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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 336 (1974), S. 67-89 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Arterialization of the Liver Portocaval Shunt
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die druck- und durchflußkontrollierte Arterialisation der Leber mit portocavalem End-zu-Seit-Shunt wurde bisher bei 17 Patienten durchgeführt, zweimal als „äakuter” und 15mal als „äselektiver” Shunt. Drei Patienten waren der Risikogruppe C nach Child zuzuordnen, 10 der Gruppe B und nur 4 der Gruppe A. 1. Vier Patienten sind postoperativ verstorben, 13 Patienten haben überlebt. 2. Bei 2 Patienten war es unmittelbar postoperativ zur Thrombose der Arterialisation gekommen bei durchgängigem portocavalem Shunt, bei weiteren 3 wurde ein hepatofugaler Blutfluß aufgedeckt, der die Ligatur der Arterialisation erforderlich machte. 3. Die Leberfunktionsprüfung zeigte gegenüber dem Spontanverlauf der Cirrhose keinen signifikanten Unterschied. 4. Die postoperative Hämodynamik ist gekennzeichnet durch eine Zunahme des intrasinusoidalen Widerstandes, eine allmëhliche Abnahme der Leberdurchblutung und einen unverënderten Lebervenenversehlußdruck. 5. Auch ohne diätetische Restriktion entwickelte keiner der Patienten bisher eine Shuntencephalopathie.
    Notes: Summary Controlled arterialization of the liver after a portocaval end-to-aide shunt has been performed on 17 patients, in two cases as an “acute” and in 15 cases as an “elective” shunt. 3 patients belonged to risk group C, 10 to group B, and only 4 to group A (according toChild). 1. 4 patients died postoperatively, 13 survived. 2. In 2 patients a thrombosis of the arterialization occured immediately after the operation with the portocaval shunt patent, in 3 other patients hepatofugal collaterals were detected which necessitated a ligature of the arterialization. 3. The liver function-test did not significantly differ from the spontaneous development of cirrhosis. 4. Postoperative haemodynamics are characterized by an increase in intrasinusoidal resistance and a gradual decrease in blood supply to the liver, while the hepatic occluded portal pressure remains constant. 5. Even without dietetic restriction none of the patients has so far developed a shunt-encephalopathy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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