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  • 1
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Lung edema ; Acute respiratory distress syndrome ; Leukotrienes ; LTB4 ; Omega-oxidation products of LTB4 ; Broncho-alveolar lavage
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Leukotriene (LT) generation has been implicated in the pathogenesis of the acure respiratory distress syndrome, ARDS. In the present study, we analysed broncho-alveolar lavage fluids of patients on mechanical ventilation because of ARDS (17 samples taken from 9 patients) or because of cardiogenic edema (8 samples taken from 6 patients) and of healthy volunteers (10 samples from different donors). LTs were separated as methylated and non-methylated compounds using different HPLC procedures, and were identified by chromatographic mobility, on-line UV-spectrum analysis and post HPLC immunoreactivity. In the lavage samples of the healthy volunteers and the patients with cardiogenic edema, no LTs were detected by these technicues (detection limit≃0.1–0.2 ng/ml lavage fluid). By contrast, in 15 out of 17 samples from patients with ARDS LTB4 or its metabolites 20-OH-LTB4 and 20-COOH-LTB4 were detected. The endproduct of omega-oxidation, 20-COOH-LTB4, represented the quantitatively predominant compound, detected in the range of 0.3–2.6ng/ml perfusate. We conclude that the chemotactic agent LTB4 may be involved in the amplification of inflammatory events encountered in ARDS, and that the oxidized metabolites of LTB4 are particularly suitable for monitoring lung leukotriene generation under conditions of neutrophil efflux and oxidative stress.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Key words Intramucosal pH ; Gastric tonometry ; Blood gas analyzer ; Automated capnometry ; Carbon dioxide ; Steady-state equilibration time
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Objective: To test accuracy, reproducibility and time constants of pCO2 measurement with the tonometric technique, using different media for filling the silastic balloon (saline, phosphate buffer, citrate buffer, air) and employing different analyzer devices (ABL3, ABL330, Nova Stat 5, automated capnometry). Design: Comparative laboratory study of different tonometric techniques, measuring test solutions with known pCO2 values due to pre-equilibration with three different pCO2 concentrations. Setting: Clinical laboratory of a university hospital intensive care unit. Measurements and results: The use of saline, as suggested for routine tonometry, led to negative bias values throughout, i. e. underestimation of pCO2 values, the extent of which depended on the blood gas analyzer device employed. Registration of the equilibration kinetics showed that full equilibration demanded 90 min regardless of the environmental pCO2 level. Replacing saline by buffered electrolyte solutions resulted in a significant improvement of bias, but did not change the kinetics of pCO2 equilibration. The employment of air-filled balloons, combined with automated capnometry, led to very low bias values, approaching zero, for all pCO2 levels, along with excellent precision. Time constants of equilibration were dramatically reduced, with full equilibration being achieved within 12.5 min. Conclusions: Buffered electrolyte solutions are preferable to saline for achieving reliable pCO2 measurements in gastric tonometry. Air-filled balloons, combined with automated capnometry, present excellent accuracy and reproducibility together with short equilibration times, thus offering “on-line” monitoring of even rapid changes in environmental pCO2.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 40 (1999), S. 747-755 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Cor pulmonale ; Therapie ; Lungenembolie ; Therapie ; pulmonale Hypertonie ; Therapie ; Prostanoide ; Kalziumantagonisten ; Stickstoffmonoxid (NO)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Wer Patienten mit pulmonaler Hypertonie behandelt, weiß um die Schwierigkeiten der Therapie mit Vasodilatatoren zur Drucksenkung in der pulmonalen Strombahn. Das liegt natürlich auch daran, daß die chronische pulmonale Hypertonie letztlich einen Endzustand verschiedener pulmonaler Krankheitsbilder darstellt. Des weiteren haben die Pharmaka, die den pulmonalarteriellen Druck senken, zum Teil ganz erhebliche unerwünschte Nebenwirkungen, wirken oft nur für kurze Zeit und müssen bei längerer Anwendung progressiv höher dosiert werden. Auch auf diese Problematik wird and dieser Stelle eingegangen. Dennoch gibt es Substanzen, die sehr wohl zur Akuttherapie pulmonal-hypertensiver Krisen einzusetzen sind, aber auch solche, die bei chronischer pulmonaler Hypertonie positive Effekte haben, wenn die Patienten „Responder” sind und unter kontrollierten Bedingungen der pulmonal-vaskuläre Widerstand um mehr als 20% absinkt. Unter Einbeziehung pathophysiologischer Mechanismen befaßt sich diese Arbeit vorwiegend mit folgenden Vasodilatatoren: orale Kalziumantagonisten, inhalatives Stickstoffmonoxid (NO), intravenöses Prostazyclin und inhalative Prostanoide. Außerdem werden Sauerstoffinsufflation und maschinelle Atmung kurz behandelt, wozu aber auch auf die Arbeit von D. Köhler et al. in diesem Heft des INTERNIST verwiesen sei.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 38 (1997), S. 541-552 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Schock ; septischer ; Schock ; Therapie ; Endotoxine ; Zytokine ; Immunmodulation ; Therapie ; Immunmodulation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Der klinische Verlauf des septischen Schocks, der auch heute noch mit einer extremen Letalität von 40–80% einhergeht, läßt sich im pathogenetischen Verlauf vereinfachend in 3 Stadien einteilen: (1.) Einschwemmung von Keimen und Toxinen, (2.) Zytokinfreisetzung und (3.) Aktivierung sekundärer Mediatorsysteme und damit verbundene Mikrozirkulationsstörung sowie Zellschädigung. Daß die Sepsisinzidenz ständig zunimmt, wird erklärt mit der immer weiter verbreiteten Keimeinschwemmung durch invasivere therapeutische und diagnostische Maßnahmen, mit der steigenden Anzahl von chronisch kranken Patienten und mit der zunehmenden Verbreitung immunsuppressiver Behandlungsformen. Die bessere Beherrschung der initialen Sepsisphase durch organ- und kreislaufsupportive Maßnahmen läßt mehr Patienten das kritische Frühstadium überstehen und in ein protrahiertes Bild übergehen – das „chronische Sepsissyndrom”. In dieser ausführlichen Übersicht werden eingehend und kritisch die immunmodulierenden Therapiekonzepte dargelegt, mittels derer man den Sepsisverlauf mit der kaskadenartigen Ausschüttung von Endotoxin, Zytokinen und anderen Mediatorsubstanzen zu beeinflussen versucht. Die vorgelegten Ergebnisse, ob in der klinischen Anwendung erfolgreich oder nicht, tragen viel zum Verständnis des Pathogenese des septischen Schocks bei.
    Type of Medium: Electronic Resource
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