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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Graefe's archive for clinical and experimental ophthalmology 179 (1970), S. 287-293 
    ISSN: 1435-702X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An der kauterisierten Kaninchen-Cornea wird die Frage geprüft, ob das Virostaticum 5-Äthyl-2′-desoxyuridin (ÄDU) die Regeneration der geschädigten Hornhaut beeinflußt. Es zeigt sich, daß ÄDU nach subconjunctivaler Injektion und gleichzeitiger lokaler Applikation im Vergleich zu den Kontrollen mit 0,9 % NaCl-Lösung die Regeneration nicht verzögert. In gleicher Weise übt auch das mituntersuchte Thymidin keinen hemmenden Einfluß auf die Regeneration aus. Dagegen hemmt unter den gleichen Versuchsbedingungen 5-Jod-2′-desoxyuridin (IDU) die Regeneration der geschädigten Hornhaut. ÄDU, das nach unseren Versuchen in die DNS von Helazellen sowie von Corneazellen eingebaut wird, hemmt gemäß der vorliegenden Untersuchungen offensichtlich nicht die Zellvermehrung der stromal geschädigten Cornea. Unsere Ergebnisse stützen somit die Auffassung, daß der virostatische Wirkungsmechanismus von ÄDU, im Gegensatz zu dem von IDU, nicht über die Mitosehemmung der Wirtszelle verläuft.
    Notes: Summary We have already shown in experiments in vitro and in vivo that 5-ethyl-2′-deoxyuridine (EDU) is a potential inhibitor of the DNA viruses like herpes, vaccinia and Aujeszky. Following this experimental activity the effectiveness of EDU in the treatment of herpetic and metaherpetic diseases has also been demonstrated. Clinically EDU was applied as eye drops (0.1 to 0.2% solution) and/or injected subconjunctively (0.5% solution). The object of the present investigations was to determine, whether EDU has any deleterious effects on the regeneration of electrically cauterised rabbit cornea. For the clinical application of EDU, these experiments are important in the respect that prior to clinical treatment herpetic ulcers and eruptions of the cornea and of the mucous membranes of the eye are present. The studies have now shown that EDU when injected subconjunctively (0.3cm3, 0.5% twice daily) and applied locally (4 times a day) on 4 consecutive days does not inhibit the corneal regeneration in comparison to the animals accordingly treated with 0.9% NaCl solution. In the same way thymidine also did not exersise inhibitory effect on the corneal regeneration. Contrary to that under our conditions 5-Iodo-2′-deoxyuridine (IDU) potentially inhibited the regeneration when applied as a 0.1% solution. Ethyldeoxyuridine which in our previous studies is incorporated into the DNA of Hela cells and of the rabbit corneal cells, according to these investigations obviously does not inhibit the replication of the stromal cells. These results support our view that the mode of virostatic activity of 5-ethyl-2′-deoxyuridine, in contrast to that of the 5-Iodo-2′-deoxyuridine, is not related to the inhibition of the mitosis of the host cells.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International archives of occupational and environmental health 28 (1971), S. 127-140 
    ISSN: 1432-1246
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Untersuchungen an freiwilligen Versuchspersonen unter überdruck sollten zur Klärung der Frage beitragen, ob Kohlenoxid bei Einatmung gleicher CO-Luftgemische unter erhöhtem Druck giftiger ist als unter normalem atmosphärischem Druck (1 ata). Die Versuche mit CO-Konzentrationen von 50 sowie 100 ppm bei 1 ata und 3 ata wurden in einer 8,3 m3 großen Druckkammer vorgenommen, in der die O2-, CO2- und CO-Konzentrationen während der Exposition überwacht wurden. Bei Messung der CO-Konzentration in der Alveolarluft und des COHb-Wertes im Blut zeigt sich, daß die Sättigung des Blutes mit CO — wie auch die Einstellung des Diffusionsgleichgewichtes im Organismus — bei 3 ata erheblich schneller erfolgt als unter dem Druck von 1 ata. Bei Einatmung von 100 ppm CO beträgt beispielsweise die CO-Konzentration in der Alveolarluft der unter 3 ata atmenden Probanden nach 2 Std 73 ppm, bei den unter 1 ata atmenden Probanden jedoch nur 36,7 ppm CO. Dieses Ergebnis erklärt sich aus dem erhöhten CO-Angebot bei erhöhtem CO-Partialdruck. Hervorzuheben ist der Befund, daß die COHb-Konzentration im Diffusionsgleichgewicht unter erhöhtem Druck signifikant niedriger liegt als unter normalem Druck (p〈0,001). Im Diffusionsgleichgewicht findet man beispielsweise bei Einatmung von 50 ppm CO bei 3 ata einen COHb-Wert von 4,5%, bei 1 ata dagegen von 7,25 %. Dieses Ergebnis läßt sich mit der Konkurrenzreaktion von CO und O2 um den Receptor Hämoglobin erklären, die dem Massenwirkungsgesetz unterliegt. Es besteht somit nach unseren Ergebnissen kein Grund, den MAK-Wert von 50 ppm CO bei Arbeiten unter erhöhtem atmosphärischem Druck zu senken.
