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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Internist 40 (1999), S. 153-161 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Migräne ; Migräneprophylaxe ; Spannungskopfschmerz ; Clusterkopfschmerz
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die vorliegende Arbeit befaßt sich mit der Prävalenz, Klinik, Diagnostik und Differentialdiagnostik, vorwiegend allerdings mit der Therapie von chronischen rezidivierenden Kopfschmerzen, Migräne, Spannungs- und Cluster-Kopfschmerz. Bekanntermaßen sind Patienten, die an Kephalgien leiden, häufig Problemfälle im ärztlichen Alltag. Das könnte auch daran liegen, daß die oft im Vordergrund stehende psychische Alteration der Patienten weniger als Folge denn – fälschlicherweise – als wesentliche Ursache der Schmerzzustände angesehen wird. Viel spricht für eine Unterschätzung der somatischen Ätiologie, was natürlich eine inadäquate Behandlung zur Folge haben kann. Gerade für die Migränebehandlung stehen Medikamente zahlreicher Stoffgruppen zur Verfügung, die sehr differenziert eingesetzt und sorgfältig überwacht werden müssen. So ist z.B. ein häufiges Problem, daß bei langanhaltenden Migräneattacken am Ende der pharmakologischen Wirkung entsprechender Präparate die Kopfschmerzen wieder auftreten können. Dies trifft besonders für die sonst so effektiven Triptane zu. Die Kopfschmerzbehandlung wird in dieser Übersicht eingehend dargelegt und in entsprechenden Empfehlungen tabellarisch zusammengefaßt. Darüber hinaus kommt in der Kopfschmerztherapie auch allgemeinen Maßnahmen wie Ruhe, Reizabschirmung, Schlafanbahnung und nicht zuletzt eine einfühlsame ärztliche Betreuung unter Einbeziehung psychischer Gesichtspunkte große Bedeutung zu.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Schmerz 13 (1999), S. 196-200 
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Migräne ; Akupunktur ; Alternative Therapiemethoden ; Diagnostik ; Entspannungsverfahren ; Psychotherapie ; Key words Migraine ; Acupuncture ; Paramedical treatment methods ; Diagnostic features ; Relaxation methods ; Psychotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background: Migraine is a common neurological disorder (16% women, 6% men) associated with high direct and indirect costs. We evaluated the diagnostic and paramedical therapeutic measures by estimating the expenditure per patient and the effect of treatment. Methods: A questionnaire was sent to 1000 patients attending the Essen outpatient headache centre in 1995. A total of 293 patients responded, of whom 165 were eligible and could be evaluated. Patients were asked to report diagnostic tests, paramedical treatments applied, average duration of success (defined as meaningfuly reduction in migraine frequency) and costs of paramedical therapy. Results: Paramedical methods of therapy most frequently used were acupuncture, special pads, relaxation methods and herbal therapy. A total of 579 (3.5 on average) diagnostic procedures such as brain or cervical spine CT and MRI or EEG was performed. The average cost for acupuncture was $ 465, while the success was maintained for 3.2 months. $ 1510 was spent on psychotherapy, which was successful for 1.7 months. Patients spent $ 93 for relaxation methods, achieving migraine relief for 7.4 months. Conclusion: Paramedical treatments lack scientific proof, while both acute and prophylactic treatment strategies have been successfully tested in many clinical trials. Paramedical treatment shows a good temporally effect in individual patients.
