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  • 1975-1979  (4)
  • Antidiuretic hormone  (2)
  • Prostaglandine  (2)
  • Niere
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 124 (1977), S. 113-119 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Antidiuretic hormone ; Cyclic AMP ; Concentrating capacity ; Infant kidney
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract In 15 infants between 1 and 31 weeks the effect of antidiuretic hormone (ADH) on the renal concentrating capacity and urinary cyclic AMP (cAMP) was tested. A significant decrease of urine flow and a significant increase of osmolality, urea and cAMP was observed indicating that the distal nephron of the infant kidney is responsive to exogenous ADH and that its effect is mediated by cAMP. The results of a second series with 52 normally hydrated infants demonstrate that the nonlinear age-related increase of osmolality and urea in urine is accompanied by a similar pattern of cAMP excretion, pointing out that the maturation of the concentrating capacity seems to be related to an increasing responsiveness of the cAMP system to ADH. Furthermore the results raise the possibility that increasing concentrations of urea and solutes in the medulla and papilla of the infant kidney may have—in the presence of very low ADH secretion—an additional stimulating effect on cAMP formation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Renin-angiotensin-aldosterone system ; Antidiuretic hormone ; Urinary sodium excretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei Säuglingen zwischen der 1. und 25. Lebenswoche und bei Kindern zwischen dem 1. und 14. Lebensjahr wurden Renin im Plasma und Aldosteron im Urin in Abhängigkeit von der Natriumausscheidung des Endharns gemessen. Es fand sich eine reziproke Beziehung, die zeigt, daß die hohen Renin- und Aldosteronwerte der Säuglingszeit durch die niedrige Natriumaufnahme mit der Nahrung bedingt sind. Ein zusätzlicher Stimulus ist das Hypothalamus-Hypophysenhinterlappen-System, da durch antidiuretisches Hormon (ADH) Renin und Aldosteron gesenkt werden, was zu einer vermehrten Natriumausscheidung im Harn führt. Die Untersuchungen lassen eine Rückkoppelung zwischen dem Renin-Angiotensin-Aldosteron-System und der ADH-Sekretion erkennen, und diese Rückkoppelung scheint für den Wasser- und Elektrolythaushalt während der Säuglingszeit von Bedeutung zu sein.
    Notes: Abstract In babies ranging in age from 1 to 25 weeks and in children between 1 and 14 years, plasma renin activity and urinary aldosterone activity were determined in relation to urinary sodium excretion. A reciprocal correlation was found demonstrating that the hyperactivity of the renin-angiotensin-aldosterone system is stimulated in infants by a low sodium intake. A second stimulus was observed in the influence of the hypothalamo-neurohypophyseal system, when the plasma renin activity was suppressed by administration of antidiuretic hormone and sodium excretion increased due to a decreased aldosterone activity. Our study suggests that there exists a feedback between the renin-angiotensin-aldosterone system and ADH release and that this feedback plays an important role in the regulation of water and electrolyte balance in the young infant.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 53 (1975), S. 46-48 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Acute renal failure ; Renin ; Renomedullary autotransplants ; Prostaglandins ; Akute Niereninsuffizienz ; renomedulläre Autotransplantate ; Prostaglandine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 8 Tage nach einseitiger Nephrektomie und subkutaner Autotransplantation von renomedullärem Gewebe wurde an 18 Kaninchen durch temporäre Ischämie der Restniere ein akutes Nierenversagen induziert. In der Kontrollgruppe (n=18) ohne Autotransplantat betrug die Mortalität im postischämischen Verlauf 100%, in der Gruppe der transplantierten Tiere nur 50%. — Gegenüber der Kontrollgruppe zeigten die überlebenden transplantierten Tiere im postischämischen Verlauf eine signifikant niedrigere Plasmaharnstoffkonzentration (p〈0,005) und signifikant niedrigere Plasmareninwerte, die auch gegenüber den Ausgangswerten signifikant erniedrigt waren (p〈0,005). Diese Effekte sprechen dafür, daß in den interstitiellen Zellen der renomedullären Autotransplantate hormonale Substanzen gebildet werden, die gegen ein experimentell ausgelöstes akutes Nierenversagen eine deutlich protektive Wirkung aufweisen. Die erniedrigten Plasmareninaktivitäten können als Folge einer Inhibierung des zirkulierenden und/oder intrarenalen Renins durch im Transplantat gebildete Lipide gedeutet werden. Die Änderungen in der Natrium- und Wasserausscheidung sprechen für Effekte zirkulierender Prostaglandine.
