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  • 1
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Scanning laser ophthalmoscopy ; Fluorescein angiography ; Indocyanine green angiography ; Choroidal neovascularization ; Age-related macular degeneration ; Schlüsselwörter Scanning-Laser-Ophthalmoskopie ; Fluoresceinangiographie ; Indozyaningrünangiographie ; Choroidale Neovaskularisation ; Altersabhängige Makuladegeneration
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Fragestellung: Wir berichten über klinische Erfahrungen mit einem neuen konfokalen Scanning-Laser-Ophthalmoskop zur simultanen Fluorescein- und Indozyaningrün (ICG)-Angiographie. Material und Methode: Die digitalen Aufnahmen erfolgten nach gleichzeitiger Injektion von Fluorescein und ICG mit dem Heidelberg-Retina-Angiograph (HRA). Als Erregerlicht wurden ein Argon- (488 nm) und ein Diodenlaser (795 nm) angewendet. Die Emission wurde zwischen 500 und 650 nm bzw. über 810 nm erfaßt. Ergebnisse: Insgesamt wurden 295 simultane Angiogramme bei verschiedenen Fundusveränderungen einschließlich exsudativer altersabhängiger Makuladegeneration durchgeführt. Die Aufnahmen zeichneten sich durch einen hohen Kontrastreichtum aus. Die Mischung und gleichzeitige Injektion beider Farbstoffe war nicht mit zusätzlichen Nebenwirkungen assoziiert. Schlußfolgerung: Mittels des HRA ist eine simultane Fluorescein- und ICG-Angiographie möglich. Im Vergleich zu konsekutiven Angiographien mit beiden Farbstoffen besitzt sie den Vorteil des geringeren Zeitaufwands, einer nur 1maligen Farbstoffinjektion sowie eine einfachere Interpretation aufgrund der simultanen Darstellung der jeweils farbstofftypischen Befunde.
    Notes: Background: We report on our clinical experience with a recently developed confocal scanning laser ophthalmoscope for simultaneous fluorescein and indocyanine-green (ICG) angiography. Materials and methods: Following injection of fluorescein and ICG mixed in one syringe simultaneous confocal scanning laser fluorescein and ICG angiography were carried out using the Heidelberg Retina Angiograph (HRA). An argon laser (488 nm) and a diode laser beam (795 nm) from an external source were delivered via single-mode fibers. Emission was recorded between 500 and 650 nm and above 810 nm, respectively. Digital images were displayed simultaneously on a monitor during angiography. Results: A total of 295 simultaneous angiograms in 268 patients with various retinal and choroidal diseases, including exudative age-related macular degeneration with occult and classic choroidal neovascularization, were obtained. High-contrast images during all phases of the angiography were obtained. Besides mild side effects in similar frequency known from individual injections, no additional toxic or allergic reactions from simultaneous injections of the two dyes were observed. Conclusions: Confocal laser scanning angiography allows for simultaneous fluorescein and ICG angiography. Compared with consecutive investigations using both dyes, simultaneous angiography requires only one injection, and offers identical digital frames. Simultaneous injection is not associated with additional side effects.
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  • 2
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Staphylokokken ; Blepharitis ; Konjunktivitis ; Keratitis ; Key words Staphylococci ; Blepharitis ; Conjunctivitis ; Keratitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background: Staphylococci represent an important source of external infections of the eye. In addition to acute staphylococcal conjunctivitis a spectrum of subacute or chronic disease may be found. According to Valenton und Okumoto, with this staphylococci-associated blepharo-kerato-conjunctivitis in culture-positive cases S. aureus is found in 31% and S. epidermidis in 69% of smears. Microbiallergic and toxic mechanisms are the underlying etiology. Patients: We report on a series of 38 patients with ``red eye'' that were seen between 1992 and 1994 in the external disease clinic at the Department of Ophthalmology, University of Heidelberg. Results: There were 17 female and 21 male patients. The mean age was 53±20 years. The patient's complaints included recurrent red eyes with discomfort and pain. Clinically, a squamous blepharitis (63%) and conjunctivitis (87%) were present. Upon biomicroscopic evaluation, a corneal involvement could be found in 80% of cases. In 66% of cases conjunctival swabs were positive for staphylococci. Discussion: The blepharitis may be squamous or ulcerative. The underlying cause is a dermal irritation by staphylococcal toxins. As early as 1937, Thygeson and Allan postulated a toxin-induced skin irritation by a ``dermo-necrotic factor.'' In chronic cases a papillary conjunctivitis caused by a toxin reaction can be observed. Histologically, no lymph follicles or eosinophils are present. Several types of keratitis and corneal involvement are found. An epithelial keratitis is caused by toxic mechanisms. Marginal infiltrates and ulcers indicate an antigen-antibody reaction. Phlyctenulae indicate a delayed immune reaction (Gell and Coombs type IV). Complications include vascular pannus, corneal scaring, and rarely corneal melting and ulcers. Therapy depends on the severity of the inflammation and the underlying pathomechanism. This includes reduction of toxin-producing organisms by hygiene of the lid margins and application of topical disinfectants and antibiotics. With immunological phenomena topical steroids are required.
