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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 206 (1974), S. 157-176 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Acidosis, metabolic of CSF ; Lactate ; Brain metabolism ; Hypoventilation syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es werden die metabolischen Störungen des Säure-Basen-Haushaltes im Liquor hinsichtlich ihrer Pathogenese und klinischen Bedeutung besprochen. Es ist notwendig, jene Säure-Basen-Dysregulationen im Extraneuralraum mit sekundärer Auswirkung auf den Liquor von einer zweiten Gruppe zu unterscheiden, die unmittelbar im Zusammenhang mit Hirnläsionen auftreten. Nur in der ersten Gruppe ergibt sich eine statistisch abzusichernde Blut/Liquor-Relation für die Regulation von Bicarbonat. Demgegenüber ist der z. T. extreme HCO 3 − . Abfall im Liquor in der zweiten Gruppe meist mit einem isolierten Lactat-Anstieg in der Cerebrospinalflüssigkeit kombiniert. Die Störung — als primäre metabolische CSF-Acidose bezeichnet — stellt sich unabhängig von der Säure-Basen-Regulation im Blut bzw. im Extraneuralraum ein. Der Lactat-Anstieg im Liquor als Ausdruck anaeroben Stoffwechsels im ZNS weist auf eine häufig bestehende Störung der cerebralen Mikrozirkulation mit Hypoxie im Hirngewebe hin. Es müssen darüber hinaus aber auch primäre metabolische Liquoracidosen bei bakteriellen Infektionen berücksichtigt werden, und zwar dann, wenn wie bei Pneumokoken-Invasion in den Schädelraum die Erreger selbst Milchsäure produzieren. Die möglichen Komplikationen ebenso wie die therapeutische Beeinflußbarkeit der Liquoracidosen werden im einzelnen diskutiert.
    Notes: Summary This paper deals with the problems of metabolic acidosis and lesions of the CNS. It is necessary to divide the results into two categories: one summarizing acid base dysregulations in the blood with secondary impairment of the functions of the CNS, the other discussing primary CNS lesions and consequent CSF acidosis. It is important that in the first category there is a strong regulation between the HCO 3 − concentrations in the blood and those in the CSF over the wide range from acidosis to alkalosis. In the second category there is a very marked CSF bicarbonate deficiency while in the blood the acid-base balance can be within the normal range. In these cases of primary metabolic CSF acidosis (PMA(CSF)) there is no relation between blood and CSF HCO 3 − concentrations. In the presence of a primary cerebral lesion, the CSF acidosis is often combined with rise in the level of lactic acid and pyruvic acid in the CSF and an elevation of the lactate/pyruvate ratio reflecting cerebral hypoxia. But it is necessary to point out that in a special group of PMA(CSF) the disturbances are caused directly by intracranial infections with organisms producing lactic acid, for instance in the case of pneumococcal meningitis. The possible complications and the therapy of acid-base disturbances in both categories are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 206 (1974), S. 253-265 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Myotonic dystrophy ; Dystrophy, myotonic ; Neuropathy in myotonic dystrophy ; Protein-content of csf in myotonic dystrophy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Unter 36 Patienten mit typischer myotonischer Dystrophie fanden sich 15 Fälle mit Proteinvermehrung in der Cerebrospinalflüssigkeit (50–190 mg%). Nur in 4 Fällen lag gleichzeitig eine ätiologisch erkennbare Erkrankung des Nervensystems vor (diabetische und paraneoplastische Polyneuropathie, Neurofibromatose, Syringomyelie). Bei weiteren 10, ausnahmslos männlichen, Patienten war elektromyographisch neben dem Myopathiemuster ebenfalls eine zusätzliche neurogene Schädigung im distalen Abschnitt des zweiten motorischen Neurons nachzuweisen. (Ausfürhrliche Darstellung der neurophysiologischen Befunde an anderer Stelle.) Als Ursache der „idiopathischen“ Neuropathie bei myotonischer Dystrophie werden mehrere Möglichkeiten diskutiert: 1. Zufällige Kombination von Myopathie, Neuropathie und Liquorveränderung; 2. Vorliegen einer familiären oder geschlechtsgebundenen Krankheitsvariante; 3. primärer Defekt des peripheren Neurons im Rahmen der genetisch bedingten „Multisystemkrankheit“.
    Notes: Summary 36 patients with typical myotonic dystrophy were examined, of which 15 showed an increase of protein in the cerebrospinal fluid (50–190 mg%). Only 4 of these cases suffered simultaneously from an etiologically defined neurological disease (viz. diabetic polyneuropathy, paraneoplastic polyneuropathy, neurofibromatosis, syringomyelia). In a further 10 of these cases consisting exclusively of males, definite neurogenic damage in the distal portions of the peripheral motor neuron could be demonstrated in the electromyographic examinations besides the typical myopathic pattern. (A detailed presentation of the neurophysiological findings is given in another publication.) Different possibilities are discussed as the cause for “idiopathic” neuropathy with myotonic dystrophy: 1. Chance combination of myopathy, neuropathy and CSF changes, 2. the existence of a familial or sex-linked variant, 3. a primary defect of the distal neuron as part of the genetically determined “multisystem disease”.
    Type of Medium: Electronic Resource
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