ISSN:
1435-2451
Keywords:
Necrotizing pancreatitis
;
Necrosectomy
;
Local lavage
;
Nekrotisierende Pankreatitis
;
Nekrosektomie
;
Bursa-Lavage
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung In einer prospektiven klinischen Studie wurden zwischen 5/82 und 1/86 74 Patienten (♂46, ♀28; 48 Jahre) mit nekrotisierender Pankreatitis operiert.Präoperative Morbidität: Pulmonale Insuffizienz 56,8%, renale Insuffizienz 36,5%, Sepsis 25,7%, Schock 12,2%. Ranson-Kriterien 4,8 (median).OP-Indikation: 1. intrapankreatische Nekrosen 〉 30%, 2. Intra- und extrapankreatische Nekrosen, 3. Infizierte Nekrosen.OP-Prinzip: Nekrosektomie + postoperative kontinuierliche lokale Lavage der Bursa omentalis.Kliniksletalität: 8,1 %.Relaparotomierate 23%. Die Nekrosektomie + Bursa-Lavage bewirkt eine gewebsschonende, fortgesetzte Entleerung von Nekrosen, aktivierten Enzymen, Bakterien und vasoaktiven Substanzen.
Notes:
Summary From May 1982 to January 1986, 74 patients (♂46, ♀28; 48 years) with necrotizing pancreatitis underwent surgery.Preoperative morbidity was as follows: pulmonary insufficiency, 56.8%; renal insufficiency, 36.5%; sepsis, 25.7%; shock, 12.2%; Ranson criteria: 4.8 (median).Indications for surgery were: (1) intrapancreatic necrosis 〉 30%; (2) Intra-and extrapancreatic necrosis; (3) infected necroses. Theoperative procedures used were necrosectomy and postoperative continuous local lavage of the omental bursa.Hospital mortality was 8.1%;relaparotomy rate was 23%. Necrosectomy and local lavage have the advantage of a tissue-protecting continuous evacuation of necroses, active enzymes, bacteria, and vasoactive substances.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01274662
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