepim zeigte eine ausgezeichneteIn-vitro-Wirksamkeit gegenüberKlebsiella pneumoniae, Enterobacter cloacae, Serratia marcescens andProteus vulgaris, wobei die MHK90-Werte zwischen 0,03 und 0,125 mg/l lagen; eine gute bis mäßige Aktivität zeigte die Substanz gegenAcinetobacter anitratus, Pseudomonas aeruginosa undPseudomonas cepacia (MHK90-Werte zwischen 4 und 16 mg/l). SCE-2787 wies eine ausgezeichnete Aktivität gegenCitrobacter spp. (MHK90 0,125 mg/l) und eine sehr gute Aktivität gegenA. anitratus, P. aeruginosa undP. vulgaris auf (MHK90-Werte 1–2 mg/l),Pseudomonas maltophilia wurde allerdings von therapeutisch erreichbaren Konzentrationen nicht gehemmt (MHK90 64 mg/l). Bei 14–28% der Stämme wurde ein synergistischer Effekt der SCE-2787-Aminoglycosid-Kombination und in 8,6% der Stämme eine synergistische Wirkung der Cefepim-Gentamicin-Kombination beobachtet. Eine antagonistische Wirkung konnte bei keiner der untersuchten Kombinationen festgestellt werden.
    Notes: Summary Thein vitro activity of cefepime and SCE-2787, two new parenteral cephalosporins, and the combination effect with tobramycin and gentamicin against nosocomial gram-negative rods was studied using checker-board agar dilution technique. Cefepime showed excellentin-vitro activity againstKlebsiella pneumoniae, Enterobacter cloacae, Serratia marcescens andProteus vulgaris (MIC90 0.03–0.125 mg/l) and good to moderate activity againstAcinetobacter anitratus, Pseudomonas aeruginosa andPseudomonas cepacia (MIC90 4–16 mg/l). SCE-2787 had an excellent activity againstCitrobacter spp. (MIC90 0.125 mg/l) and a very good activity againstA. anitratus, P. aeruginosa andP. vulgaris (MIC90 1–2 mg/l).Pseudomonas maltophilia was not inhibited at therapeutically achievable concentrations (MIC90 64 mg/l). On average, 14–28% of the strains were inhibited by synergistic SCE-2787 aminoglycoside-combinations, whereas only 8.6% were inhibited by a synergistic effect of the combination with cefepime and gentamicin. No antagonism occurred with any of the combinations.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1989 wurde eine Umfrage in 2739 chirurgischen Abteilungen (Allgemeinchirurgie, Orthopädie, Unfallchirurgie und Herzchirurgie) deutscher Krankenhäuser durchgeführt. 889 (32,5%) Fragebögen wurden zurückgeschickt. Hinsichtlich der Auswahl des Antibiotikums und der Dauer der Prophylaxe war der Prozentsatz korrekter Angaben folgendermaßen: Magenresektion 32,6% bzw. 55,0%, Kolonresektion 29,5% bzw. 42,9%, Gallenwegs-Operation 38,3% bzw. 50,5%, Hüftgelenksimplantation 81,0% bzw. 41,0%, Herzklappenersatz 91,3% bzw. 0% und koronare Bypass-Operation 95,7% bzw. 0%. Insgesamt war die Auswahl des Antibiotikums nur in 49,1% und die Dauer der Prophylaxe nur in 43,3% richtig.
    Notes: Summary In 1989, a survey on perioperative antibiotic prophylaxis was conducted in 2,739 surgical (general surgical, orthopedic, traumatologic, and cardiothoracic) departments of German hospitals. In all, 889 (32.5%) questionnaires were returned. Regarding the choice of antibiotic and the duration of prophylaxis the respective rates of correct statements were as follows: 32.6% and 55.0% in gastric surgery, 29.5% and 42.9% in colorectal surgery, 38.3% and 50.5% in biliary tract surgery, 81.0% and 41.0% in total hip replacement, 91.3% and 0% in heart valve replacement, and 95.7% and 0% in coronary artery bypass graft. Altogether, the choice of antibiotic and the duration of prophylaxis were correct in only 49.1% and 43.3%, respectively.
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  • 8
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In dieser Studie wurde dieIn-vivo-Aktivität von Clindamycin gegen 50 Oxacillin-sensible (MSSA) und 50 Oxacillin-resistenteStaphylococcus aureus(MRSA-)Stämme mit dem Serumbakterizidie-Test/(SBA) untersucht. Sechs Probanden wurde einmalig 600 mg Clindamycin intravenös infundiert. Weiterhin wurde die minimale Hemmkonzentration (MHK) von Clindamycin gegen 50 Oxacillin-sensible und -resistenteS. aureus und 50 Oxacillin-resistenteStaphylococcus epidermidis-Stämme, von welchen die Hälfte Schleim produzierten, bestimmt. Clindamycin hatte eine gleich hohe Serumbakterizidie gegen Oxacillin-sensible und-resistenteS. aureus-Stämme (durchschnittlicher reziproker SBA Titer von MSSAvs MRSA 1h nach Applikation: 13,0vs 13,45), obwohl die MHK-Werte gegen die Oxacillin-sensiblenS. aureus deutlich geringer waren (MHK 90 von MSSAvs MRSA: 0,06vs 32 mg/l). Die MHK-Werte gegen die Oxacillin-resistentenS. epidermidis-Stämme waren ebenfalls niedrig, ein Unterschied zwischen Schleim-, beziehungsweise nicht schleimproduzierenden Stämmen bestand nicht.
