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  • 1
    ISSN: 1432-1831
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract In the model of genital herpes simplex virus (HSV)-infection of mice, early latency could be induced by passive immunization with HSV-specific antibodies and, to a lesser degree, by adoptive transfer of immune lymphocytes prepared from spleen and draining lymph nodes of genitally infected syngeneic mice. Conversely, spontaneously occurring latency was inhibited by treatment of the animals with cyclophosphamide (Cph) and, to a lesser degree, with cyclosporin A (CyA). Whereas the effect of CyA could be compensated by passively administered HSV-specific antibodies, that of Cph could not. Apparently specific antibodies cooperate with a non-specific proliferating cell type, probably macrophages and/or NK-cells, as could be demonstrated by significantly reduced antibody effect in silica-treated mice. Moreover, F(ab)2 fragments, in contrast to complete antibody molecules, were inactive. HSV-specific antibodies and also immune lymphocytes had little effect on virus production in the mucous membranes, immune lymphocytes being at least as active as antibodies. It is therefore not probable that latency is induced by attenuation of the peripheral disease. It can rather be concluded that the neuron itself is the target for the action of specific antibodies, cooperating in turn with macrophages and/or NK cells.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Teleradiology ; Telemedicine ; Video conference technology ; Remote expert consultation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract An international multicenter study (Germany Sweden, and Switzerland) was performed to investigate the feasibility and diagnostic of standard video-conferencing (VC) technology for remote expert consultation in radiology. Three high spatial resolution films (hand-bone, mammography, chest) and two low-spatial-resolution image sets (liver CT and MR1) were studied (total 446 images taken from different examinations). The images were recordedby a video camera transmitted via public broadband networks, and displayed on a video monitor. The resolution of the recorded images varied from 24 lp mm to 4.8 lp/mm at maximum zoom. Alter 3–4 months, the images were reexamined using conventional light-box reading. Diagnostic reliability was evaluated by receiver operating characteristics (ROC) analysis. With video conferencing, there was a noticeable loss of diagnostic accuracy for the high-spatial-resolution films, whereas for liver CT and liver MRIimages VC reading seemed to be satisfactory (average area value difference 〈 0.02)
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Hepatic artery embolization
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. A retrospective evaluation of embolotherapy in patients with arterial liver hemorrhages was carried out. Twenty-six patients, ranging in age from 10 days to 77 years with active arterial liver hemorrhages, underwent non-surgical embolotherapy. Bleeding was attributed to trauma (n = 21), tumor (n = 3), pancreatitis (n = 1), or unknown cause (n = 1). Twenty-nine embolizations were performed via a transfemoral (n = 26) or biliary (n = 2) approach. One bare Wallstent was placed into the common hepatic artery via to an axillary route to cover a false aneurysm due to pancreatitis. Treatment was controlled in 4 patients by cholangioscopy (n = 2) or by intravascular ultrasound (n = 2). Prior surgery had failed in 3 patients. Intervention controlled the hemorrhage in 24 of 26 (92 %) patients within 24 h. Embolotherapy failed in 1 patient with pancreatic carcinoma and occlusion of the portal vein. In 1 patient with an aneurysm of the hepatic artery treated by Wallstent insertion, total occlusion was not achieved in the following days, as demonstrated by CT and angiography. However, colour Doppler flow examination showed no flow in the aneurysm 6 months later. Complications were one liver abscess, treated successfully by percutaneous drainage for 10 days, and one gallbladder necrosis after superselective embolization of the cystic artery. Embolization is a effective tool with a low complication rate in the treatment of liver artery hemorrhage, even in patients in whom surgery has failed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Orthopäde 27 (1998), S. 224-230 
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Bone metastases • Diagnosis • Imaging modalities ; Schlüsselwörter Skelettmetastasen • Diagnostik • Bildgebende Verfahren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Metastasen sind die häufigsten malignen Tumoren des Skeletts. Für die Diagnostik von Skelettmetastasen stehen mehrere bildgebende Verfahren zur Verfügung, welche je nach klinischer Ausgangssituation einzeln oder kombiniert zum Einsatz kommen. Konventionelle Aufnahmen werden gezielt zur Abklärung auffälliger Skelettabschnitte eingesetzt. Die Röntgenaufnahmen sind in bezug auf Metastasen nicht sehr sensitiv, können aber in vielen Fällen gutartige Veränderungen als Ursache der Beschwerden nachweisen. Die Skelettszintigraphie eignet sich zum raschen Screening des gesamten Skelettes mit hoher Sensitivität, jedoch geringer Spezifität. Die Computertomographie (CT) und die Magnetresonanztomographie sind weiterführende Verfahren, die sich insbesondere in der Wirbelsäulendiagnostik als unverzichtbar erwiesen haben. Mit der CT sind darüber hinaus perkutane Biopsien einfach und sicher durchführbar. Die MRT ist allen Verfahren an Sensitivität überlegen. Sie bietet darüber hinaus den Vorteil der beliebigen Schichtorientierung im Raum und der guten Darstellung der umgebenden Weichteile.
