Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Nierentransplantate ; Magnetresonanztomographie ; Farbduplexsonographie ; Computertomographie ; Lymphographie ; Angiographie ; Key words Kidney transplantation ; Renal allografts ; MR imaging ; Color duplex sonography ; Computed tomography ; Lymphography ; Angiography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Diagnostic imaging after renal transplantation is of high importance in the differential diagnosis of peri-and postoperative complications. Sonography with color duplex imaging is the method of choice in the diagnosis of acute transplant rejection. MRI is an additional method in the diagnosis of transplant dysfunction especially in diagnosis of perirenal fluid collections. MR angiography and MR urography are noninvasive diagnostic modalities with the potential to replace angiography and pyelography. Angiography, complemented by carbon dioxide angiography, still is the gold standard in the diagnosis of transplant artery stenosis.
    Notes: Zusammenfassung Die bildgebende Diagnostik nach Nierentransplantation hat einen hohen Stellenwert in der Differentialdiagnostik peri- und postoperativer Komplikationen. Die Sonographie mit Doppler- und Farbduplexsonographie ist die Methode der ersten Wahl in der Diagnostik der akuten Transplantatabstoßung. Die MRT kann als zusätzliche Methode in der Diagnostik der akuten Transplantatdysfunktion und insbesondere bei unklarer perirenaler Flüssigkeitsansammlungen nach Transplantation eingesetzt werden. MR-Angiographie und MR-Urographie sind ergänzende nichtinvasive Methoden, welche die Angiographie (DSA) und Pyelographie zunehmend ersetzen können. Die Angiographie, ergänzt durch die CO2-Angiographie, ist weiterhin der Goldstandard in der Diagnostik von Transplantatarterienstenosen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Pankreas ; Pankreaskarzinom ; Computertomographie ; Pankreastumoren ; Computertomographie ; Pankreastumoren ; Resektabilität ; Key words Pankreas ; Pancreas carcinoma ; Pancreas neoplasms ; Computed tomography ; Pancreas neoplasms ; resectability
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate a new technique for imaging the pancreas (spiral hydro-CT) based on a combination of pharmacological intestinal paralysis and water distension of the stomach and duodenum with specific reference to tumor detection rate, differentiation of malignant versus benign tumors, differential diagnosis and assessment of tumor resectability Material and methods: In an open prospective study, 151 patients with a suspected pancreatic neoplasm based on clinical, laboratory or other imaging data were examined between May 94 and October 95. Our newly developed Hydro-CT methodology included intravenous injection of 40 mg N -butylscopolaminium bromide (Buscopan) for intestinal paralysis, gastric and duodenal wall distension by oral administration of an average of 1.5 l warm tap water, 30 ° RAO patient positioning, an individualized contrast injection technique as determined beforehand by time-to-peak measurement in the portal vein and thin-slice spiral CT (3 mm increment, 6 mm table feed and 3 mm secondary reconstruction). A detailed evaluation form was used to assess (1) tumor detection rate, (2) differentiation of malignant versus benign disease, (3) differential diagnosis, and (4) accuracy of assessment of resectability by identification of infiltration into adjacent organs and vessel structures relevant for resectability such as splenic, superior mesenteric, portal vein and celiac trunk, superior mesenteric, splenic and hepatic arteries. As the gold standard for positive tumor detection surgery and microscopic diagnosis were used, and for negative tumor detection an event-free survival of 6 months. Results: Almost all examinations were well tolerated. In only 4 % was on-site administration of a gastric tube required because of vomiting. In 2 % of the patients a slight allergic reaction to the contrast medium was seen. The prevalence of a pancreatic neoplasm was 38%. In tumor detection Hydro-CT reached an overall accuracy of 97.4 % with a sensitivity of 100 % and a specificity of 95.9 %. In the differentiation of benign versus malignant disease Hydro-CT reached an overall accuracy of 89.7 % with a sensitivity of 92.5 % and a specificity of 83.3 %. The prevalence of a pancreatic carcinoma was 24 %; 4 % other malignant tumors were found (distal common bile duct carcinoma, cystadenocarcinoma). Fifty-eight patients underwent surgical exploration. In those assessment of resectability reached an overall accuracy of 95 % with a sensitivity of 90.5 % and specificity of 100 %. Conclusion: The new technique of Hydro-CT based on thin slice and spiral methodology, including pharmacological intestinal paralysis and water distension, results in a high tumor detection rate and increases sensitivity and specificity of tumor differential diagnosis and of assessment of resectability.