    Notes: Summary On healthy volunteers we investigated whether carbon monoxide would be more toxic under increased pressure than under normal pressure, if this gas is inspired at the same concentration under both conditions. It was shown by measurements of CO concentration in alveolar air and of the CO-Hb content of blood that under 3 ata the blood is saturated faster with carbon monoxide than under normal atmospheric pressure, indicating that under increased pressure diffusion equilibrium in the organism is achivied earlier. In subjects breathing 100 ppm CO for 2 hours the CO concentration in alveolar air is 73 ppm under 3 ata and not more than 36.7 ppm at 1 ata. This result is explained by the increased CO supply under increased pressure. It must be emphasized that the CO-Hb concentration is significantly lower under increased pressure than under atmospheric pressure (p〈0.001), once diffusion equilibrium has been attained. In subjects breathing 50 ppm CO the CO-Hb concentration is only 4.5 % at 3 ata but 7.25 % at 1 ata. This result is explained by application of the law of mass action on the competition of CO and O2 for the receptor hemoglobin in the blood. It must be concluded from our experimental data that there is no reason to lower the threshold limit value of 50 ppm CO for work carried out under increased pressure.
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International archives of occupational and environmental health 30 (1972), S. 161-172 
    ISSN: 1432-1246
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In Experimenten an Kaninchen, die ein CO-Luftgemisch mit 1000 ppm CO unter normalem und erhöhtem Druck einatmeten, wird der Kohlenoxid- und Sauerstoffpartialdruck im Gewebe untersucht (Pneumoperitoneum als Gewebemodell). Der O2-Partialdruck im Gewebe der Tiere ist bei der CO-Vergiftung auch unter überdruck erniedrigt, jedoch steigt er mit zunehmendem O2-Partialdruck in der Einatmungsluft an. Dieser Anstieg des O2-Partialdruckes im Gewebe wird durch die grö\ere physikalisch im Plasma gelöste und transportierte O2-Menge bedingt. Der CO-Partialdruck im Gewebe liegt im Gleichgewichtszustand unter normalem und erhöhtem Druck erheblich niedriger als in der Einatmungsluft; er sinkt sogar mit steigendem Druck in der umgebenden AtmosphÄre eindeutig ab. Bei einer CO-Konzentration von 1000 ppm betrÄgt der alveolare CO-Partialdruck unter 1 ata 0.708 mm Hg, unter 3 ata 2,23 mm Hg und unter 4 ata 2,99 mm Hg. Die im Gleichgewicht im Gewebe gemessenen CO-Partialdrucke liegen unter 1 ata bei 0,418 mm Hg, unter 3 ata bei 0,371 mm Hg und unter 4 ata bei 0,351 mm Hg. Dieser Befund beruht auf der Konkurrenz zwischen Sauerstoff und Kohlenoxid um den Receptor HÄmoglobin im Blut und lÄ\t sich durch Berechnung nach dem Massenwirkungsgesetz bestÄtigen. Bei Betrachtung des O2-Partialdruckes und CO-Partialdruckes im Gewebe lÄ\t sich also zeigen, da\ die ToxicitÄt gleicher CO-Konzentrationen in einem CO-Luftgemisch unter erhöhtem Druck nicht als höher, sondern als niedriger anzusehen ist.