    Notes: Summary An acute circulatory renal failure (ARF) was induced in 18 rabbits by temporary ischemia of the remaining kidney 8 days after unilateral nephrectomy and subcutaneous autotransplantation of renomedullary tissue.—Mortality in the postischemic course was 50% in treated animals but 100% in the control group (n=18) without autotransplantation. In the postischemic period plasma urea concentration was significantly lower (p〈0.005) in the surviving transplanted animals and excretion of sodium and water significantly higher (p〈0.005) as compared with the control group. Plasma renin values which were significantly lower than those of the control (p〈0.005) had decreased significantly even as compared with the initial values. These results indicate that hormonal substances are produced in interstitial cells of renomedullary autotransplants exerting a distinct protective effect against experimental acute renal failure. Decreased plasma renin activity may point to an inhibition of circulating and/or intrarenal renin by lipids originating from the transplants. Changes in sodium and water excretion indicate effects of circulating prostaglandins.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 57 (1979), S. 425-444 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Prostaglandins ; Cardiovascular system ; Platelets ; Kidney ; Prostaglandine ; Kreislaufsystem ; Thrombozyten ; Niere
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Prostaglandine (PG) sind hoch ungesättigte, zyklische Fettsäuren mit 20 Kohlenstoffatomen, die aus den ungesättigten Fettsäuren Dihomo-γ-Linolensäure, Arachidonsäure und Eicosapentaensäure entstehen. Diese Fettsäuren werden entweder nutritiv zugeführt oder aus den essentiellen Fettsäuren Linol- bzw. Linolensäure synthetisiert. Sie werden aus Membranphospholipiden durch Aktivierung der Phospholiphase A freigesetzt und durch einen Multienzymkomplex zu Prostaglandinen synthetisiert. Die Aktivität des PG-Systems wird durch extrazelluläre hormonale, neurale und mechanische Reize und durch intrazelluläre Faktoren wie Ionenkonzentrationen und Enzymaktivitäten (Adenyl-, Guanylcyclase) beeinflußt. Prostaglandine sind Gewebshormone, die am Ort ihrer Synthese wirken und zum großen Teil lokal inaktiviert werden. Ihre Wirkung wird über eigene Rezeptoren vermittelt. Man kennt derzeit über 10 natürlich vorkommende Prostaglandine, die vielfältige, teilweise gegensätzliche biologische Aktivitäten aufweisen. So wirken sie sowohl auf Arterien als auch auf Venen dilatierend und konstringierend. Dabei schwächen sie z. T. Effekte vasokonstriktorischer Hormone ab und vermitteln bzw. verstärken die Wirkung vasodilatierender Substanzen. Weiterhin sind sie an der Steuerung der Proliferation glatter Gefäßmuskelzellen beteiligt. Innerhalb der Niere haben Prostaglandine neben ihrem vaskulären Angriffspunkt direkte tubuläre Funktionen, indem sie vor allem die ADH-Wirkung antagonisieren. Darüber hinaus sind sie bei der Reninfreisetzung entscheidend beteiligt und beeinflussen indirekt den Elektrolythaushalt. Bei der Regulation der Thrombozytenaggregation und -adhäsion haben Prostaglandine gegensätzliche Wirkungen: Vaskulär gebildetes Prostacyclin wirkt antiaggregierend, thrombozytär gebildetes Thromboxan aggregationsfördernd. Eine Störung bzw. ein Ungleichgewicht in der Synthese vaskulärer, thrombozytärer und renaler Prostaglandine wird bei der Pathogenese einer Reihe kardiovaskulärer und renaler Erkrankungen als wahrscheinlich angesehen. Hierzu gehört die Hypertonie, die Arteriosklerose, der persistierende Ductus Botalli und das Bartter-Syndrom.
    Notes: Summary Prostaglandins (PG) are highly unsaturated, cyclic fatty acids with 20 carbon atoms which are biosynthesized from dihomo-γ-linolenic, arachidonic and eicosapentaenoic acids. These fatty acids are either ingested or are biosynthesized from linoleic and linolenic acids, respectively. The PG-precursor fatty acids are liberated from membrane phospholipids by phospholipase A and are converted to prostaglandins by the multienzyme complex PG-synthetase. The activity of the PG-system is influenced by extracellular hormonal, neural and mechanical stimuli and by intracellular factors such as ion-concentration and activity of the enzymes adenyl- and guanylcyclase. Prostaglandins are tissue hormones or autacoids which act on their receptors near their site of synthesis and degradation. The prostaglandin family constitutes a group of more than 10 natural occurring compounds showing a variety of biological actions. In arteries and veins the different PG:s have vasodilating as well as vasoconstricting effects. In addition, they are involved in the regulation of vascular smooth muscle proliferation. Within the kidney PG:s have vascular and tubular actions. They antagonize the effect of ADH, mediate renin secretion and are involved in the control of electrolyte balance. In the regulation of platelet aggregation and platelet adhesion PG:s have opposite functions: Prostacyclin which is synthesized in the vascular wall antagonizes the aggregating action of Thromboxane A2 which is formed in the platelets. A defect or an imbalance in the production of PG:s in the vascular wall, in platelets or in the kidney is assumed to play a pathogenetic role in a variety of cardiovascular and renal diseases such as in hypertension, atherosclerosis, persistent ductus arteriosus and Bartter's syndrome.
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