    Notes: Problemstellung: Staphylokokken sind das wichtigste infektiöse Agens bei mikrobiallergischen und toxischen Vorgängen, die zu subakuten und chronischen Blepharokeratokonjunktivitiden (BKK) führen. Patienten und Methode: Bei 38 Patienten der Universitäts-Augenklinik Heidelberg mit einer Staphylokokken-assoziierten BKK wurden zwischen 1992 und 1994 das Beschwerdebild sowie der klinische und mikrobiologische Befund ausgewertet. Ergebnisse: Das Durchschnittsalter der 17 weiblichen und 21 männlichen Patienten lag bei 53±20 Jahren. Symptome bestanden in chronisch rezidivierendem ,,rotem Auge``, Fremdkörpergefühl und Schmerzen. Klinisch lag eine squamöse Blepharitis bei 63%, eine papillare Konjunktivitis bei 87% und eine Keratitis bei 80% vor. Bindehautabstriche waren bei 2/3 der Patienten positiv. Diskussion: Die Blepharitis tritt squamös oder ulzerierend auf. Hier liegt eine Hautschädigung durch Staphylokokkentoxine (nekrotisierendes Toxin, Lipasen) zugrunde. Bereits 1937 postulierten Thygeson und Allen eine toxinbedingte Schädigung durch den dermonecrotic factor. Bei chronisch rezidivierendem Verlauf findet man oft eine papillare Konjunktivitis, die ebenfalls durch eine toxische Reaktion hervorgerufen wird. Histologisch finden sich typischerweise weder Lymphfollikel noch Eosinophilie. Verschiedene Formen der Keratitis werden beobachtet. Der Pathomechanismus der epithelialen Keratitis beinhaltet eine toxische, der der marginalen Infiltrate und Ulzerationen eine Antigen-Antikörper-Reaktion. Zur Phlyktäne trägt eine Immunreaktion vom verzögerten Typ (Typ IV nach Gell u.Coombs) bei. Als Komplikationen werden Pannus vasculosus und Hornhautnarben beobachtet. Die Therapie richtet sich nach dem Ausmaß der Beteiligung des äußeren Auges und dem zugrundeliegenden Pathomechanismus. Sie besteht in der Reduktion der Toxinbildner durch Lidrandhygiene, lokale Desinfizienzien und Antibiotika sowie, bei zusätzlichen immunologischen Phänomenen, in der Gabe von lokalen Steroiden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Indozyaningrünangiographie ; Heidelberg-Retina-Angiograph ; Choroidale Neovaskularisation ; Altersabhängige Makuladegeneration ; Key words Indocyanine green angiography ; Heidelberg Retina Angiograph ; Choroidal neovascularization ; Age-related macular degeneration
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: ``Classic'' choroidal neovascularization (CNV) has a relatively uniform appearance in fluorescein angiography. In contrast, indocyanine green (ICG) angiography shows variable features of well-defined CNV. We examined 31 classic CNV patients secondary to age-related macular degeneration using a confocal laser scanning ophthalmoscope (Heidelberg Retina Angiograph) in order to determine ICG characteristics of classic CNV. Vascular patterns (97%), a hypofluorescent rim (84%), a hyperfluorescent margin (42%), late ICG leakage (32%) and ``feeder vessels'' were identified in variable frequency. Some of the ICG characteristics may correlate with histological features of the membrane and reflect proliferative activity. Extrafoveal ``feeder vessels'' may be amenable to laser photocoagulation in the presence of subfoveal CNV.
