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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Postoperative Übelkeit und Erbrechen ; Transdermales Scopolamin ; PONV ; PONV-Prophylaxe ; Antimedika ; Prämedikation ; Key words Postoperative nausea and vomiting ; Transdermal hyoscine (scopolamine) ; PONV ; Prevention of PONV ; Antiemetics ; Premedication
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract In a prospective double-blind trial, transdermal scopolamine (TS) was compared to placebo (P) in the prevention of postoperative nausea and vomiting (PONV) within a 48-h interval. After stratification for gender and surgical procedure, patients were randomly chosen to receive either TS or placebo. Methods. Of 304 surgical and gynaecologial patients included in this study, the data of 263 patients were evaluated (48 thyroidectomies, 15 open, and 36 laparoscopic cholecystectomies, 41 open, and 36 laparoscopic hernia repairs, 37 hysterectomies, and 50 gynaecological laparoscopies). The two groups were comparable with regard to biometrical data and duration of anaesthesia and surgery. Although anaesthesia was not standardized, there was no difference in anaesthesia techniques, drug dosage or perioperative management. Patients were evaluated once preoperatively and 2, 6, 10, 24, and 48 h postoperatively using a 100-mm visual analogue scale (VAS) for „nausea“, „pain“, „dry mouth“, „sedation“, and „blurred vision“. Episodes of vomiting or retching and the need for additional antimetics (0.03 mg·kg−1 metoclopramide i.v., followed by 1 mg·kg−1 dimenhydrinat i.v., if necessary) were recorded. Results. TS significantly reduced the incidence of postoperative vomiting within the first 48 h postoperatively [TS: 47 patients (36.2%) with 125 cumulative episodes vs P: 70 patients (52.6%) with 209 cumulative episodes]. Analysing the five observation intervals seperately, this difference could only be demonstrated 0–2 h and 6–10 h postoperatively. In patients suffering from emetic sequelae, TS did not reduce the frequency of vomiting significantly (mean frequency: TS: 2.7 vs P: 3.0). TS also had no significant effect on the requirement of additional antiemetics [TS: 81 times in 46 (35.7%) patients vs P: 116 times in 58 (44.3%) patients]. Nausea as rated by the VAS was not significantly different between the two groups at any time during the postoperative observation. No relevant side-effects occurred, although there was a trend toward higher ratings of “dry mouth” in the TS group, reaching statistical significance 10 h after operation. Conclusion. The routine administration of TS for gynaecological and surgical patients cannot be recommended because of the lack of effect on postoperative nausea and only marginal benefit concerning postoperative vomiting.
    Notes: Zusammenfassung In dieser prospektiven, randomisierten und nach Geschlecht und OP-Art geschichteten Doppelblindstudie wurde der prophylaktische antiemetische Effekt von transdermalem Scopolamin (TS) im Vergleich zu Plazebo (P) an 304 Patienten untersucht. Transdermales Scopolamin verringerte in den ersten 48 h nach OP die Inzidenz von postoperativem Erbrechen signifikant von 52% (70 Patienten mit 209 emetischen Episoden) auf 36% (47 Patienten mit 125 emetischen Episoden). Dieser Effekt ist aber nur 0–2 h und 6–10 h postoperativ statistisch zu sichern. Wenn Erbrechen auftrat, hatte TS keinen Einfluß auf die Schwere des Erbrechens (TS: im Schnitt 2,7 emetische Episoden vs. P: 3,0 emetische Episoden). TS war zudem unwirksam bei der Prophylaxe postoperativer Übelkeit: zusätzliche Antiemetikagaben waren in beiden Gruppen bei annähernd gleich vielen Patienten erforderlich (TS: 46 (35,7%) Patienten mit 81 Gaben vs. P: 58 (44,3%) Patienten mit 116 Gaben). Auch die subjektiven Bewertungen der Übelkeit mittels einer visuellen Analogskala unterschieden sich zu keinem Zeitpunkt signifikant untereinander. Relevante Nebenwirkungen traten unter TS nicht auf. Allerdings zeigte sich ein deutlicher Trend zu einer stärkeren Mundtrockenheit, der zum 10 h-Zeitpunkt auch statistisch signifikant war. Eine routinemäßige Applikation von TS bei allgemeinchirurgischen und gynäkologischen Eingriffen ist wegen der fehlenden Wirkung auf die postoperative Übelkeit und des nur relativ geringfügigen Effekts auf das postoperative Erbrechen nicht empfehlenswert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The effect of a heterologous rabbit anti-lymphocyte serum (ALS) on the experimental allergic encephalomyelitis (EAE) was tested in Sprague Dawley rats: EAE could be completely suppressed if ALS was given either before, simultaneously with, or after sensitization in all animals. The paralysis already developed could be