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  • 1
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Insulin Secretion after Abdominal Operation ; Postoperative Glucose Tolerance ; Oral and Intravenous Glucose Load ; “Entero-Insular-Axis” ; Glucose Pool
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Insulinsekretion im peripheren Venenblut und Pfortaderblut wurden während 14 oraler Glukosebelastungstests (OGT) und 12 Glukoseinfusionstests (GIT) bei 19 Patienten nach intraabdominellen Operationen gemessen. 8 OGTs und 6 GITs wurden am 6. bzw. 7. postoperativen Tag durchgeführt, während jeweils 6 OGTs und GITs 12 Tage nach der Operation erfolgten. Folgende Schlußfolgerungen werden gezogen: 1. Nach intraabdominellen Operationen ist die Glukosetoleranz noch am 7. postoperativen Tag wesentlich gemindert. 2. Die Insulinkonzentrationen im peripher venösen Blut sind am 6./7. postoperativen Tag und am 12. postoperativen Tag nahezu identisch. 3. Im Gegensatz dazu werden im Pfortaderblut deutliche Unterschiede gemessen. Während der OGTa sind die Ineulinkonzentrationen früher postoperativ (7. postoperativer Tag) höher als später postoperativ (12. postoperativer Tag). Umgekehrt sind die Insulinkonzentrationen während der GITs früh postoperativ niedriger als spät postoperativ. 4. Als Ursache der hohen Plasmainsulinspiegel nach oraler Glukosegabe wird der Einfluß enteraler Faktoren sowie eine erhöhte „Durchlässigkeit” der Leber für die unmittelbar resorbierte Glukose - Folge ist ein stärkerer hyperglykämischer Reiz für den Inselzellapparat -in der frühen postoperativen Phase diskutiert. 5. Da trotz hoher Insulinspiegel bei oraler Glukosegabe die Glukosetoleranz vermindert ist, muß als Ursache am ehesten die Vergrößerung des Glukosepools durch Glykogenolyse und Glukoneogenese in der frühen postoperativen Phase angenommen werden.
    Notes: Summary The insulin secretion in the peripheral venous blood and the portal venous blood were measured during 14 oral glucose tolerance tests (OGT) and 12 glucose infusion tests (GIT), in 19 patients after intraabdominal operations. 8 OGTs and 6 GITs were carried out on the 6th reap. 7th postoperative day, whilst 6 OGTs and GITs were carried out 12 days after the operation. The following conclusions can be drawn: 1. After intraabdominal operation the glucose tolerance is still considerably less on the 7th postoperative day. 2. The insulin concentrations in the peripheral venous blood are nearly identical on the 6th/7th and the 12th postoperative day. 3. Contrary to this, clear differences were measured in the portal venous blood. During the OGTs the insulin concentrations in the early postoperative period - 7th postoperative day -are higher than in the later postoperative period -12th postoperative day. The insulin concentration during the GITs on the other hand are lower in the early postoperative period than later postoperatively. 4. It is discussed, whether the influence of enteral factors as well as an increased permeability of the liver for the instantly resorbed glucose - the result is an increased hyperglycemical stimulus for the insular cell apparatus - is the cause for the high plasma insulin level after oral glucose application. 5. Because the glucose tolerance is diminished inspite of high insulin level during oral glucose application, the enlargement of the glucose pool by glycogenolysis and gluconeogenesis in the early postoperative period must be accepted as the most probable cause.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 53 (1975), S. 861-865 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Postoperative glucose assimilation ; insulin secretion in vivo ; insulin concentration in portal venous blood ; dynamics of insulin secretion ; oscillation in insulin response ; Postoperative Glucoseverwertung ; Insulinsekretion in vivo ; Insulinkonzentration im Pfortaderblut ; Dynamik der Insulinsekretion ; Oscillation der Insulinsekretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Insulinkonzentrationen im peripheren Venenblut und Pfortaderblut wurden während 20 standardisierter Glucoseinfusionstests bei 18 Patienten nach intraabdominellen Operationen gemessen. Folgende Schlußfolgerungen werden gezogen: 1. Trotz vergleichbarer präoperativer Ausgangssituation und Traumatisierung durch die Operation ist die Reaktivität des Inselzellapparates auf eine konstante Hyperglykämie und entsprechend die Glucoseverwertung individuell sehr verschieden. 2. Die Messungen der Insulinkonzentration im Pfortaderblut des Menschen ergeben eine signifikante Korrelation zwischen dem Profil der Insulinkonzentrationskurve und demk-Wert; die Meßergebnisse der Insulinkonzentration im peripher-venösen Blut zeigen trotz großerk-Wert-Unterschiede keine eindeutigen Beziehungen. 3. Bei den Patienten mit einer pathologischen Glucoseverwertung ist weniger die Geschwindigkeit der Insulinsekretion als die der Insulinregression aus dem Pfortaderblut verzögert. 4. Bei den Patienten mit einer normalen Glucoseverwertung zeigt die Insulinkonzentrationskurve im Pfortaderblut in den ersten 30 min einen oscillierenden Verlauf. Diese erstmals beim Menschen beobachteten Oscillationen weisen auf eine insulingesteuerte Rückkoppelung der Insulinsekretion hin.
    Notes: Summary Insulin concentrations in peripheral venous blood and portal venous blood were measured in 18 patients after intraabdominal operations during 20 standardised glucose-infusion-tests (GIT). The conclusion is as follows: 1. In spite of similar preoperative situations and operative traumatisation the islets reactivity to a constant hyperglycemia and the glucose assimilation is individually very different. 2. Measurements of insulin concentrations in the portal venous blood in man show a significant correlation between the profile of the insulin concentration curve and thek-value; the measurement of the insulin concentrations in peripheral venous blood fails to demonstrate a significant difference. 3. In patients with a pathologic glucose assimilation it is not the insulin secretion that is delayed but the insulin regression (disappearance rate) in portal venous blood. 4. In patients with a normal glucose assimilation the insulin concentration curve in portal venous blood shows an oscillating course during the first 30 min. These oscillations registered for the first time in humans indicate an insulin-induced feedback mechanism of insulin secretion.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Respirator, long-term therapy: Risk ; Surgery, abdominal ; Surgery, pulmonary distress, postoperative ; Langzeitbeatmung ; Abdominalchirurgie ; Postoperative Pulmonalinsuffizienz ; Risikofaktoren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Daten von 162 Patienten, die nach Abdominaloperationen 2–28 Tage langzeitbeatmet wurden, werden mit dem SPSS-Computer-Programm ausgewertet. Pro Patient werden 115 Daten erfaßt. Die Letalität betrug 80% (= 130 Pat.): 42% Herzversagen, 21% septischer Schock, 20% pulmonale Globalinsuffizienz. Auch Patienten über 70 können eine postoperative Langzeitbeatmung überleben. Die Letalität korreliert nicht mit der Dauer der Beatmung. Operationsdauer, Blutzufuhr, letzter Kreatinin-, Bilirubin- und Thrombocytenwert vor Beatmungsbeginn korrelieren mit der Letalität.
    Notes: Summary The SPSS computer program was used to evaluate the data recorded in 162 patients respirated for 2–28 days after abdominal surgery; 115 items were recorded for each patient. Lethality (130 patients) was 80 percent (42% cardiac insufficiency, 21%, septic shock, 20% pulmonary insufficiency). Even patients over 70 years of age can survive long-term respirator therapy. There is no correlation between the duration of respirator therapy and mortality, but mortality is related to the duration of surgery, blood supply, and the last creatinine and bilirubin levels and the last platelet count before respirator therapy is instituted.
    Type of Medium: Electronic Resource
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