    Notes: Summary Metastases are the most common malignant tumors of the skeleton. Several imaging modalities can be engaged for the diagnosis of skeletal metastases. They may be combined, depending on the individual clinical setting. Plain films are used for evaluation of symptomatic regions of the skeleton. Sensitivity is low, but benign skeletal disorders causing clinical symptoms can usually be identified in plain films. Bone scintigraphy is employed for a survey of the entire skeleton with high sensitivity for the presence of metastases, but only poor specificity. Computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI) are advanced diagnostic methods, essential particularly in the diagnosis of metastatic spinal disease. Using CT, additional percutaneous bone biopsies can be performed easily and safely. Of all imaging modalities, MRI has the highest sensitivity for skeletal metastases. Other advantages are the possibility of multidirectional slice positioning and excellent soft tissue contrast.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Interventional radiology • Embolization • Vertebroplasty • Spinal tumors ; Schlüsselwörter Interventionelle Radiologie • Embolisation • Vertebroplastie • Wirbelsäulentumoren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Therapeutische Interventionen am Skelettsystem gehören zum festen Bestandteil des Repertoires der interventionellen Radiologie. Obwohl sie zahlenmäßig selten sind, weisen sie eine hohe Effektivität auf. Im Vordergrund steht die perkutane transarterielle Embolisation eines Skelett- oder Weichteiltumors, vorzugsweise zur präoperativen Devaskularisation, aber auch in palliativer Absicht zur Schmerzbehandlung und zur Tumorvolumenverkleinerung. In Abwandlung des Zugangsweges wird auch die perkutane Direktpunktion eines Wirbelkörpers zur Embolisation angewandt. Eine neue und vielversprechende Behandlungsalternative zeichnet sich mit der Vertebroplastie ab, der perkutanen Injektion von Knochenzement in destruierte Wirbelkörper. Die lokale Verabreichung von Pharmaka ist dagegen im Bereich der Wirbelsäule auf wenige Einzelfälle beschränkt. Mit der vorliegenden Arbeit werden Indikation, Techniken und Erfolgschancen und Komplikationen der interventionellen Therapie bei der Behandlung primärer und sekundärer Wirbelsäulentumoren dargestellt.
    Notes: Summary Therapeutic interventions in the skeletal system are an essential part of interventional radiology. Although in terms of figures these procedures are applied less frequently, they are very effective. Percutaneous transarterial embolization of a spinal tumor is well-established interventional treatment. It is primary treatment for preoperative devascularization, but also for palliation of pain and for reduction of tumor volume. As an alternative access for embolization, direct percutaneous puncture of a vertebra is used. A new and promising technique is vertebroplasty, the percutaneous injection of acrylic surgical cement in destroyed vertebrae. The present paper discusses indications, technique, results and complications of these interventional therapeutic modalities in the treatment of primary and secondary spinal tumors.
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  • 6
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Lymphoma ; Staging ; Radiology ; Computed tomography ; MRI ; Schlüsselwörter Lymphome ; Staging ; Diagnostik ; Computertomographie ; Magnetresonanztomographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Staging mit bildgebenden Verfahren stellt unverändert die Grundlage einer differenzierten Therapie der malignen Lymphome dar. Die Stadieneinteilung folgt der Ann-Arbor-Klassifikation, die um einige Modifikationen erweitert wurde. Standarduntersuchungsverfahren ist bisher die CT, aufgrund der zunehmenden Vorteile der MRT ist aber zu erwarten, daß die MRT eine größere Bedeutung erlangen wird. Die Stärken der Schnittbildverfahren liegen in einer exakten und reproduzierbaren Dokumentation des Ausmaßes des nodalen Befalls. Der Nachweis extranodaler Herde ist abhängig von ihrer Wachstumsform und ihrer Lokalisation. Während fokale Herde in parenchymatösen Organen bei ausreichender Größe gut dargestellt werden können, bleibt ein diffuses Wachstum oft unerkannt. Computertomographisch kann ein Lungenbefall sicher erfaßt werden, die Veränderungen sind aber nicht spezifisch. Unbefriedigend sind die Ergebnisse der Diagnostik eines Milz- oder Leberbefalls. Der Einsatz der „Hydrotechnik“ hat das Staging gastrointestinaler Lymphome mittels Schnittbildverfahren deutlich verbessert.
