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  • 1
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Distorsionsprodukte otoakustischer Emissionen (DPOAE) ; Simulation ; Einseitige Taubheit ; Begutachtung ; Key words Distortion-product otoacoustic emissions (DPOAE) ; Simulation ; Unilateral deafness ; Expertise
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The simulation of unilateral deafness is very rare. Objective findings are of special interest if it happens. A patient with alleged deafness on the left-hand side due to commotio cerebri was treated in our hospital. Pure tone audiometry showed deafness on the left-hand side and normal hearing on the right-hand side. However, stapedius reflexes were found ipsilaterally left as well as contralaterally right, at 0.5 to 2 kHz with a stimulation of approxamately 90 dB SPL. Transiently evoked otoacoustic emissions (TEOAE) and distortion-product otoacoustic emissions (DPOAE) were measured. The TEOAE had the same reproducibility but a very low response on both sides, such that inner ear function could not be evaluated. In comparison, the DP gram showed clear DP amplitudes over the whole frequency range on both sides. Nonphysiological DPs could be excluded by assessing the DP growth rate at three different frequencies. By means of brainstem electric response audiometry (BERA), with which the IV/V complex was detectable up to stimulation with 20 dB SPL clicks, and the Stenger test, a neural or central hearing loss could be excluded. Normal hearing on the left-hand side was thus confirmed. In cases of simulated deafness it is possible to prove a normal inner ear function by DPOAE. DPOAE therefore complements the list of potential audiological simulation tests.
    Notes: Zusammenfassung Simulationen einseitiger Taubheit kommen bei Begutachtungen relativ selten vor. Treten sie auf, sind objektive audiologische Befunde von besonderem Wert. Ein Patient mit angeblicher Taubheit links als Folge eines Schädel-Hirn-Traumas (SHT) stellte sich zur Begutachtung vor. Im Audiogramm zeigte sich eine Taubheit links und Normakusis rechts. Jedoch waren sowohl ipsilateral links als auch kontralateral rechts Stapediusreflexe bei 0,5–2 kHz mit ca. 90 dB SPL auslösbar. Daraufhin wurden TEOAE und DPOAE gemessen. Die TEOAE hatten eine seitengleiche Reproduzierbarkeit, die Antwort in dB SPL war aber beidseits nur gering ausgeprägt. Im DP-Gram bestanden dagegen seitengleiche deutliche DP-Amplituden über den gesamten Frequenzbereich. Durch DP-Wachstumsfunktionen, gemessen bei drei Frequenzen beidseits, konnte das Vorliegen unphysiologischer DP ausgeschlossen werden. Mittels BERA, welche linksseitig bis 20 dB SPL einen IV/V-Komplex nachwies, und Stenger-Versuch konnte eine neurale oder zentrale Schwerhörigkeit ausgeschlossen und eine Normakusis links bestätigt werden. Bei simulierter Taubheit läßt sich also mit Hilfe der DPOAE ein sicherer Innenohrfunktionsnachweis erbringen, was sich nahtlos in die sonstigen Simulationstestverfahren einfügt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Spiral-CT ; Mundhöhle/Oropharynx/Hypopharynx ; Karzinome ; Staging ; Key words Spiral CT ; Oral cavity/oropharynx/hypopharynx ; Carcinoma ; Staging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Purpose. To compare spiral and conventional CT in the staging of carcinomas of the oral cavity, the oropharynx and hypopharynx. Method. Retrospectively 101 conventional CTs and prospectively 107 spiral CTs were analyzed regarding to correct T and N staging. CT results were compared with histological staging. Results. In conventional CT, there were correctly staged 85% of T stages (T1 62%, T2 74%, T3 81%, T4 94%) and 85% of N stages (N0 79%, N1 71%, N2 89%, N3 94%). Spiral CT showed correct results in 84% of T stages (T1 67%, T2 74%, T3 88%, T4 95%) and in 86% of N stages (N0 82%, N1 78%, N2 90%, N3 93%). No statistically significant differences could be found between both CT methods. Conclusion. In spite of the tendency of improved diagnosis of T1, N0 and N1 stages no clear improvement in the staging of carcinomas of the oral cavity, the oropharynx and hypopharynx could be expected by spiral CT.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung. Ziel der Studie war ein Vergleich konventioneller CT und Spiral-CT im Staging von Karzinomen der Mundhöhle, des Oro- und Hypopharynx. Methode. Retrospektiv wurden 101 konventionelle CTs und prospektiv 107 Spiral-CTs auf Korrektheit des T- und N-Stagings überprüft. Als Golden Standard galt das histologische Staging. Ergebnisse. Mit der konventionellen CT wurden jeweils 85% der Tumore korrekt einem T-Stadium (T1 62%, T2 74%, T3 81%, T4 94%) und einem N-Stadium (N0 79%, N1 71%, N2 89%, N3 94%) zugeordnet. Die Spiral-CT stufte 84% der Fälle richtig im T-Stadium (T1 67%, T2 74%, T3 88%, T4 95%) und 86% im N-Stadium (N0 82%, N1 78%, N2 90%, N3 93%) ein. Die Unterschiede im T- und N-Staging zwischen beiden CT-Methoden waren statistisch nicht signifikant. Schlussfolgerung. Trotz der Tendenz der besseren Beurteilbarkeit von T1-, N0- und N1-Stadien ist von der Spiral-CT keine eindeutige Verbesserung im Staging von Karzinomen der Mundhöhle, des Oro- und Hypopharynx zu erwarten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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