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  • 1
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Liver Damage ; Laxatives ; Phenolisatine ; Cholangiohepatitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 36 weiblichen Patienten mit anamnestisch bekannter Einnahme von Laxantien wurden nach Exposition mit phenolisatinhaltigen Präparaten semiquantitative histologische Untersuchungen an laparoskopisch gewonnenen Leberpunktionszylindern unternommen. Der zeitliche Abstand zur Exposition betrug 12–24 Std (16 Fälle), 48 Std (8 Eälle), 72–96 Std (4 Fälle) und 7–14 Tage (4 Fälle). Histologisch entwickelt sich nach der Exposition eine akute Cholangiolitis vom allergisch-hyperergischen Typ mit Ödem und dichter eosinophiler Infiltration der Portalfelder, mit Destruktion des Epithels von präformierten Gallengängen und portal proliferierter Ductuli. Das Leberparenchym zeigt ein Zellödem und spärliche disseminierte acidophile Einzelzellnekrosen und Nekrobiosen. Der akute Prozeß ist bereits nach 8 Tagen weitgehend abgeklungen. Daneben bestehen bei der Mehrzahl der Fälle histologische Zeichen einer aggressiven chronischen Hepatitis vom Typ IIa, teils im aktiven Stadium mit Mottenfraßnekrosen, teils stabilisiert oder in Abheilung begriffen. Der Übergang in das Bild einer hepatitischen Cirrhose ist möglich. Gleiche Befunde bieten 31 bioptische Untersuchungen aus demselben Patientengut, wobei die akute eholangiolitische Exacerbation auf eine Eigenexposition der Patienten zurückzuführen ist. Das Krankheitsbild der Phenolisa-tinschädigung ist in seiner Gesamtheit medikamentös induziert und als rezidivierende chronische Cholangiohepatitis zu bezeichnen. Nach Weglassen des Medikamentes bildet sich das morphologische Substrat unter Hinterlassung einer inaktiven Fibrose bzw. Cirrhose zurück.
    Notes: Summary In the case of 36 female patients who were anamnestically known to have taken laxatives, semiquantitative histological investigations with laparoscopically obtained liver needle biopsies were effected after the exposition with preparations containing phenolisatine. The time gap until exposition was 12 to 24 h (16 cases), 48 h (8 cases), 72 to 96 h (4 cases) and 7 to 14 days (4 cases). The histological result after the exposition is an acute cholangiolitis of the allergic-hyper-ergic type with edema and a dense eosinophile infiltration of the portal fields with destruction of the epithelium of preformed bile ducts and portally proliferated ductles. In addition, the parenchyma of the liver shows a pleomorphism of the cells in form and colour with a cellular edema and with disseminated acidophilic necroses and necrobioses of the individual cells as well as with little reactive proliferation of the Kupffer's cell. After a period of 8 days the acute process has more or less subsided. Also, in the majority of cases there are histological signs of an aggressive chronic hepatitis of type IIa, partially in the active stage with piece-meal necroses and partially stabilized or in the process of healing. A transition to the picture of hepatitic cirrhosis is possible. In serious cases the picture of a chronic non-purulent destructive cholangitis can be simulated by the hepatocellular and canalicular damage. Thirty-one bioptic pre-examinations from the same group of patients show the same results, whereby the acute cholangiolitical exacerbation can be attributed to an exposition of the patients themselves. The clinical picture of the phenolisatine damage in its entirety is induced by medication and is described as a recurrent chronic Cholangiohepatitis. Similarities exist between the liver damages caused by chlorpromazine and arsphenamine. When medication is discontinued, the morphologic substrate recedes leaving behind an inactive fibrosis or cirrhosis. The formal and known causal pathogenetic connections are discussed with regard to this clinically important liver disease. Guidelines are then given for histological diagnosis of this damage caused by medication. 14% of the female patients with a histological picture of aggressive chronic hepatitis and hepatitic cirrhosis are affected by this type of liver damage.
    Type of Medium: Electronic Resource
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