    Notes: Summary The partial pressures of carbon monoxide and oxygen in tissue were measured in rabbits breathing 1000 ppm CO at normal and increased pressure. A pneumoperitoneum was used as tissue model. In carbon monoxide intoxication the partial pressure of oxygen in tissue is decreased even if the animals are inhaling the mixture of CO and air at very high pressure. However, when the oxygen partial pressure in the inspired air is increased there is an increase of oxygen partial pressure in tissue. This increase is based on the greater quantity of oxygen dissolved and transported in the blood plasma. At normal or increased pressure the CO partial pressure in tissue is considerably lower than that in the inspired air, once diffusion equilibrium has been reached. The CO partial pressure in tissue falls even when pressure is increasing in ambient air. When the CO concentration of the inspired air is 1000 ppm the alveolar CO pressure is 0.708 mm Hg at 1 ata, 2.23 mm Hg at 3 ata and 2.99 mm Hg at 4 ata. The CO partial pressures measured in tissue at diffusion equilibrium are 0.418 mm Hg at 1 ata, 0.371 mm Hg at 3 ata and 0.351 mm Hg at 4 ata. This result is explained by the competition between oxygen and carbon monoxide for the receptor hemoglobin in the blood and is confirmed by calculation according to the law of mass action. Consideration of the partial pressures of oxygen and carbon monoxide in tissue shows that toxicity of a definite CO concentration in a mixture of CO and air is not higher but lower under increased pressure.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of toxicology 27 (1971), S. 142-158 
    ISSN: 1432-0738
    Keywords: Carbon Monoxide in Blood and Alveolar Air ; Law of Mass Action ; Psychological Effects ; Kohlenoxid in Blut und Alveolarluft ; Massenwirkungsgesetz ; Psychologische Auswirkungen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An freiwilligen Versuchspersonen, die keine körperliche Arbeit leisten, wird die Aufnahme von Kohlenoxid während und nach Einwirkung von 100 ppm CO in Luft untersucht. Gleichzeitig werden die psychologischen Auswirkungen unter dieser CO-Konzentration geprüft. Nach 8 Std ist das Diffusionsgleichgewicht im Organismus noch nicht erreicht. Die höchste von uns gemessene COHb-Konzentration beträgt zu diesem Zeitpunkt 11,6%. Annähernd lineare Beziehungen zwischen dem COHb-Gehalt und der CO-Konzentration in der Ausatmungs- bzw. Alveolarluft bestehen nur für begrenzte Konzentrationsbereiche. Rückschlüsse von der CO-Konzentration in der Exspirationsluft auf den COHb-Gehalt des Blutes auf der Grundlage einer linearen Korrelation über größere Konzentrationsbereiche können wegen der in Wirklichkeit exponentiellen Abhängigkeit zwischen beiden Größen mit hohem Schätzfehler belastet sein. Anhand einer Stichprobe von 42 Studenten hat sich zeigen lassen, daß Kohlenoxid in einer Konzentration von 100 ppm nach einer Expositionsdauer von 21/2 Std zu Leistungsminderungen in der visuellen Wahrnehmung, der Handfingergeschicklichkeit, der Lernfähigkeit und bestimmten Intelligenzleistungen führt. Zu diesem Zeitpunkt wird eine alveolare CO-Konzentration von 55 ppm und ein COHb-Wert von 7,2% gemessen. Subjektive Symptome fehlen im allgemeinen; Raucher und Nichtraucher unterscheiden sich hinsichtlich ihrer psychologischen Beeinflußbarkeit durch 100 ppm CO nicht. Die beobachteten Effekte lassen sich nach unseren derzeitigen Kenntnissen nicht zwanglos als reine Hypoxiewirkung erklären. Es wird diskutiert, ob die Beeinflussung enzymatischer Stoffwechselreaktionen im Gewebe ursächlich eine Rolle spielt.