    Notes: Klassische choroidale Neovaskularisationen (CNV) stellen sich in der Fluoresceinangiographie relativ uniform dar, während sie in der Indozyaningrün (ICG)-Angiographie unterschiedliche Aspekte zeigen. Zur weiteren Bestimmung ICG-angiographischer Charakteristika wurden 31 Patienten mit klassischer CNV bei altersabhängiger Makuladegeneration mittels eines konfokalen Scanning-Laser-Ophthalmoskops (Heidelberg-Retina-Angiograph) untersucht. In unterschiedlicher Häufigkeit wurden abgrenzbare Gefäßmuster (97%), ein hypofluoreszenter Randsaum (84%), ein hyperfluoreszenter Membranrand (42%), ICG-Leckagen (32%) und umschriebene Feeder vessels (29%) erkannt. Die ICG-angiographischen Besonderheiten einzelner CNV gehen auf histologische Merkmale der Membran zurück und lassen ggf. Rückschlüsse auf das Ausmaß der proliferativen Aktivität zu. Extrafoveal darstellbare sog. Feeder vessels könnten insbesondere bei subfovealer CNV einer Laserkoagulation zugänglich sein.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 93 (1979), S. 233-240 
    ISSN: 1432-1335
    Keywords: Cyclophosphamide ; Ifosfamide ; In vivo assay for “activated” cyclophosphamide and ifosfamide ; Cyclophosphamid ; Ifosfamid ; Bestimmung von “aktiviertem” Cyclophosphamid und Ifosfamid in vivo
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung “Aktivierte” N-(2-Cloräthyl)-amido-oxazaphosphorine wie 4-Hydroxycyclophosphamid, 4-Hydroperoxycyclophosphamid, 4-Hydroxyifosfamid und 4-Hydroperoxyifosfamid können über die Freisetzung von Acrolein und dessen Kondensation mit m-Aminophenol zu 7-Hydroxychinolin fluorometrisch bestimmt werden. Die Nachweisempfindlichkeit beträgt 1x10-10 mol; der Test ist spezifisch für “aktivierte” N-(2-Chloräthyl)-amidooxazaphosphorin-Metabolite mit aldehydogener Funktion am Kohlenstoff 4 des Oxazaphosphorin-Rings, welche unter Testbedingungen Acrolein freisetzen. Weder Cyclophosphamid oder Ifosfamid, noch andere Metabolite dieser Cytostatica stören den Test. Im Mäuseblut wurden die Spiegel von freiem 4-Hydroxycyclophosphamid und 4-Hydroxyifosfamid nach Injektion von Cyclophosphamid bzw. Ifosfamid in einem Zeitraum vom 90 min nach der Injektion bestimmt.
    Notes: Summary “Activated” N-(2-Chloroethyl)amido-oxazaphosphorines like 4-hydroxycyclophosphamide, 4-hydroperoxycyclophosphamide, 4-hydroxyifosfamide, and 4-hydroperoxyifosfamide can be determined fluorometrically by condensation of liberated acrolein with m-aminophenol yielding 7-hydroxychinolin. The method permits determination of 10-10 mol and is specific for “activated” N-(2-Chloroethyl)amido-oxazaphosphorine metabolites which liberate acrolein under conditions of the test. Neither cyclophosphamide nor ifosfamide or other metabolites of this cytostatics interfere with the test. Blood levels of free 4-hydroxycyclophosphamide and 4-hydroxyifosfamide were determined after injection of cyclophosphamide and ifosfamide into mice.
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 91 (1978), S. 127-142 
    ISSN: 1432-1335
    Keywords: Cyclophosphamide ; Metabolites ; Protein Binding ; Assay of Blood Level ; Cyclophosphamid ; Metabolite ; Proteinbindung ; Blutspiegel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Cyclophosphamid und Metabolite des Cyclophosphamid wurden der Gleichgewichtsdialyse mit Rinderserumalbumin und menschlichem Blutserum unterworfen. Durch Auswertung nach Scatchard wurden Bindungsfestigkeit und Bindungsstöchiometrie ermittelt. Cyclophosphamid selbst, sowie seine Entgiftungsprodukte Carboxyphosphamid und 4-Ketocyclophosphamid wurden nur schwach und ohne spezifische Bindungsstellen durch Absorption an Protein gebunden. N-Lost-Phosphorsäurediamid bindet sich im Verhältnis 1,5∶1 an Rinderserumalbumin. Die Bindung ist reversibel und stark pH-abhängig. Die Assoziationskonstante beträgt 3,2×104 l/Mol bei 4° C und pH 7. Eine Alkylierung des Proteins wurde unter den angewandten Versuchsbedingungen ausgeschlossen, vielmehr tritt als Folge der Protein-Bindung eine Verminderung der alkylierenden Aktivität von N-Lost-Phosphorsäurediamid ein. 4-Hydroxycyclophosphamid, der primäre Metabolit des Cyclophosphamid wird neben einer unspezifischen schwachen Absorption reversibel an freie SH-Gruppen des Albumins gebunden. Die Assoziationskonstante beträgt 2×104 l/Mol bei 4° C, pH 7. Auch hier ist eine Alkylierung des Proteins ausgeschlossen, vielmehr handelt es sich um eine Thioglycosid-artige Substitution des aktivierten Oxazaphosphorinrings durch die freien Thiol-Gruppen des Proteins. Die Gleichgewichtsnatur der Reaktion wurde durch Austauschversuche nachgewiesen. Die Protein-Bindung bewirkt eine Inaktivierung des 4-Hydroxycyclophosphamid mit verlangsamter Giftung (Alkylans-Freisetzung). Im menschlichen Blutserum ist die Bindung von Cyclophosphamid und Metaboliten an Proteine qualitativ vergleichbar mit der Bindung an Rinderserumalbumin; eine spezifische und stöchiometrische Bindung erfolgt nur mit 4-Hydroxycyclophosphamid und N-Lost-Phosphorsäurediamid. Durch Absorption an Aktivkohle kann freies 4-Hydroxycyclophosphamid von Protein-gebundenem abgetrennt werden. Nach Injektion von Cyclophosphamid lassen sich im Blutserum der Ratte noch nach 48 Std Protein-gebundene Cyclophosphamid-Metabolite nachweisen.
