ISSN:
1433-0385
Keywords:
Key words: Tension-free inguinal hernia repair
;
Long-term results
;
Chronic pain
;
Polypropylene mesh.
;
Schlüsselwörter: Spannungsfreie Hernienreparation
;
Langzeitergebnisse
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chronischer Leistenschmerz
;
Polypropylennetz.
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung. 186 konsekutive Patienten mit 220 primären Leistenhernien wurden nach intraoperativer Klassifizierung ihres Hernientyps mit spannungsfreier Netztechnik offen in Lokalanaesthesie versorgt. Die Nachuntersuchung erfolgte nach frühestens 6,6 und spätestens 30,8 Monaten (Median: 15,5 Monate) bei 141 Patienten mit 165 Hernien. Die Nachuntersuchungsrate betrug 75,0 %, und es interessierten bei dieser ersten Nachuntersuchung die somatische Selbsteinschätzung der körperlichen Beeinträchtigung einen Monat postoperativ sowie die objektiven und subjektiven locoregionären chronischen Operationsfolgen. 89,7 % der Patienten inklusive der 24 beidseitig operierten Patienten konnten Sport treiben und Auto fahren, 86,1 % fühlten sich in ihren täglichen Aktivitäten 4 Wochen postoperativ nicht mehr beeinträchtigt. Die chronischen regionalen Beschwerden bestanden in geringgradigen Schmerzen (21,2 %), Taubheitsgefühl (12,1 %), Wetterfühligkeit (7,2 %), in stärkeren Schmerzen (3,6 %), Inguinalsyndrom (1,8 %) und Hyperästhesie (1,2 %). Eine Restschwellung bestand bei 1,8 % paringuinal, und es fand sich lediglich 1 Rezidiv (0,6 %). Die Analyse der Patientengruppen ergab für das Symptom des geringgradigen chronischen Schmerzes keine Korrelation zum Zeitintervall der Operation, dem Alter oder dem Geschlecht, wohl aber bestand eine Korrelation mit der Herniengröße. Die Anzahl der Patienten mit chronischem Leistenschmerz war bei der Patientengruppe mit kleinen Hernien signifikant größer im Vergleich zu den Patienten mit großen Hernien. Möglicherweise stellt die Reparatur nach Lichtenstein bei kleinen Hernien eine Überbehandlung dar.
Notes:
Summary. A total of 186 consecutive patients underwent open tension-free inguinal hernia repair, either on one or both sides. Overall, 220 hernias were repaired under local anesthesia conditions after intraoperatively classifying the size of the hernia. The follow-up investigation took place as planned in 165 hernias. The mean follow-up time was 15.5 months, with a range from 6.6 to 30.8 months, and the follow-up rate was 75.0 %. During this first follow-up it was especially interesting to read the patients, self-assessment concerning their physical restrictions during the first month after the operation. Furthermore, we were interested in learing about the objective and subjective operation-linked consequences in the patients, inguinal region. Most patients (89.7 %) were able to do sports and drive their car; 86.1 % were able to manage their usual physical activity 4 weeks after the operation. Focusing on the operation site, patients complained about chronic unpleasant effects, such as mild pain (21.2 %), local hypoesthesia (12.1 %), weather-dependent changes in sensitivity (7.2 %), moderate pain (3.6 %), inguinal syndrome (1.8 %) and hyperesthesia (1.2 %). Persistent swelling in the parainguinal region was found in 1.8 % of the patients and only one recurrence was found (0.6 %). In the analysis we found that mild chronic pain was not related to the time period after the operation and the age or sex of the patient, but there was a correlation with the size of the hernia. Patients with small hernias significantly more often experienced chronic pain than patients with bigger hernias. These results suggest that open tension-free inguinal hernia repair according to Lichtenstein appears to be overtreatment in patients with small inguinal hernias.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001040050759
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