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  • Collagen  (1)
  • Fat-/water-analysis  (1)
  • Gabapentin  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neural transmission 73 (1988), S. 129-134 
    ISSN: 1435-1463
    Keywords: Gabapentin ; gaba-analogue ; sleep pattern ; human whole blood serotonin level ; nocturnal serum melatonin profile
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary It has been previously demonstrated that gabapentin, a gamma-amino butyric acid analogue, inhibits monoaminergic neurotransmitter release from rabbit caudate nucleus slices and from rat cortex. In humans this drug has been shown to have anti-epileptogenic activity. Serotonin may act as an inhibitory neurotransmitter and its interaction with blood platelets is thought to reflect its central actions. We investigated sleep stages, whole blood serotonin levels, and serum melatonin in healthy men after the administration of gabapentin. With increasing serum gabapentin levels six healthy subjects showed an increase in sleep stages 3 and 4 and in whole blood serotonin (P〈0.05). Serum melatonin levels were not influenced. On account of these results we speculate that gabapentin modulates the release of serotonin from blood platelets. The increase in peripheral serotonin points paradigmatically to an increase in the bioavailability of serotonin which may account for the increase in sleep stages 3 and 4.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2161
    Keywords: Magnetization transfer contrast ; Cartilage ; MTC-subtraction ; Collagen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Human articular cartilage from 16 cadaveric or amputated knees was studied using standard magnetic resonance imaging (MRI), on-resonance magnetization transfer contrast (MTC) and MTC-subtraction MRI. Results were compared with subsequent macroscopic and histopathological findings. MTC-subtraction and T2-weighted spin-echo images visualized cartilaginous surface defects with high sensitivity and specificity. MTC and T2-weighted spin-echo images revealed intra-cartilaginous signal loss without surface defects in 80% of the cases, corresponding to an increased collagen concentration. It is concluded that MTC is sensitive to early cartilage degeneration and MTC-subtraction can be helpful in detecting cartilage defects.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Magnetresonanz (MR) ; MR-Tomographie ; MR-Spektroskopie ; Relaxometrie ; Fett-/Wasser-Analyse ; Knochenmarkmetastasen ; Knochenmarkinfiltration ; Granulozytenkoloniestimulierender Faktor (G-CSF) ; Keywords Magnetic resonance (MR) ; MR-tomography ; MR-spectroscopy ; Relaxometry ; Fat-/water-analysis ; Bone marrow metastasis ; Bone marrow infiltration ; Granulocyte colony stimulating factor (G-CSF)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Aim. To study the effect of G-CSF therapy directly by MRI and 1H MRS in the lumbar and femoral bone marrow and differentiate between malignant bone marrow infiltration (MBMI) and reconversion of red marrow Methods. Thirteen patients could be examined twice, before and during G-CSF medicatio and another six only during treatment. T1 weighted spin-echo and opposed-phase gradient-echo images as well as the spectroscopic data (T2 values, water content) were analysed. Results. After G-CSF a pathologic bone marrow signal intensity was seen in 8/13 (lumbar) and 11/13 (femoral) patients respectively. The majority of the signal alterations were diffuse (6 and 8), the minority focal (2 and 3). If a patient was successfully stimulated, a significant increase in water content occured (21% lumbar, 34% femoral). T2 values did not change significantly, nor did they correlate with the stimulation success. Conclusions. MR tomography and -spectroscopy are suitable to detect lumbar and femoral bone marrow stimulation by G-CSF quantitatively and qualitatively. The changes may simulate MBMI. The adequate judgement of G-CSF treated bone marrow without pretherapeutic images is not possible.
    Notes: Zusammenfassung Ziel. Ziel dieser Studie war die Beschreibung der Auswirkungen einer G-CSF-Medikation auf Magnetresonanztomographie (MRT) und -spektroskopie (MRS) des lumbalen und femoralen Knochenmarks unter besonderer Berücksichtigung potenzieller Probleme in der Differenzialdiagnose zwischen malignen Knochenmarkinfiltrationen (KMI) und Rekonversionsphänomenen im Rahmen der Knochenmarkstimulation. Methode. Vor und während der G-CSF-Therapie wurden 13 Patienten untersucht, nur während der Therapie 6 weitere. Die Ergebnisse der Bildanalyse T1-gewichteter und fettunterdrückter gegenphasierter Aufnahmen und der spektroskopischen Daten (T2-Zeiten, Wasseranteil) wurden vor und während der Therapie verglichen und im Vergleich zu Patienten mit bekannter Knochenmarkinfiltration im Rahmen maligner Grunderkrankungen analysiert. Ergebnisse. Nach G-CSF-Medikation wurde bei 8/13 (lumbal) bzw. 11/13 (femoral) Patienten in T1w- und opGE-Bildgebung ein pathologischer Knochenmarkbefund erhoben. Die Veränderung waren in der Mehrzahl diffus (6 bzw. 8), seltener fokal (2 bzw. 3). Bei den erfolgreich stimulierten Patienten wurde ein signifikanter Anstieg der Wasserfraktion nachgewiesen (+17 bzw. +24%). Die T2-Zeiten änderten sich nicht signifikant und korrelierten nicht mit dem Stimulationserfolg. Diskussion. Die MRT und MRS der LWS sind geeignet, die zentrale Knochenmarkstimulation nach G-CSF-Medikation qualitativ und (semi)quantitativ zu erfassen. Der G-CSF-Effekt kann das Bild einer malignen KMI simulieren. Die Beurteilung einer möglichen malignen KMI ist daher ohne Ausgangsbefund nach G-CSF-Therapie nicht möglich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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