abolished by ALS in 90%. In comparison to other common immunosuppressive agents, the strong effect of ALS after the manifestation of the autoimmune disease as well as the possible sites of action of ALS during the pathogenesis of EAE are finally discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die Wirkung eines heterologen Antilymphocytenserums (ALS) vom Kaninchen auf die experimentelle allergische Encephalomyelitis (EAE) wurde in Versuchen an Sprague-Dawley-Ratten geprüft. Durch eine ALS-Verabreichung, die vor, gleichzeitig mit, oder auch erst nach der Sensibilisierung eingeleitet wurde, konnte die EAE bei allen Versuchstieren vollkommen unterdrückt werden. Bereits aufgetretene Lähmungserscheinungen bildeten sich in 90% der Fälle unter ALS-Behandlung zurück. Die im Vergleich zu anderen gebräuchlichen immunsuppressiven Maßnahmen besonders gute Wirkung von ALS auf die bereits ausgebrochene experimentelle Autoimmunerkrankung sowie mögliche Angriffspunkte von ALS in der pathogenetischen Entwicklung der EAE werden abschließend diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 53 (1975), S. 861-865 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Postoperative glucose assimilation ; insulin secretion in vivo ; insulin concentration in portal venous blood ; dynamics of insulin secretion ; oscillation in insulin response ; Postoperative Glucoseverwertung ; Insulinsekretion in vivo ; Insulinkonzentration im Pfortaderblut ; Dynamik der Insulinsekretion ; Oscillation der Insulinsekretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Insulinkonzentrationen im peripheren Venenblut und Pfortaderblut wurden während 20 standardisierter Glucoseinfusionstests bei 18 Patienten nach intraabdominellen Operationen gemessen. Folgende Schlußfolgerungen werden gezogen: 1. Trotz vergleichbarer präoperativer Ausgangssituation und Traumatisierung durch die Operation ist die Reaktivität des Inselzellapparates auf eine konstante Hyperglykämie und entsprechend die Glucoseverwertung individuell sehr verschieden. 2. Die Messungen der Insulinkonzentration im Pfortaderblut des Menschen ergeben eine signifikante Korrelation zwischen dem Profil der Insulinkonzentrationskurve und demk-Wert; die Meßergebnisse der Insulinkonzentration im peripher-venösen Blut zeigen trotz großerk-Wert-Unterschiede keine eindeutigen Beziehungen. 3. Bei den Patienten mit einer pathologischen Glucoseverwertung ist weniger die Geschwindigkeit der Insulinsekretion als die der Insulinregression aus dem Pfortaderblut verzögert. 4. Bei den Patienten mit einer normalen Glucoseverwertung zeigt die Insulinkonzentrationskurve im Pfortaderblut in den ersten 30 min einen oscillierenden Verlauf. Diese erstmals beim Menschen beobachteten Oscillationen weisen auf eine insulingesteuerte Rückkoppelung der Insulinsekretion hin.
    Notes: Summary Insulin concentrations in peripheral venous blood and portal venous blood were measured in 18 patients after intraabdominal operations during 20 standardised glucose-infusion-tests (GIT). The conclusion is as follows: 1. In spite of similar preoperative situations and operative traumatisation the islets reactivity to a constant hyperglycemia and the glucose assimilation is individually very different. 2. Measurements of insulin concentrations in the portal venous blood in man show a significant correlation between the profile of the insulin concentration curve and thek-value; the measurement of the insulin concentrations in peripheral venous blood fails to demonstrate a significant difference. 3. In patients with a pathologic glucose assimilation it is not the insulin secretion that is delayed but the insulin regression (disappearance rate) in portal venous blood. 4. In patients with a normal glucose assimilation the insulin concentration curve in portal venous blood shows an oscillating course during the first 30 min. These oscillations registered for the first time in humans indicate an insulin-induced feedback mechanism of insulin secretion.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 0022-4731
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 322 (1968), S. 1169-1173 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ratten erhielten 107 Cr51-markierte, Lymphocyten i.v. injiziert. Es wurden die normale Organverteilung dieser Lymphocyten, die Verteilung unter ALS und zusätzlich die Cr51-Ausscheidung gemessen. ALS verändert die normale Verteilung, wobei besonders in der Lunge und im Urin, aber auch in der Leber mehr, in Milz und Lymphknoten weniger Aktivität festgestellt werden kann. Aus diesen Befunden läßt sich schließen, daß bei einer relativ hohen Dosierung von ALS der Zerstörung frei zirkulierender Lymphocyten eine wesentliche Rolle zukommt.