    Notes: Summary Radiological staging continues to remain the basis of a critical therapy of malignant lymphoma. As staging system, the Ann Arbor classification with some added modification is used. Up to now, CT is the imaging study of choice for staging and follow-up of cases of lymphoma. In future however, due to the advantages of the MRI, parts of the staging will be performed by MRI only. Imaging studies provide accurate measurement of extent of nodal disease. The detection of extra-nodal disease depends on the growth pattern and on the location. Focal lesions of sufficient size can be readily detected, diffuse infiltration is often missed. Computed tomography precisely reflects pathologic changes of lung involvement, but the findigs are not specific. One weakness of the imaging studies is the low detection rate of splenic and hepatic involvement. Staging of gastrointestinal lymphoma has been improved by “hydro-CT” or “Hydro-MRI”.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 683-691 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Punktion ; CT-gesteuert ; Raumforderungen ; Diagnostik ; Therapie ; Key words Puncture ; CT-guided ; Suspected lesion ; Diagnosis ; Therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Sonographic and CT-guided punctures allow the evaluation of suspected lesions in the head, thorax, abdomen, retroperitoneum and skeletal system. The size of the lesion to be evaluated determines the size and the diameter of the puncture needle. The quantity of the material obtained will be defined by the diameter of the needle, i. e. fine-needle biopsy is more adequate for cytological than for histological evaluation. Strict adherence to the indications and contraindications for puncture and painstaking performance of the procedure go a long why towards minimizing the complications. The advantage of CT-guided puncture, in contrast to an ultrasound-guided procedure, is visualization during the puncture procedure free from overshadowing. This permits punctures of lesions located deep in the thorax or the abdomen which are overshadowed by the lungs, by air in the small or large bowel or by bone structures. Moreover, this technique yields much more information about the tissues and organs surrounding the suspected lesion. This information is much more investigator-related with ultrasound-guided puncture. Therefore, the CT-guided puncture has become mandatory in the evaluation of suspected lesions. Moreover, using the same technique, percutaneous drainage of fluids in the interpleural space, abscesses in organs, hematomas, lymphoceles and urinomas; ablation of metastases; and sympathicolysis can be carried out. CT-guided puncture thus changes from a minimally invasive diagnostic procedure to a minimally invasive therapy.
    Notes: Zusammenfassung Ultraschallgezielte und CT-gesteuerte Punktion erlauben es, eine Raumforderung fraglicher Dignität im Kopf, Thorax, Abdomen, Retroperitoneum und Knochen abzuklären. Dabei bestimmt die Größe des zu biopsierenden suspekten Areals die Wahl des Durchmessers der Punktionsnadel. Die Größe des Nadeldurchmessers begrenzt die Menge des gewonnenen Materials, d. h., eine Feinnadelbiopsie ist eher geeignet für die zytologische als für die feingewebliche Untersuchung. Die Beachtung der Indikationen und der Kontraindikationen erlaubt, bei entsprechend sorgfältigem Vorgehen die Zahl der möglichen Komplikationen niedrig zu halten. Vorteil der CT-gesteuerten Punktion gegenüber der ultraschallgezielten ist die uneingeschränkte Darstellung des Punktionsvorganges. Dies gilt besonders für Punktionen von in der Tiefe des Thorax und Abdomens gelegenen Raumforderungen, die durch den Luftgehalt der Lunge bzw. durch Darmluft oder Knochen sonographisch nicht oder schwer darstellbar sind. Die CT-Technik ist nicht untersucherabhängig und liefert mehr zusätzliche Informationen über die angrenzenden Gewebe und Organe als die Sonographie. Die CT-gesteuerte Punktion ist daher heute zu einer unverzichtbaren Methode für die Abklärung suspekter Raumforderungen geworden. Außerdem lassen sich mit derselben Technik perkutan Pleuraergüsse, Abszesse, Hämatome, Lymphozelen, Urinome drainieren, Metastasen der Leber abladieren und Sympathikolysen durchführen. Die CT-gesteuerte Punktion wird daher über das „minimal-invasive“ Diagnostikum zur „minimal-invasiven“ Therapie.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 51-61 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Radiologische Diagnostik ; M. Hodgkin ; Non-Hodgkin-Lymphom ; Tumoren im Kindesalter ; Lymphome im Kindesalter ; Key words Diagnostic imaging ; Lymphoma ; Non-Hodgkin's lymphoma ; diagnosis ; Hodgkin's disease ; diagnosis ; Childhood tumors ; Lymphoma in children