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Beurteilung eines neuen Bildgebungsverfahrens basierend auf medikamentöser Darmparalyse und maximaler transoraler Wasserdistension von Magen und Duodenum zur Darstellung von Pankreastumoren einschließlich der Tumordetektionsrate, Differentialdiagnostik und Genauigkeit der Resektabilitätsbeurteilung Material und Methode: Von Mai 1994 bis Oktober 1995 wurden 151 konsekutive Patienten mit Verdacht auf Pankreastumor untersucht. Hydro-CT-Technik: Patientenlagerung in 30 ° RAO, Darmparalyse durch 40 mg Buscopan, Magen- und Duodenaldistension mittels 1,5 l Wasser oral, individualisierte Boluskinetik Spiral-CT mit 3 mm Inkrement, 6 mm Tischvorschub und 3 mm Rekonstruktion, 130 ml nichtionisches KM (5 ml/s). Folgende Punkte wurden festgehalten und bewertet: 1. Tumordetektion ja/nein; 2. Differenzierung eines festgestellten Tumors in maligne oder benigne an Hand festgelegter Kriterien; 3. Computertomographische Differentialdiagnostik der Tumoren; 4. Beurteilung der Resektabilität. Bei positivem Tumornachweis wurde als Goldstandard die intraoperative und histologische Bewertung und bei negativem Tumornachweis eine 6 monatige tumorfreie Nachsorgeperiode festgelegt. Ergebnisse: Die Prävalenz einer Raumforderung des Pankreas betrug etwa 38 % in der Gesamtgruppe. Dabei erreichte die Hydro-CT eine Gesamtgenauigkeit in der Tumordetektion von 97,4 % bei einer Sensitivität von 100 % und einer Spezifität von 95,9 %. Bei der Differenzierung eines malignen versus eines benignen Tumors ergab sich eine Gesamtgenauigkeit von 89,7 % bei einer Sensitivität von 92,5 % und einer Spezifität von 83,3 %. 58 Patienten wurden operiert. Die Gesamtgenauigkeit der Resektabilitätsbeurteilung erreichte 95 % bei einer Sensitivität von 90,5 % und einer Spezifität von 100 %. Schlußfolgerungen: Die Hydro-CT des Pankreas in Dünnschicht- und Spiraltechnik mit individueller Anpassung der Kontrastmittelboluskinetik ermöglicht eine hohe Tumordetektionsrate bei einer Steigerung von Sensitivität und Spezifität in der Differentialdiagnostik und Resektabilitsbeurteilung von Pankreastumoren.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Lymphoma ; Staging ; Radiology ; Computed tomography ; MRI ; Schlüsselwörter Lymphome ; Staging ; Diagnostik ; Computertomographie ; Magnetresonanztomographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Staging mit bildgebenden Verfahren stellt unverändert die Grundlage einer differenzierten Therapie der malignen Lymphome dar. Die Stadieneinteilung folgt der Ann-Arbor-Klassifikation, die um einige Modifikationen erweitert wurde. Standarduntersuchungsverfahren ist bisher die CT, aufgrund der zunehmenden Vorteile der MRT ist aber zu erwarten, daß die MRT eine größere Bedeutung erlangen wird. Die Stärken der Schnittbildverfahren liegen in einer exakten und reproduzierbaren Dokumentation des Ausmaßes des nodalen Befalls. Der Nachweis extranodaler Herde ist abhängig von ihrer Wachstumsform und ihrer Lokalisation. Während fokale Herde in parenchymatösen Organen bei ausreichender Größe gut dargestellt werden können, bleibt ein diffuses Wachstum oft unerkannt. Computertomographisch kann ein Lungenbefall sicher erfaßt werden, die Veränderungen sind aber nicht spezifisch. Unbefriedigend sind die Ergebnisse der Diagnostik eines Milz- oder Leberbefalls. Der Einsatz der „Hydrotechnik“ hat das Staging gastrointestinaler Lymphome mittels Schnittbildverfahren deutlich verbessert.
    Notes: Summary Radiological staging continues to remain the basis of a critical therapy of malignant lymphoma. As staging system, the Ann Arbor classification with some added modification is used. Up to now, CT is the imaging study of choice for staging and follow-up of cases of lymphoma. In future however, due to the advantages of the MRI, parts of the staging will be performed by MRI only. Imaging studies provide accurate measurement of extent of nodal disease. The detection of extra-nodal disease depends on the growth pattern and on the location. Focal lesions of sufficient size can be readily detected, diffuse infiltration is often missed. Computed tomography precisely reflects pathologic changes of lung involvement, but the findigs are not specific. One weakness of the imaging studies is the low detection rate of splenic and hepatic involvement. Staging of gastrointestinal lymphoma has been improved by “hydro-CT” or “Hydro-MRI”.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...