    Notes: Zusammenfassung Einleitung: Migräne ist eine weit verbreitete (16% aller Frauen, 6% aller Männer) neurologische Erkrankung, die hohe direkte und indirekte Kosten verursacht. Methode: Ziel der Studie war, mittels eines Fragebogens, der an 1000 Patienten, die 1995 die Kopfschmerzambulanz der Uniklinik Essen aufsuchten, verschickt wurde, Auskunft über durchgeführte alternative Therapieverfahren, den damit für die Patienten entstandenen Kosten und den Nutzen (definiert als subjektive Reduktion des Schmerzes oder der Attackenfrequenz) zu erhalten. Weiterhin wurde nach durchgeführten apparativen diagnostischen Verfahren gefragt. Ergebnisse: Die am häufigsten genutzten alternativen Therapieverfahren waren Akupunktur, Lagerungshilfsmittel, Entspannungsverfahren und heilpflanzliche Präparate. 579 diagnostische Verfahren (durchschnittlich 3,5 pro Patient) wie CT und MRT des Kopfs oder EEG wurden durchgeführt. Die durchschnittlichen Kosten für Akupunktur betrugen 791  DM. Der von den Patienten angegebene Erfolg lag hier bei 3,2 Monaten. 2567  DM wurden für Psychotherapie ausgegeben. Die Patienten profitierten lediglich 1,7 Monate von dieser Therapieform. Das Ergebnis zeigt weiterhin, daß die Entspannungsverfahren die beste Kosten-Nutzen-Relation aufweisen (185  DM/7,2 Monate). Schlußfolgerung: Außer für das Muskelrelaxationsverfahren nach Jacobson als Entspannungsverfahren gibt es keinen wissenschaftlichen Nachweis für die Wirksamkeit von alternativen Therapiestrategien. Einzelne Patienten berichten jedoch temporär über Erfolge von alternativen Therapiemöglichkeiten. Die Wirksamkeit schulmedizinischer medikamentöser Verfahren ist durch wissenschaftliche Untersuchungen gut belegt, und die Patienten profitieren bei richtiger Anwendung der Therapieempfehlungen von diesen. Auch für alternative Therapieverfahren muß der wissenschafliche Nachweis der Wirksamkeit gefordert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Chronic headache ; Analgesics ; Withdrawal therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Headache characteristics are described in 139 patients with chronic daily or almost daily headaches due to regular intake of analgesics and the short- and long-term results of drug withdrawal. Drug-induced headache was described as dull, diffuse, and band-like, and usually started in the early morning. The mean duration of the original headache (migraine or tension headache) was 25 years; regular intake of drugs and chronic daily headache had started 10 and 6 years prior to withdrawal therapy, respectively. Patients took an average of 34.6 tablets or analgesic suppositories or antimigraine drugs per week containing 5.8 different substances. The drugs most often used were caffeine (95%), ergotalkaloids (89%), barbiturates (64%), and spasmolytics, paracetamol, and pyrazolone derivates (45%–46%). A total of 103 patients (68 migraine, 35 tension or combination headache) were available for interviews at a mean time interval of 2.9 years after an inpatient drug withdrawal programme. Chronic headache had disappeared or was reduced by more than 50% in two-thirds of the patients. Positive predictors for successful treatment were migraine as primary headache, chronic headache lasting less than 10 years, and regular intake of ergotamine. Drug intake was significantly reduced and patients used single substances more often. Patients who originally suffered from migraine, superimposed on the daily headache, also experienced a significant improvement in the frequency of the migraines and their intensity. Migraine prophylaxis through beta-blocking agents and calcium channel antagonists was more efficient after drug-withdrawal therapy.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of neurology 246 (1999), S. 515-519 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Key words Migraine attack ; 5-HT1B/1D agonists ; Analgesics ; Ergotamine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Migraine is a paroxysmal disorder characterized by attacks of headache, nausea, vomiting, photophobia, phonophobia, and malaise. This review summarizes new treatment options for therapy of the acute attack. Mild or moderate migraine attacks are treated with antiemetics followed by analgesics such as aspirin, paracetamol, nonsteroidal anti-inflammatory drugs, or antiemetics combined with ergotamine or dihydroergotamine. Sumatriptan, a specific serotonin (5-HT)1B/D agonist is used when attacks do not respond to ergotamine, or when intolerable side effects occur. The new migraine drugs zolmitriptan, naratriptan, rizatriptan, and eletriptan differ slightly in their pharmacological profiles, which translates into minor differences in efficacy, headache recurrence, and side effects. New drugs in migraine prophylaxis include cyclandelate, valproic acid and magnesium.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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