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    Electronic Resource
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    Springer
    HNO 45 (1997), S. 385-388 
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Langsame Augenfolgebewegungen ; Blickfolgeprüfung ; Glatte Blickfolge ; Zentral-vestibuläre Störung ; Pendelblickfolgetest ; Key words Central vestibular disease ; Smooth pursuit eye movements ; Pendular eye-tracking test
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Testing gaze movements is very important for the detection of central vestibular diseases. The intent of this study was to clarify the pathological importance of partially disturbed and completely disturbed smooth pursuit movements. One hundred patients were analyzed and curves of smooth pursuit movements were classified into three groups of different deformations: i.e, regular, partially disturbed and completely disturbed movements. The correlation index of each curve was then calculated. In 16 patients qualitative analysis showed a completely disturbed result in the smooth pursuit test. Nine of the patients (56.3%) showed morphological signs of a central disease. Twenty-nine patients yielded a partially disturbed test result and in 2 of them (6.9%) a central pathological illness was uncovered. Patients with completely disturbed smooth pursuits showed the highest average binocular correlation index (1.44). Others with partially disturbed results gave an index of 1.24, while persons with regular smooth pursuits yielded a value of 1.17. Because of the scattering seen, it was not definitely possible to attach a correlation index to central disease. On the other hand, an index higher than 1.3 should arouse suspicion for a central illness. Only completely disturbed smooth pursuit movements frequently appear in connection with central diseases. As a rule, a partially disturbed result does not indicate diseases of the central nervous system.
    Notes: Zusammenfassung Die Prüfung der willkürlichen langsamen Augenfolgebewegungen liefert wichtige Hinweise zur Aufdeckung zentral vestibulärer Störungen. Ziel war es zu klären, ob neben der komplett gestörten auch einer partiell gestörten Blickfolgebewegung ein Krankheitswert zukommt. Retrospektiv wurde bei 100 Patienten die Blickfolgeprüfung analysiert. Die einzelnen Kurvenverläufe wurden den 3 Gruppen der regelrechten, der partiell gestörten und der komplett gestörten Blickfolge zugeordnet und anschließend der Übereinstimmungsquotient errechnet; 16 Patienten zeigten qualitativ eine komplett gestörte Blickfolge, und bei 9 von ihnen (56, 3%) ließ sich ein morphologisches Korrelat im Sinne einer zentralen Erkrankung finden. Bei 29 Patienten ergab sich eine partiell gestörte Blickfolge, und nur bei 2 von ihnen (6,9%) fand sich eine zentrale Pathologie. Durchschnittlich fand sich der höchste beidäugig gemessene Übereinstimmungsquotient mit 1,44 in der Gruppe mit komplett gestörter Blickfolge. In der Gruppe mit partiell gestörten Augefolgebewegungen lag er bei 1,24 und in der mit regelrechter Blickfolge bei 1,17. Nur eine komplett gestörte Blickfolge korreliert in den meisten Fällen mit einer zentralen Erkrankung. Partiell gestörte Augenfolgebewegungen haben in der Regel keine pathologische Bedeutung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Tinnitus ; Direkte Lautheitsskalierung ; Hörfeldskalierung ; Lautheitswahrnehmung ; Key words Free-field audiometry ; Loudness scaling ; Sound perception
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We used free-field audiometry to investigate the loudness perception of unilateral high-frequency tinnitus in 16 “normal-hearing” ears by comparing the results with loudness scaling in 20 normally hearing ears without any tinnitus. Narrow-band noise signals at four different frequencies from 500 to 4000 Hz were employed. The parameters used included the slope m of the loudness function and the level Lm (corresponding to the loudness perception of “medium loud”) as well as the suitability of fit (ΔFIT). The results showed that in subjects with tinnitus the slope of the mean loudness level tended to decrease at 4000 Hz. The dynamic range of ears affected by tinnitus was restricted for stimulation with noise signals at 1000, 2000 and 4000 Hz. The parameters of ΔFIT fitted to the loudness functions were increased in the whole frequency range of 500–4000 Hz, indicating that loudness scaling was not as reliable for normal hearing ears when influenced by tinnitus. Tinnitus masking was based on the finding that external sound could change tinnitus loudness. Our results showed that the loudness perception of external sound was influenced by tinnitus. This change in loudness perception seemed to be not restricted to the frequency range of the tinnitus.
    Notes: Zusammenfassung Die übliche spezielle audiologische Diagnostik bei Tinnitus liefert wenige Informationen darüber, wie sich bei Ohrgeräuschpatienten allgemein die Lautheitsempfindung mit Änderung des Schallpegels verhält. Mit Hilfe des Testmaterials der Würzburger-Hörfeld-Audiometrie zur kategoriellen Lautheitsskalierung sollte die Lautheitsempfindung normalhörender Tinnituspatienten – außerhalb der subjektiv empfundenen Tonhöhe des Ohrgeräusches – mit der von ohrgesunden Personen verglichen werden. Die Hörfeldskalierung erfolgte bei 20 normalhörenden Erwachsenen und 16 ebenfalls normalhörenden Probanden mit einem einseitigen und hochfrequenten Tinnitus für Schmal- bandrauschimpulse der Mittenfrequenzen 500, 1000, 2000 und 4000 Hz im Pegelbereich zwischen 20 und 90 dB HL. Normalhörende mit einem begleitenden Ohrgeräusch zeigten, für Stimuli der Mittenfrequenz 4000 Hz, im gesamten Pegelbereich systematisch leisere Skalierungsergebnisse. So zeigten die Isolautheitskurven für die Lautheitsempfindungen „mittellaut“ und „sehr laut“ eine Einschränkung des Dynamikbereichs bei 1000, 2000 und 4000 Hz. Im gesamten Frequenzbereich fielen die Skalierungsergebnisse bei den Probanden mit einem Tinnitus unsicherer aus. Von der Tinnitusmaskierung her ist es bekannt, daß externe Schallsignale die Tinnituswahrnehmung beeinflussen. Unsere Ergebnisse zeigen, daß ein Ohrgeräusch aber auch seinerseits mit der Lautheitswahrnehmung von Schallreizen interferiert. Der Tinnitus selbst scheint eine Art maskierende Wirkung auf das Hören auszuüben, indem es externen Schallreizen etwas von ihrer Lautheit nimmt. Die veränderte Lautheitswahrnehmung geht über den Tinnitusfrequenzbereich hinaus.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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