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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 108 (1970), S. 221-230 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Congenital Heart Diseases ; Flow-guided Catheterization ; Micro-heartcatheterization ; Heart-diagnostic
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1. Es wird die Methode zur Mikrokatheterisierung des rechten Herzens und der Pulmonalarterie ohne Röntgenkontrolle nach Grandjean beschrieben. 2. Voruntersuchungen galten der Feststellung der Fehlerbreite der Methode und der Erkennung von technischen Schwierigkeiten besonders im Kindesalter. 3. Beispiele zeigen die praktische Anwendung der Methode im Kindesalter. 4. Die Grenzen der Methode — vor allem Schwierigkeiten bei der Einführung des Mikrokatheters — sowie Komplikationen und Gefahren der Mikro-HK werden angegeben. Extrasystolen, z. T. salvenförmig, sind regelmäßig zu beobachten, auch gefährlichere Herzrhythmusstörungen können auftreten. Dreimal kam es zu Schlingen-und Knotenbildung des Mikrokatheters. 5. Die bisher erarbeiteten Indikationen und Kontraindikationen der Mikro-HK im Kindesalter werden formuliert. Die Methode eignet sich nicht zur präoperativen Diagnostik von Angiokardiopathien. Sie kann die übliche Herzkatheterisierung ergänzen; sie ist ausgezeichnet geeignet für Verlaufskontrollen und Nachuntersuchungen prä- und postoperativer Fälle. Den größten Vorteil stellt die ambulante Durchführbarkeit der Untersuchung dar.
    Notes: Abstract 1. A description of the technique of the self-guiding catheter (miniature catheter) of the right heart and the pulmonary artery without X-ray visualisation according to Grandjean is presented. 2. Preliminary tests were carried out to estimate the range of error of the method, and to determine technical difficulties, particularly those that arise in infants and children. 3. Examples are given which demonstrate the practical application of the technique in infants and children. 4. The limitations of the method, especially the difficulties that risea in introducing the self-guiding catheter, as well as the complications and dangers of the self-guiding catheterization technique of the heart are mentioned. Extrasystoles which sometimes occur in rapid succestion were regularly encountered, as well as even more dangerous disturbances of the cardiac rate. In three cases a loop and knot formation of the miniature catheter was observed. 5. Indications and contraindications of the self-guiding cardiac catheterization technique are discussed. The method is not suitable for the pretive diagnosis-opera of angiocardiopathies. It can supplement the usual cardiac catheterization; it is excellently suitable for controlling the course, and checking up pre- and post-operative cases. The greatest advantage of the method is that it can be used in out-patients.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Oxygen Saturation ; Capillary Blood Method ; Newborns ; Congenital Heart Diseases ; Intensive Care
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Nach Klärung der methodisch-technischen Voraussetzungen wurde das Mikrooxymeter OSM 1 der Fa. Radiometer, Copenhagen, zur Bestimmung der capillären O2-Sättigung im klinischen Routinebetrieb eingesetzt. 1. Untersuchungen an 10 normalen Neugeborenen in den ersten 4 Lebenstagen zeigten eine anfängliche Hypoxämie von 86,4% O2-Sättigung im Mittel, die dann bis auf 93,1% O2-Sättigung am 4. Lebenstag anstieg. Diese Feststellungen sind bei der Beurteilung von O2-Sättigungswerten bei Neugeborenen zu berücksichtigen. 2. Untersuchungen über die Effektivität von 3 verschiedenen O2-Darreichungs-formen ergaben den geringsten Anstieg der capillären O2-Sättigung bei der O2-Verabfolgung mittels eines Plastiktrichters unmittelbar vor Mund und Nase des Säuglings; im Sauerstoffzelt (vor allem bei Zufuhr größerer O2-Mengen) und bei der Verwendung einer dicht schließenden Plexiglashaube war der Effekt auf die capilläre O2-Sättigung günstiger. 3. Auch bei Kindern mit cyanotischen angeborenen Herzfehlern konnte unter O2-Atmung ein Anstieg der capillären O2-Sättigung nachgewiesen werden, eine Resthypoxämie gegenüber der normalen O2-Sättigung von 96% bleibt bestehen. Gegen einen „Sauerstoffversuch” zur Unterscheidung zwischen kardialer und pulmonaler Cyanose müssen schwere Bedenken angemeldet werden. 4. An einigen Beispielen wird der praktische Einsatz des Gerätes und die Bedeutung für die pädiatrische Kardiologie und Intensivpflege dargestellt und erläutert.
    Notes: Abstract After establishing the methodical and technical prerequisites, the microoxymeter OSM 1 (Radiometer, Copenhagen) was used to determine the capillary O2-saturation in routine clinical practice. 1. Studies on 10 normal neonates in the first 4 days of life showed an initial hypoxia of an average O2-saturation of 86.3% which then rose to 93.1% on the 4th day of life. This observation has to be taken into consideration when judging the O2-saturation values of neonates. 2. Studies in the effectiveness of the three different ways of O2-administration showed that the lowest rise of capillary O2-saturation occured when O2 was administered by means of a plastic funnel placed in front of the mouth and nose of the infant; in the O2 tent (above all by administering large quantities of O2) and by the use of tightly closing plexiglass hoods the effect on the capillary O2-saturation was found to be favourable. 3. Even children with cyanotic congenital heart diseases demonstrated a rise of the capillary O2-saturation after the breathing of O2. A residual hypoxia remains, irrespective of the normal O2-saturation of 96%. The use of an “oxygen test” for the differentiation of cardiac and pulmonary cyanosis cannot be sanctioned. 4. The practical use of the apparatus and its importance in paediatric cardiology and intensive care is described and discussed with a few examples.
    Type of Medium: Electronic Resource
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