    Notes: Abstract In experiments on healthy volunteers 19 to 34 years of age seated quietly in a closed chamber of 1.5 m3 capacity continuously circulated with a mixture of air and CO, the uptake and psychological effects of carbon monoxide during and after exposure were investigated. After 8 hours of breathing 100 ppm CO, a concentration of 93 ppm was measured in expiratory alveolar air, demonstrating that diffusion equilibrium in the organism had not yet been attained. The highest concentration of CO-Hb measured under these experimental conditions was 11.6%. It was calculated by applying the law of mass action that only within a limited range of CO concentrations is there an approximate linear relation between the CO concentration in expired air and the CO-Hb content of blood. Any conclusions as to the CO-Hb content of blood drawn from the known CO concentration of expired air assuming a linear correlation between the two over a greater range of concentrations are bound to be burdened with considerable error, since in reality the relationship between the two quantities is an exponential one. On the basis of tests carried out on a random sample of 42 students, it could be shown that carbon monoxide inspired in concentration of 100 ppm for 21/2 hours resulted in a statistically significant diminution of visual perception, manual dexterity, ability to learn and perform certain intellectual tasks. At this time, the measured CO concentration in alveolar air was 55 ppm and the CO-Hb level was 7.2%. Subjective symptoms were generally absent. Smokers and non-smokers showed no discernable differances in regards to their psychological susceptibility by 100 ppm CO. The observed effects cannot be satisfactorly explained, at least in our present state of knowledge, on the basis of hypoxia alone.
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  • 5
    ISSN: 1432-0738
    Keywords: Acute CO Intoxication ; Venous Oxygen Pressure ; Blood Sugar Concentration ; High (Atmospheric) Pressure ; Effects of CO ; Akute Kohlenoxidvergiftung ; Venöser Sauerstoffdruck ; Blutzuckerverhalten ; Überdruck ; Spezifische Kohlenoxidwirkungen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In drei Versuchsreihen an Kaninchen werden nach 1stündiger Einwirkung hoher CO-Konzentrationen unter normalem und erhöhtem Luftdruck Blutzucker, Kohlenoxidhämoglobingehalt (COHb) und Sauerstoff-Partialdruck (pO2) in der V. jugularis gemessen. Hierzu werden analoge Versuche mit reinem Sauerstoffmangel, erzielt durch 1stündige Einwirkung von Sauerstoff-Stickstoffgemischen, in Beziehung gesetzt. Bei 2000 ppm CO in der Einatmungsluft steigt unter normalem atmosphärischen Druck im Mittel von 22 Versuchen der Blutzucker nach 1 Std um 87 % gegenüber dem Ausgangswert von 98,5 mg- % an. Der Sauerstoffdruck im venösen Blut fällt von etwa 45 Torr bereits nach 10 min auf die Hälfte ab und erreicht den Endwert von 9,5 Torr O2 schon nach 30 min. Der sich ebenfalls rasch einstellende COHb-Endwert beträgt 47,9 % im Mittel. Bei Einatmung eines Luftgemisches mit 2000 ppm CO unter einem Druck von 4 ata steigt der Blutzucker trotz annähernd gleichem COHb (43,1 % im Mittel) und etwa gleichem pCO im Gewebe nicht an. Hierbei ist von Bedeutung, daß der venöse pO2 nur auf einen Endwert von 20 Torr absinkt. Die Endwerte für pO2 und COHb sind bereits nach 10 min erreicht. Durch Inhalation eines sauerstoffarmen Stickstoff-Luftgemisches (4 bis 6 Vol- % O2 in der Einatmungsluft) läßt sich der venöse pO2-Abfall der ersten Versuchsreihe mit 2000 ppm CO in Luft unter 1 ata nachahmen. Es zeigt sich, daß pO2 auf etwa 10 Torr absinkt, während der Blutzucker um 100 % gegenüber dem Ausgangswert ansteigt. Nach diesen Untersuchungen scheint der Blutzuckeranstieg bei akuter CO-Vergiftung nicht spezifisch durch den CO-Gehalt von Blut und Geweben, sondern durch den unspezifischen Sauerstoffmangel der Gewebe — als Folge der hypoxischen Wirkung des Kohlenoxids — verursacht zu sein.