    Notes: Summary 107 Cr51-labeled lymphocytes were injected into the femoral vein of rats. The normal organdistribution of these lymphocytes and the elimination of Cr51 was measured as well as the distribution and elimination after injection of ALS. ALS changes the normal distribution. Incressed activity is to be observed in the lung and urin, as well as in the liver, whereas less activity occurs in the spleen and lymphnode. From these findings we can conclude that a high dosis of ALS damages free circulating lymphocytes.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Respirator, long-term therapy: Risk ; Surgery, abdominal ; Surgery, pulmonary distress, postoperative ; Langzeitbeatmung ; Abdominalchirurgie ; Postoperative Pulmonalinsuffizienz ; Risikofaktoren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Daten von 162 Patienten, die nach Abdominaloperationen 2–28 Tage langzeitbeatmet wurden, werden mit dem SPSS-Computer-Programm ausgewertet. Pro Patient werden 115 Daten erfaßt. Die Letalität betrug 80% (= 130 Pat.): 42% Herzversagen, 21% septischer Schock, 20% pulmonale Globalinsuffizienz. Auch Patienten über 70 können eine postoperative Langzeitbeatmung überleben. Die Letalität korreliert nicht mit der Dauer der Beatmung. Operationsdauer, Blutzufuhr, letzter Kreatinin-, Bilirubin- und Thrombocytenwert vor Beatmungsbeginn korrelieren mit der Letalität.
    Notes: Summary The SPSS computer program was used to evaluate the data recorded in 162 patients respirated for 2–28 days after abdominal surgery; 115 items were recorded for each patient. Lethality (130 patients) was 80 percent (42% cardiac insufficiency, 21%, septic shock, 20% pulmonary insufficiency). Even patients over 70 years of age can survive long-term respirator therapy. There is no correlation between the duration of respirator therapy and mortality, but mortality is related to the duration of surgery, blood supply, and the last creatinine and bilirubin levels and the last platelet count before respirator therapy is instituted.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der immunosuppressive Effekt eines Kaninchen-Antiratten-Lymphocytenserums (ALS) auf die experimentelle allergische Encephalomyelitis (EAE) wurde an Sprague-Dawley Ratten getestet. Das Auftreten der EAE konnte verhindert werden, wenn die ALS-Verabreichung 8 Tage vor, gleichzeitig mit oder auch 7 Tage nach der Antigengabe eingeleitet wurde. Außerdem konnten bereits aufgetretene Lähmungserscheinungen auch günstig beeinflußt werden.
    Notes: Summary The immunosuppressive effect of a rabbit anti-rat-lymphocyteserum (ALS) on the experimental allergic encephalomyelitis (EAE) was tested in Sprague-Dawley rats. ALS prevented the appearance of EAE when daily administration was begun 1.8 days before, 2.simultaneously with, and 3.7 days after sensitization. In addition, a curative effect of ALS on already developed paralysis could be observed.
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  • 8
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Manual-suturing ; Esophagojejunostomy ; Colorectostomy ; Anastomotic insufficiency ; Handnaht ; Oesophagojejunostomie ; Colorectostomie ; Nahtinsuffizienz
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zur Bestimmung des heutigen Stellenwerts der zweireihigen Handnaht bei „Problemanastomosen” wurde das prospektiv erfasste Krankengut von 5/82 bis I2/86 analysiert. Bei I52 Oesophagojejunostomien nach Gastrektomie (End-zu-Seit A., resorbierbare Einzelnähte) betrug die Nahtinsuffizienzrate 0,6%, die Kliniksletalität 2,6%. Bei 8I einzeitigen anterioren Resektionen (End-zu-End A., resorbierbare Einzelnähte) trat bei einem Patienten eine klinisch manifeste Insuffizienz auf. Rate I,2%. Die Kliniksletalität betrug I,2%. Die Ergebnisse beweisen, dass bei subtiler, streng standardisierter Technik auch mit der zweireihigen Handnaht eine hohe Nahtsicherheit mit daraus esultierender niedriger Letalität erreicht werden kann.
