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    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie ; Diffusion ; Echo-planar ; Zerebrale Ischämie ; Key words MRI ; Diffusion ; Echo - planar ; Cerebral ischemia
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Magnetic resonance imaging represents today the most important tool in neuroradiology for both clinical pratice and research. MRI allows imaging of the human body in 2 or 3 dimensions with variable tissue contrast. The natural diffusion of tissue protons can now be used as a supplementary contrast mechanism. Different MRI techniques can be used to obtain clinically useful diffusion-weighted images. These techniques all require the use of strong gradient pulses in order to obtain the diffusion contrast. In the current article, the most important physical principles of diffusion measurement are presented. After a short introduction into the basic physical principles, we will present the prerequisites and limitations of clinically relevant applications today. Finally a few select examples of clinical use of these techniques in the acute diagnosis of stroke will be presented.
    Notizen: Zusammenfassung Die Kernspintomographie (Magnetresonanztomographie, MRT) ist das zentrale diagnostische Instrument der Neuroradiologie für die Routinediagnostik, aber auch für Fragestellungen, die Forschung und Lehre betreffen, geworden. Zu den bereits bekannten und erprobten MR-Bildkontrasten ist die Diffusion der Protonen als neuer zusätzlicher Kontrastmechanismus hinzugekommen. In letzter Zeit wurden verschiedene kernspintomographische Techniken beschrieben, die zur Diffusionsbildgebung herangezogen werden können. Dabei verlangen MR-Diffusionssequenzen den Einsatz starker Gradientenpulse, die den Diffusionskontrast erzeugen. Andere, weniger bekannte Techniken lassen sich aber auch auf MR-Geräten mit schwächeren Gradienten einsetzen. Untersuchungen die belegen, daß Art und Ausmaß eines Schlaganfalls mit der MR-Diffusionsbildgebung sehr früh mit hoher Sensitivität nachzuweisen ist, haben diese neue MR-Bildgebungstechnik in das Zentrum von Therapiestrategien für diese häufige Erkrankung gerückt. In der vorliegenden Arbeit werden die wichtigsten physikalischen Grundlagen der MR-Diffusionsmessung vorgestellt. Die heute klinisch einsetzbaren Techniken, deren technische Voraussetzungen und Einschränkungen werden erläutert. Im abschließenden Teil wird die klinische Anwendung dieser neuen Bildgebungstechnik zur Diagnostik von akuten Hirninfarkten anhand einiger Beispiele beschrieben.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of neurology 242 (1995), S. 689-694 
    ISSN: 1432-1459
    Schlagwort(e): Cardiac myxoma ; Aneurysm ; Dementia ; Computed tomography ; Magnetic resonance imaging
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract From 1980 to 1992 we followed 12 patients with cardiac myxomas for an average of 4.4 years (8 months–11 years). Presenting symptoms were neurological in four patients (hemiparesis, aphasia, visual field deficits, progressive dementia or vertigo), progressive dyspnoea in six, pulmonary embolism in one, and peripheral arterial or renal emboli in three. The diagnosis was suspected clinically in 11 patients. It was confirmed by echocardiography in ten and by thoracic CT in one. All these patients had cardiac surgery. One diagnosis was made at autopsy; the patient died unexpectedly during surgery for emboli to the leg arteries. At follow-up, two additional patients had died, one from myocardial infarction and one from rhabdomyosarcoma. Only one of the nine surviving patients had recurrent symptoms after cardiac surgery. His dementia continued to progress. The patients without new symptoms after cardiac surgery had normal MRI of the brain or residual ischaemic lesions. MRI of the patient with progressive dementia showed multiple cerebral lesions with a bright centre and a dark rim on T1- and T2-weighted spin-echo images. On CT there were many calcified lesions. CT, MR angiography and contrast angiography revealed multiple fusiform aneurysms. The rare occurrence of progressive neurological symptoms after myxoma resection with multiple cerebral lesions and aneurysms should suggest myxoma metastases to the brain.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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