    Notes: Abstract In rabbits, exposed to high CO concentration at normal and increased atmospheric pressure for 1 h, we investigated the effects of CO intoxication of the level of blood sugar, on carboxyhemoglobin (COHb) concentration in blood and on the partial pressure of oxygen (pO2) in jugular venous blood. Analogous experiments were performed with rabbits exposed for 1 h to oxygen deficiency produced by breathing a mixture of oxygen and nitrogen. In animals exposed to 2000 ppm CO under normal atmospheric pressure the level of blood sugar increases after 1 h from 98,5 mg- % to 184 mg- % (mean value of 22 experiments). The partial pressure of oxygen in venous blood decreases within 10 min from 45 torr to about 23 torr and reaches a final value of 9,5 torr O2 after 30 min. The final value of COHb (mean value 47,5 %) is also reached within a short time. Breathing 2000 ppm CO under 4 ata the blood sugar concentration does not increase in spite of about the same CO Hb concentration (mean value 43,1 %) and similar pCO values at the same time. The venous pO2 decreases only to a final value of 20 torr. The final values of pO2 and CO Hb are reached within only 10 min. Breathing mixture of nitrogen and air (4 to 6 % O2 per volume) the venous decrease of pO2 is similar to effects described in the first series with 2000 ppm CO at 1 ata: decrease of pO2 to about 10 torr and increase of blood sugar of about 100% compared to the initial value were observed. These results support the hypothesis that the increase of blood sugar after carbon monoxide intoxication is induced by the nonspecific oxygen deficiency of the organism — caused by CO-poisoning — and is therefore not primarily specific for the CO concentration of blood and tissue.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 49 (1971), S. 1096-1097 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Nach akuter und subchronischer — 5 Tage dauernder — Intoxikation mit Herzglykosiden kommt es beim Meerschweinchen zu Verschiebungen der intracellulär angereicherten Kationen, Kalium und Magnesium, in den extracellulären Raum und in das Blutplasma. Es läßt sich zeigen, daß diese Ionen dann in den Erythrocyten angereichert werden. Zwischen dem Magnesium- und Kaliumgehalt der Erythrocyten besteht eine enge Beziehung. Sie ist gekennzeichnet durch einen hohen Korrelationskoeffizienten (r=0,74). Am Modell der Erythrocyten läßt sich somit ein gleichsinniges Verhalten des cellulären Kalium- und Magnesium-Stoffwechsels nachweisen.
    Notes: Summary After acute and subchronic intoxication with cardiac glycosides cells lose potassium and magnesium. The plasma levels of these cations as well as the erythrocyte-concentrations are increased. Changes in cellular magnesium metabolism are closely resemble changes in cellular potassium. This can be shown by regression analysis: A significant correlation exists between the potassium and magnesium concentration in erythrocytes.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Clinical and experimental medicine 156 (1971), S. 1-10 
    ISSN: 1591-9528
    Keywords: Magnesium metabolism ; Electrolyte metabolism ; Cardiac glycosides ; Magnesiumstoffwechsel ; Elektrolytstoffwechsel ; Herzglykoside
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Nach akuter Einwirkung hoher Dosen von Digoxin oder k-Strophanthin kommt es beim Meerschweinchen zu einem Anstieg der SerumMagnesium-Spiegels und zu einem Abfall des Magnesium-Konzentrationsgradienten an den Membranen der Erythrocyten, Herz- und Skeletmuskelzellen. Diese Veränderungen gehen den Störungen des cellulären Kaliumstoffwechsels parallel. Die renale Magnesiumausscheidung wird unter dem Einfluß der verwendeten Herzglykoside gehemmt. Auch für Calcium zeigt sich eine Ausscheidungshemmung.
    Notes: Summary The majority of previous investigations of the influence of cardiac glycosides on electrolyte metabolism have been concerned with alterations in sodium-, potassium- and calcium metabolism. Changes in electrolyte metabolism after application of cardiac glycosides can easily be studied in guinea pigs. The substances investigated (digitoxin, digoxin and k-strophanthine) were intraperitoneally injected. After acute application of high doses of k-strophanthine or digoxin the serum magnesium level is increased as well as the serum potassium level. The magnesium and potassium concentration gradients across the membranes of erythrocytes, skeletal and cardiac muscle cells are decreased. These changes are most pronounced after application of k-strophanthine. Digoxin acts similarly but to a lesser extent. The renal excretion of magnesium is inhibited by digoxin and k-strophanthine. This inhibition concerns calcium ions, too. Digitoxin shows no effect.
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