    Notes: Summary To determine the present role of manual anastomoses prospectively recorded patient data from May I982 to December I986 were analyzed. In 152 esophagojejunostomies after gastrectomy (end-to-side anastomosis, resorbable interrupted sutures), the rate of anastomotic leakage was 0.6% (1/152) and of mortality 2.6% (4/I52). In 8I colorectostomies after one-stage anterior resections (end-to-end anastomosis, interrupted resorbable sutures), one patient developed clinically manifest leakage (1.2%) and the mortality was I.2% (1/81). These results prove that a standardized, manually sutured, conventional, double-layer anastomosis is highly reliable and accompanied by only minimal mortality.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Small bowel obstruction ; Advanced tumor disease ; Dünndarmileus ; Peritonealcarcinose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zwischen 1979 und 1984 wurden insgesamt 233 Patienten mit einem Dünndarmileus operiert. Bei 43 Patienten (18,4%) lag dem Ileus ein fortgeschrittenes Tumorleiden (Peritonealcarcinose, lokaler Rezidivtumor) zugrunde. Die Operationsletalität bei den Patienten mit benigner Ursache des Ileus betrug 5,2%; bei den Patienten mit maligner Ursache betrug sie 14%. Die wichtigsten Komplikationen waren der Wundinfekt sowie kardio-pulmonary Störungen. Die mittlere Überlebenszeit bei den Tumorpatienten nach palliativer Operation betrug 159 Tage. Für etwa 65% dieser Patienten stellte die Operation eine deutlich empfundene Palliation dar.
    Notes: Summary Between 1979 and 1984 a total of 233 patients underwent surgical treatment of small bowel obstruction. In 43 patients (18.4%) the obstruction was caused by an advanced tumor disease (peritoneal carcinosis, local recurrence). In patients with benign obstruction the operative mortality was 5.2%; in the tumor patients it was 14%. Wound infection and cardio-pulmonary disturbances were the most frequent complications. The mean survival time of the tumor patients was 159 days. In 65% of these patients the operation had a significant palliative effect.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 369 (1986), S. 855-855 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Necrotizing pancreatitis ; Necrosectomy ; Local lavage ; Nekrotisierende Pankreatitis ; Nekrosektomie ; Bursa-Lavage
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer prospektiven klinischen Studie wurden zwischen 5/82 und 1/86 74 Patienten (♂46, ♀28; 48 Jahre) mit nekrotisierender Pankreatitis operiert.Präoperative Morbidität: Pulmonale Insuffizienz 56,8%, renale Insuffizienz 36,5%, Sepsis 25,7%, Schock 12,2%. Ranson-Kriterien 4,8 (median).OP-Indikation: 1. intrapankreatische Nekrosen 〉 30%, 2. Intra- und extrapankreatische Nekrosen, 3. Infizierte Nekrosen.OP-Prinzip: Nekrosektomie + postoperative kontinuierliche lokale Lavage der Bursa omentalis.Kliniksletalität: 8,1 %.Relaparotomierate 23%. Die Nekrosektomie + Bursa-Lavage bewirkt eine gewebsschonende, fortgesetzte Entleerung von Nekrosen, aktivierten Enzymen, Bakterien und vasoaktiven Substanzen.
    Notes: Summary From May 1982 to January 1986, 74 patients (♂46, ♀28; 48 years) with necrotizing pancreatitis underwent surgery.Preoperative morbidity was as follows: pulmonary insufficiency, 56.8%; renal insufficiency, 36.5%; sepsis, 25.7%; shock, 12.2%; Ranson criteria: 4.8 (median).Indications for surgery were: (1) intrapancreatic necrosis 〉 30%; (2) Intra-and extrapancreatic necrosis; (3) infected necroses. Theoperative procedures used were necrosectomy and postoperative continuous local lavage of the omental bursa.Hospital mortality was 8.1%;relaparotomy rate was 23%. Necrosectomy and local lavage have the advantage of a tissue-protecting continuous evacuation of necroses, active enzymes, bacteria, and vasoactive substances.
    Type of Medium: Electronic Resource
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