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  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter X-chromosomale bulbospinale Neuronopathie ; Kennedy-Syndrom ; Triplet-repeat-Erkrankung ; Androgenrezeptor ; Motoneuronerkrankung ; Key words X-chromosomal recessive bulbospinal neuronopathy ; Kennedy syndrome ; Triplet repeat disease ; Androgen receptor ; Motoneuron disease
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary X-chromosomal recessive bulbospinal neuronopathy (X-BNS, Kennedy's disease) is an important differential diagnosis of amyotrophic lateral sclerosis. We present the data of ten own patients along with a review of the literature on this uncommon disease which is caused by an expanded CAG-repeat in the androgen receptor gene. This mutation probably affects the transcription regulating activity of the androgen receptor in neurons. Signs and symptoms of X-BSN can be derived from partial insensitivity for androgens and a mixed, mainly motor neuronopathy. The clinical diagnosis is based on: 1. lower motor neuron weakness of bulbar and proximal limb muscles with onset in the third to fifth decade, 2. cramps and pronounced fasciculations, particularly of facial muscles, 3. postural tremor, 4. diminished or absent sensory action potentials inspite of only minor sensory impairment, 5. gynecomastia, and 6. infertility, diabetes mellitus and hyperlipoproteinemia in a minority of cases. Unlike amyotrophic lateral sclerosis, disease progression is slow with barely shortened life expectancy, which should be stressed in patient counselling. Causal treatment is as yet unavailable but several aspects of palliative medicine should be considered.
    Notizen: Zusammenfassung Im vorliegenden Artikel wird die X-chromosomal rezessive bulbospinale Neuronopathie (X-BSN, Kennedy-Syndrom) anhand der Beschreibung 10 eigener Patienten und einer Übersicht über die bisherige Literatur vorgestellt. Die Symptome leiten sich von einer motorischen und sensiblen Neuronopathie und einer partiellen Androgeninsensitivität ab. Wegweisend für die Diagnose sind daher: 1. atrophische Paresen, meist ab der 3. bis 5. Dekade, bulbär und proximal betont an den Extremitäten, 2. Muskelkrämpfe und ausgeprägte Faszikulationen, v. a. im Gesicht, 3. Haltetremor der Hände, 4. deutliche Amplitudenreduktion der sensiblen Nervenaktionspotentiale bei nur diskreten klinischen sensiblen Defiziten, 5. Gynäkomastie, 6. gelegentlich Infertilität, Diabetes mellitus und Lipidstoffwechselstörungen. Im Gegensatz zur amyotrophen Lateralsklerose, der wichtigsten Differentialdiagnose, ist die Lebenserwartung aufgrund sehr langsamer Progredienz kaum eingeschränkt. Die Erkrankung beruht auf einer Expansion des CAG-Repeats im Androgenrezeptorgen. Pathogenetisch wird u. a. eine gestörte Funktion des Androgenrezeptors als Transkriptionsfaktor in Nervenzellen diskutiert. Es existieren noch keine kausaltherapeutische Ansätze, jedoch sind zahlreiche palliativmedizinischen Maßnahmen zu bedenken.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    ISSN: 1364-6753
    Schlagwort(e): Key words Amyotrophic lateral sclerosis ; ALS4 locus ; Fine mapping of ALS4
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: ABSTRACT Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) denotes a heterogeneous group of neurodegenerative disorders affecting upper and lower motor neurons. ALS4 is a juvenile-onset, autosomal dominant form of ALS that is characterized by slow progression, distal limb weakness and amyotrophy, and pyramidal signs associated with severe loss of motor neurons in the brain and spinal cord. The ALS4 locus was recently mapped by linkage analysis to a large genetic interval on chromosome 9q34. By undertaking extensive genetic linkage analysis, we have significantly refined the ALS4 locus to a critical interval of less than 3 cM, flanked by D9S149 and D9S1198. Previous physical mapping in this region has indicated that this critical interval spans approximately 500 kb. Seventeen putative transcripts have been localized within this interval including 7 characterized genes, 2 partially characterized genes, and 8 "anonymous" expressed sequence tags . These are therefore positional candidate genes for the ALS4 locus. We have also undertaken mutation analysis and genetic mapping to investigate and exclude candidate genes, including RING3L/ORFX and RALGDS , from a pathogenic role in ALS4.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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