    Notes: Summary Cyclophosphamide and some of its major metabolites were dialyzed against bovine-serum-albumin and human-blood-serum until equilibrium. From Scatchard plots the strength and stoechiometry of protein-binding were determined. Cyclophosphamide, carboxyphosphamide and 4-ketocyclophosphamide were found to be bound only weakly and without specific binding sites. N-mustard-diamido-phosphoric-acid is bound to serum-albumin with 1,5 binding sites per protein molecule. The binding is strongly pH-dependend. The binding constant obtained from the Scatchard plot is 3.2×104 l/mol at 4° C and pH 7. No alkylation of the protein occured under the conditions of equilibrium dialysis but a strong reduction of the alkylating activity of N-mustard-diamido-phosphoric-acid was found to result from protein-binding. 4-hydroxycyclophosphamide was bound to albumin, both, by specific reaction with free thiol-groups of the protein and by unspecific weak absorption. The specific binding is based on substitution of the activated oxazaphosphorin ring by free thiol-groups of the protein forming a thio-glycosid-like protein derivate. A binding constant of 2×104 l/mol at 4° C, pH 7 was determined. The reversibility of the reaction was proven by exchange of albumin-bound unlabelled 4-hydroxycyclophosphamide by tritiated 4-hydroxy-cyclophosphamide. A strong stabilisation of 4-hydroxycyclophosphamide and decrease in alkylating activity was found to result from protein-binding. In human-blood-serum only 4-hydroxycyclophosphamide and N-mustard-diamido-phosphoric-acid showed a specific binding to protein. Free and protein-bound cyclophosphamide and metabolites could be separated by charcoal absorption. It could be demonstrated that 48 h after cyclophosphamide-injection blood-serum contained significant levels of protein-bound cyclophosphamide metabolites.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 41 (2000), S. 733-735 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Augenverletzungen ; Fremdkörper ; Zentralarterienverschluss ; Keratitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Wie in anderen medizinischen Notfallsituationen erfordern ophthalmologische Notfälle eine rasche Diagnose und eine zielgerichtete Therapie. Wegen der Komplexität der anatomischen Strukturen und der unbedingten Erfordernis eines speziellen Instrumentariums für die suffiziente Untersuchung insbesondere des Augeninneren, aber auch der Augenoberfläche, ist die Einleitung der richtigen Maßnahmen für den Nichtfacharzt oft schwierig. Im Folgenden soll daher eine kurze Übersicht über die wichtigsten ophthalmologischen Notfälle für den notärztlich tätigen Arzt gegeben werden.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 100 (1981), S. 95-104 
    ISSN: 1432-1335
    Keywords: Ifosfamide ; Cyclophosphamide ; Human pharmacokinetics of activated metabolites
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The activated metabolites of ifosfamide and cyclophosphamide (4-hydroxy-ifosfamide and 4-hydroxy-cyclophosphamide) were analysed fluorometrically by condensation of liberated acrolein with m-aminophenol yielding 7-hydroxychinolin. Interfering fluorescence of blood and urine was eliminated by extraction with dichlormethane and determination of blanks in which the liberated acrolein reacted with hydrazine to non-fluorescent pyrazoline. The modified test proved effective in identifying low levels of activated metabolites in man. After i.v. injection of 20 mg/kg cyclophosphamide or ifosfamide peak levels of activated cyclophosphamide (4.7 nmol/ml) and the area under the curve (c·t=16.7 nmol·ml/h) showed mean values three times higher than those found for activated ifosfamide. One per cent of the applied dosis of cyclophosphamide vs. 0.3% of ifosfamide was excreted as activated metabolites. Due to the high stability of activated cyclophosphamide and ifosfamide in urine a low liberation rate of acrolein was found, the concentration of which in urine was below 0.5 nmol/ml. Acrolein, which was directly liberated from activated cyclophosphamide or ifosfamide, does not seem to play an important role in the urotoxicity of these cytostatics.
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