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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of dermatological research 274 (1982), S. 141-154 
    ISSN: 1432-069X
    Keywords: Immunoblastic lymphoma ; T-cell lymphoma ; Mycosis fungoides
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The case of a 69-year-old male patient with an unusual type of malignant lymphoma is presented. Clinically, it was at first characterized by follicular papules and erythematous patches, later, by the development of cutaneous tumors and enlarged lymph nodes, and by a severe, finally excruciating pruritus. Treatment with PUVA (psoralen-ultraviolet-A) combined with 40–80 mg prednisolone and then with chemotherapy [COPP regimen (cyclophosphamide, vincristine, procarbacine, prednisone), high-dosage methotrexate followed by citrovorum factor rescue] was not successful. The patient died of pneumonia 2.5 years after the onset of the first clinical symptoms. An immunoblastic infiltrate was observed histologically and electromicroscopically in the initial lesions of the skin. Therefore, the diagnosis of a cutaneous immunoblastic T-cell lymphoma was tentatively made at the beginning, which was later confirmed in numerous biopsies and laboratory investigations. Immunocytologically and enzymecytochemically, the infiltrating cells were shown to be immature T cells; in the lymph nodes, numerous immunoblasts and large Sézary cells were noted beginning in the paracortical areas and leading to the destruction of the normal lymph node structure. A maximum of 18% Sézary cells was observed in the peripheral blood, though there were no very large Sézary cells or blast cells. In the autopsy, a systemic involvement with an atypical lymphoid infiltration was found in numerous internal organs. The special nature of this case justifies its classification as high-grade malignant lymphoma and its differentiation from normal cases of mycosis fungoides. In contrast, mycosis fungoides generally fulfils criteria typical of low-grade malignant lymphomas.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of dermatological research 264 (1979), S. 17-28 
    ISSN: 1432-069X
    Keywords: Malignant lymphoma ; Mycosis fungoides ; Sezary's syndrome ; Parapsoriasis en plaques ; Ultrastructure ; Semi-thin sections ; Maligne Lymphome ; Mykosis fungoides ; Sézary-Syndrom ; Parapsoriasis en plaques ; Ultrastruktur ; Semi-Dünnschnitt-Technik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Semi-Dünnschnitte erlauben eine bessere morphologische Differenzierung von lymphoiden Zellen als Paraffinschnitte. Zur Prüfung ihrer möglichen Bedeutung bei der Diagnostik von kutanen T-Zell-Lymphomen wurden folgende Untersuchungen durchgeführt: Lymphoide Zellen im cellulären Infiltrat von Hautläsionen bei Mykosis fungoides (11 Fälle), Sézary-Syndrom (9 Fälle) und Parapsoriasis en plaques (14 Fälle) wurden mittels Semi-Dünnschnitten von Epon-eingebetteten Biopsien quantitativ analysiert. Als Kontrollen wurden Biopsien von Epikutan-Test-Reaktionen, Kontaktdermatitis, initialer Psoriasis und Erythema chronicum migrans untersucht. Eine hohe Prozentzahl von Lutzner-(Sézary)-Zellen fand sich ständig beim Sézary-Syndrom und gelegentlich bei der Parapsoriasis en plaques. Bei der Mycosis fungoides überwogen lymphocytoide Zellen mit helleren Kernen als bei normalen Lymphocyten. In den meisten Tumorläsionen sowohl bei der Mycosis fungoides als auch beim Sézary-Syndrom fand sich eine erhöhte Prozentzahl von Immunoblasten. Lymphocyten waren der häufigste Zelltyp bei der Parapsoriasis en plaques und bei den Kontrollen. Diese Befunde könnten nützlich für die Diagnostik von Problemfällen sein, für die die Semi-Dünnschnitt-Technik als eine weitere Methode empfohlen wird.