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Manifestation of childhood Hodgkin's disease and Non-Hodgkin's lymphoma differ, especially in the latter, from those in adults. Extranodal involvement is seen even more frequently in childhood Non-Hodgkin's lymphomas than in adults. This article reviews the radiological findings in malignant lymphomas in children, explains the differences in the manifestation of Hodgkin's disease and Non-Hodgkin's lymphomas, of different subtypes and of the malignant lymphomas in adults. The problems in diagnosis of organ manifestation and special problems of diagnostic imaging procedures in children are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die Manifestationsformen des M. Hodgkin und der Non-Hodgkin-Lymphome des Kindes- und Jugendalters unterscheiden sich vor allem bei Non-Hodgkin-Lymphomen von denen des Erwachsenenalters. So ist die extranodale Manifestation der Non-Hodgkin-Lymphome bei Kindern wesentlich häufiger als bei Erwachsenen. Der vorliegende Artikel gibt eine Übersicht über die radiologischen Befund der malignen Lymphome des Kindesalters und erläutert die Unterschiede zwischen den Manifestationsformen des M. Hodgkin und der Non-Hodgkin-Lymphome, der verschiedenen Subtypen und die Unterschiede zu den Formen des Erwachsenenalters. Die diagnostischen Schwierigkeiten in der Erkennung eines Organbefalls und die richtige Einordnung eines pathologisch imponierenden Befunds werden diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 62-73 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Maligne Lymphome im Kindesalter ; Sonographie ; Indikationen ; Befunde ; Differentialdiagnose ; Key words Malignant lymphoma in childhood ; Ultrasound ; Indications ; Findings ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The sonographic diagnosis of malignant lymphoma in childhood is described. Malignant lymphomas are sonographically relatively uniform: initial enlargement of the lymph nodes and organs involved and disturbance of normal echo texture by mainly hypoechoic lesions can be found. Generally, four sonographic patterns of infiltration are described: diffuse, small nodular, large nodular and bulky type. Secondary, tumor-related or inflammatory complications (e. g. dislocation or compression of vessels, thoracic inlet syndrome, venous thrombosis, ileus, urinary retention, abscess and effusion) can be sonographically evaluated. Response to therapy correlates with normalization of size and echo texture and recovery from tumor-related complications. Differential diagnosis with ultrasound is based on the topographic distribution and echo pattern of infiltration and, with certain restrictions, on the echogenicity of lesions and perfusion feasible with Doppler sonography. The primary diagnosis has to be established histologically.
    Notes: Zusammenfassung Die Ultraschalldiagnostik maligner Lymphome im Kindesalter wird beschrieben. Lymphatische Sytemerkrankungen des Kindes sind sonographisch relativ einheitlich: initial finden sich Lymphknoten- und Organvergrößerungen, sowie Störung der normalen Echotextur meist in Form von hypoechogenen Läsionen. An den parenchymatösen Organen werden sonographisch im wesentlichen 4 Infiltrationsmuster beobachtet: diffus, klein-nodulär, groß-nodulär und der „Bulcky-Typ“. Sekundäre, tumor- oder entzündungsbedingte Komplikationen (Gefäßkompression, Einflußstauung, Thrombose, Ileus, Harntransportstörung, Abszesse, Ergüsse) sind sonographisch erfaßbar. Ein Therapieerfolg ist im Ultraschall an der Normalisierung der Lymphknoten- und Organgröße, der Rückkehr der normalen Organechogenität und der Rückbildung tumor- bzw. entzündungsbedingter Komplikationen erkennbar. Differentialdiagnostische Hinweise ergeben sich aus dem topographischen Verteilungsmuster und dem sonographischen Erscheinungsbild der Läsionen, sowie unter gewissem Vorbehalt anhand der Echogenität und der dopplersonographisch analysierbaren Durchblutungsverhätnisse. Die primäre Diagnose ist immer histologisch zu sichern.
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