    Notes: Summary Six volunteers were given 600 mg clindamycin intravenously to investigate the serum bactericidal activity (SBA) against 50 methicillin susceptible (MSSA) and 50 methicillin resistantStaphylococcus aureus (MRSA) strains. Minimal inhibitory concentrations (MIC) against MSSA, MRSA and 50 methicillin resistant strains ofStaphylococcus epidermidis (MRSE), of which 50% were slime-producing, were determined. SBA of clindamycin against MSSA and MRSA was equally high (mean reciprocal SBA titer against MSSAvs MRSA 1h after application was 13.0vs 13.45), although MICs against MRSA were markedly higher than against MSSA (MIC 90 of MRSAvs MSSA: 0.06vs〉32 mg/l). There was no difference in MICs between slime- and non-slime-producing MRSE.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 8 (1980), S. S243 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Primary objective of patient-oriented hospital hygiene is the reduction in frequency of the five most important nosocomial infections: urinary tract infection, wound infection, respiratory tract infection, sepsis and infection of the skin and subcutaneous tissue. The less the effect of individual measures on the rate of hospital infections, the less important these measures are. Patient-oriented hospital hygiene commences not with expensive renovations, but with measures such as improvement of certain nursing techniques (venous catheters, bladder catheters, tracheal tubes, wound care). The most important measures are hand washing and disinfection. Hygiene committees, hygiene officers and infection control nurses are essential. A large part of the funds for investment in extra staff in a hospital hygiene programme can be obtained by economizing in other areas (e.g. routine floor disinfection).
    Notes: Zusammenfassung Primäres Ziel der patientenorientierten Krankenhaushygiene ist die Senkung der Häufigkeit der fünf wichtigsten Krankenhausinfektionen: Harnwegsinfektionen, Wundinfektionen, Atemwegsinfektionen, Sepsis und Infektionen der Haut und Subkutis. Je geringer der Effekt der Einzelmaßnahme auf die Krankenhausinfektionsrate ist, desto unwichtiger wird sie. Patientenorientierte Krankenhaushygiene beginnt nicht mit aufwendigen Umbaumaßnahmen in der Klinik, sondern z. B. mit Verbesserung bestimmter pflegerischer Techniken (Venenkatheter, Blasenkatheter, Trachealtubus, Wundversorgung). Wichtigste Maßnahmen sind Händewaschen und Händedesinfektion. Unersetzlich sind Hygienekommissionen, Hygienebeauftragte und Hygienefachschwestern/-pfleger. Durch Einsparungen auf anderen Gebieten (z. B. routinemäßige Fußbodendesinfektion) könnte ein Großteil der für zusätzliche Personalinvestitionen auf dem Gebiet der Krankenhaushygiene benötigten Mittel bereitgestellt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Using the checkerboard agar dilution method, the combined effect of cefotaxime with netilmicin and other aminoglycosides on 57 non-fermenting, gram-negative bacteria (Pseudomonas aeruginosa, Pseudomonas cepacia, Pseudomonas maltophilia, Pseudomonas fluorescensputida, Acinetobacter anitratus, Acinetobacter lwoffi) was tested. These bacteria had been isolated from patients with nosocomial infections. An average of 39% of the non-fermenting bacteria were inhibited by the additive effect of cefotaxime-aminoglycoside combinations. 14% on the average by the synergistic effect. The additive and synergistic effect was greatest againstP. aeruginosa, P. maltophilia andP. fluorescens-putida strains and weakest againstAcinetobacter species. No synergism was found withP. cepacia strains. The additive and/or synergistic combinations reduced the minimal inhibitory concentrations of cefotaxime, netilmicin and other aminoglycosides to therapeutically attainable serum concentrations for nearly all strains.
    Notes: Zusammenfassung Mit der Checkerboard-Agar-Dilutionsmethode wurde die Kombinationswirkung von Cefotaxim mit Netilmicin und anderen Aminoglykosiden gegen 57 nicht fermentierende gramnegative Bakterien (Pseudomonas aeruginosa, Pseudomonas cepacia, Pseudomonas maltophilia, Pseudomonas fluorescensputida, Acinetobacter anitratus, Acinetobacter lwoffi) überprüft, die von Patienten mit im Krankenhaus erworbenen Infektionen isoliert worden waren. Durchschnittlich 39% der Nonfermenter wurden durch Cefotaxim-Aminoglykosid-Kombinationen additiv, 14% synergistisch gehemmt. Die additive und synergistische Wirkung war am besten beiP. aeruginosa, P. maltophilia undP. fluorescens-putida Stämmen, am niedrigsten gegenAcinetobacter Spezies; gegenP. cepacia Stämme trat kein Synergismus auf. Die additiven und/oder synergistischen Kombinationen senkten die minimalen Hemmkonzentrationen von Cefotaxim, Netilmicin und anderen Aminoglykosiden bei fast allen Stämmen auf therapeutisch erreichbare Serumkonzentrationen.
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