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    Digitale Medien
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    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 144 (1996), S. 1352-1356 
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Persistierende pulmonale Hypertonie des Neugeborenen (PPHN) ; Oxygenierung ; Stickoxid (NO) ; Atemnotsyndrom (HMD) ; Response ; Key words Persistent pulmonary hypertension of the newborn (PPHN) ; Oxygenation ; Nitric oxide (NO) ; Hyaline membrane disease (HMD) ; Responder
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Critical hypoxemia due to extrapulmonary right-to-left-shunting is a typical feature of neonates with persistent pulmonary hypertension of the newborn (PPHN). To improve oxygenation, inhaled nitric oxide (NO) has been used for the last three years in neonatal intensive care units during mechanical ventilation, thus lowering pulmonary vascular resistance. However, sustained improvement in oxygenation is only noted in one third up to two fifths of treated newborns (responders) if PPHN develops due to primary pulmonary disease. NO has only been used for term neonates until recently, when a growing interest for its administration in preterm babies with hyaline membrane disease (HMD) came up. Since intrapulmonary right-to-left shunting is the main reason for hypoxia in HMD, inhaled NO should prove to be a potent selective pulmonary vasodilator in future studies. Further clinical and experimental studies with animals will be helpful to evaluate the individual newborn as being a potential responder or nonresponder.
    Notizen: Zusammenfassung Die hochgradige Oxygenierungsstörung durch extrapulmonale Rechts-links-Shunts ist ein typisches Merkmal bei Neugeborenen mit persistierender pulmonaler Hypertonie (PPHN). Zur Verbesserung der Oxygenierung wird seit ca. 3 Jahren in neonatologischen Zentren Stickoxid (NO) während der maschinellen Beatmung inhalativ zur Senkung des pulmonalen Gefäßwiderstands verabreicht. Nur 1/3–2/5 der behandelten Neugeborenen reagiert mit einer anhaltenden Verbesserung der Oxygenierung (Responder), wenn eine primär pulmonal-parenchymatöse Erkrankung mit sekundärer PPHN vorliegt. Wurde NO aus toxikologischen Erwägungen bisher fast ausschließlich bei reifen Neugeborenen angewendet, so hat sich jüngst ein Interesse für den Einsatz bei Frühgeborenen mit Atemnotsyndrom (HMD) entwickelt. Da der intrapulmonale Rechts-links-Shunt jedoch die wesentliche Ursache der Oxygenierungsstörung bei Frühgeborenen mit HMD ist, sollten zukünftige Studien die Anwendung von NO als potenten, selektiven pulmonalen Vasodilator in der Lungenstrombahn des Frühgeborenen rechtfertigen. Weitere klinische und tierexperimentelle Studien sind notwendig, um das individuelle Neugeborene als potentiellen Responder oder Nonresponder einschätzen zu können.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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    Digitale Medien
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    Springer
    European journal of pediatrics 147 (1988), S. 121-122 
    ISSN: 1432-1076
    Schlagwort(e): α-Adrenoceptors ; β-Adrenoceptors ; Phaeochromocytoma ; Catecholamines ; Desensitization
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract A 16-year-old boy is described who had a relapse of a phaeochromocytoma 6 years after an initially successful tumour resection. The relapse was suspected after routine testing of urinary catecholamine excretion and was confirmed by scintigraphy with 123I-meta-iodobenzylguanidine, computed tomography and magnetic resonance imaging. The plasma norepinephrine level was 3082 pg/ml (normal 〈500 pg/ml); the plasma epinephrine level was in the normal range. Surprisingly, our patient had no symptoms, including hypertension. The density of the α- and β-adrenoceptors on circulating blood cells was decreased. Postoperatively the plasma catecholamine levels were in the normal range. Three months after surgery the adrenoceptor density was almost normal. We conclude that the absence of clinical symptoms was probably due to desensitization of the adrenoceptors. After a successful operation to treat phaeochromocytoma, long-term monitoring of catecholamines is necessary to rule out an asymptomatic relapse.
    Materialart: Digitale Medien
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