    Notes: Summary Semi-thin sections are superior to paraffin sections for differentiating lymphoid cells. To test their possible significance in the diagnosis of cutaneous T-cell lymphomas, the following investigation was made: A quantitative analysis of lymphoid cells in the cellular infiltrate of cutaneous lesions of mycosis fungoides (11 cases), Sézary's syndrome (9 cases), and parapsoriasis en plaques (14 cases) was made using semi-thin sections of eponembedded biopsies. As controls biopsies of patch test reactions, contact dermatitis, initial psoriasis, and erythema chronicum migrans were studied. A high percentage of Lutzner (Sézary) cells was consistently found in Sézary's syndrome and occasionally in parapsoriasis en plaques only. In mycosis fungoides lymphocytoid cells with the nuclei, less dense than in normal lymphocytes were predominant. In most tumorous lesions of mycosis fungoides and of Sézary's syndrome an increased percentage of immunoblasts was noted. Normal lymphocytes were the most frequent cell type in parapsoriasis en plaques as well as in the controls. These findings may prove helpful in the diagnosis of problem cases, for which the use of semi-thin sections is recommended.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of dermatological research 266 (1979), S. 239-251 
    ISSN: 1432-069X
    Keywords: Cutaneous malignant B-cell lymphoma ; Ultrastructure ; Semithin sections ; Cutane maligne B-Zell Lymphome ; Ultrastruktur ; Semidünnschnitte
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Achtzehn Fälle von cutanen B-Zell Lymphomen von niedrigem Malignitätsgrad (gesichert durch Enzymcytochemie und Immuncytologie) wurden morphologisch mittels Semidünn- und Dünnschnitten unter-sucht. Vier Typen mit einem charakteristischen Muster von verschiedenen lymphoiden Zellen wurden gefunden: (1) Der lymphocytische Typ, überwiegend aus kleinen Lymphocyten bestehend; (2) der lymphocytoide (zentrocytische oder prolymphocytische) Typ, bei dem neben kleinen auch mittelgroße Lymphocyten (mit und ohne geknitterten Zellkernen) erscheinen; (3) der lymphoplasmacytoide Typ, bei dem neben kleinen und mittelgroßen Lymphocyten lymphoide Zellen mit unterschiedlich ausgeprägten Differenzierungsmerkmalen von Plasmazellen zu finden sind; sowie (4) der zentroblastische-zentrocytische Typ. Hier sind neben kleinen und mittelgroßen Lymphocyten auch Zentroblasten zu beobachten. Insgesamt stimmen die hier erhobenen morphologischen Befunde gut mit entsprechenden nodalen malignen Lymphomen überein. Die Anwendung moderner Klassifikationen von non-Hodgkin Lymphomen, insbesondere die »Kiel-Klassifikation«, erscheint daher auch für die Hautlymphome gerechtfertigt. Dünn- und Semidünnschnitte eignen sich bei der Routinediagnostik von derartigen Krankheitsfällen, vor allem dann, wenn mit Paraffinschnitten keine klare diagnostische Einordnung erfolgen konnte.
    Notes: Summary Eighteen cases of low grade malignant B-cell lymphomas (confirmed through enzyme cytochemistry and immunocytology) were investigated morphologically using thin and semithin sections. Four types with a characteristic pattern of different lymphoid cells were found: (1) the lymphocytic type, predominantly consisting of small lymphocytes; (2) the lymphocytoid (centrocytic or prolymphocytic) type, in which in addition to small lymphocytes medium-sized lymphocytes (with or without cleaved nuclei) are found; (3) the lymphoplasmacytoid type, where lymphoid cells with different degrees of similarity to plasma cells are seen as well as small and medium-sized lymphocytes; and (4) the centroblastic-centrocytic type, in which centroblasts are present next to small and medium-sized lymphocytes. These findings correlate well with the morphological observations in low-grade malignant B-cell lymphomas of the lymph nodes. Therefore, the application of modern classifications of non-Hodgkin lymphomas, such as the “Kiel Classification”, to cutaneous lymphomas appears justified. Thin and semithin sections are particularly useful in suspected cases of cutaneous malignant lymphoma, in which paraffin sections did not allow the diagnosis to be established.
    Type of Medium: Electronic Resource
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