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  • 1
    ISSN: 1432-1203
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Abstract We identified two additional mutations in the ferrochelatase gene in two Swiss patients with erythropoietic protoporphyria (EPP). Ferrochelatase cDNA from patients was amplified by the polymerase chain reaction (PCR) and subjected to mutation analysis by sequencing PCR products either directly or after subcloning. The first patient, who underwent liver transplantation because of terminal liver failure, was identified as having a single point mutation (C to T) at nucleotide 175 that resulted in a Gln to stop codon conversion in one allele of the gene. In the second case, in which the patient has so far no liver involvement, a two-base deletion (T899G900) was found in one allele. Frameshift as a result of the deletion creates a stop codon. This study presents two new genotypes of EPP, including one with liver failure, a rare and fatal form of EPP.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Hautarzt 46 (1995), S. 305-308 
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Melanom ; Immuntherapie ; Gentherapie ; Zytokine ; Tumorinfiltrierende Lymphozyten ; B7 ; Tumorsuppressoren ; Key words Melanoma ; Immunotherapy ; Gene therapy ; Cytokines ; Tumour-infiltrating lymphocytes ; B7 ; Tumour-suppressor gene
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Active unspecific immunotherapy in an adjuvant or palliative setting has been shown to enhance survival in melanoma patients, and gene therapy now offers new perspectives for active specific immunotherapy. Gene therapy includes the transfer of genetic material performed by either viral or non-viral methods and in vivo or ex vivo. For melanoma the following approaches are suggested: vaccination with tumour-specific, HLA-associated antigens using peptides or `naked DNA', vaccination with melanoma cells transfected with cytokine genes or B7, adoptive immunotherapy with specific T-lymphocytes or transfected tumour-infiltrating lymphocytes, or transfection of tumour cells with a tumour suppressor gene whose dysfunction plays a crucial role in melanoma.
    Notes: Zusammenfassung Nachdem die aktive unspezifische Immuntherapie adjuvant und palliativ die Überlebenszeiten von Melanompatienten günstig beeinflußt hat, bietet jetzt die Gentherapie die Möglichkeit einer aktiven spezifischen Immuntherapie. Sie beinhaltet einen Gentransfer, der viral oder nicht-viral, in vivo oder ex vivo erfolgen kann. Für das Melanom bieten sich an: Vakzinierung mit Tumor-spezifischen, HLA-assoziierten Antigenen mittels Peptiden oder „naked DNA“, Vakzinierung mit Melanomzellen, die mit einem Zytokingen oder mit B7 transfiziert wurden, adoptive Immuntherapie mit in vitro propagierten spezifischen T-Zellen, transfizierten Tumor-infiltrierenden Lymphozyten, oder Transfektion der Tumorzellen in vivo mit einem Tumorsuppressorgen, dessen Dysfunktion im Melanom eine zentrale Rolle spielt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Hautarzt 46 (1995), S. 472-476 
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Cowden-Syndrom ; Syndrom der multiplen Hamartome und Neoplasien ; Thyreoiditis ; Malignes Melanom ; Key words Cowden's Disease ; Multiple hamartoma and neoplasia syndrome ; Thyroiditis ; Malignant melanoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Multiple hamartoma and neoplasia syndrome, or Cowden's disease, is a genodermatosis inherited as an autosomal dominant trait with variable expressivity. We describe a woman with classic mucocutaneous features of the syndrome: facial papules, acral keratoses, oral mucosal papillomatosis, oral polyps and scrotal tongue. As a child she had strabismus. Her family history is positive for the disease, and a sister died of malignant melanoma. The check-up revealed chronic lymphocytic thyroiditis. A checklist for use in screening patients with Cowden's disease is proposed.
    Notes: Zusammenfassung Berichtet wird über eine 42jährige Patientin mit einem Syndrom der multiplen Hamartome und Neoplasien. Die mukokutanen Läsionen bestanden aus fazialen Papeln, akralen Keratosen, Mundschleimhautpapillomen mit einem oralen Polypen und einer Lingua scrotalis. Das Leiden zeigt als häufigste Assoziation Schilddrüsenerkrankungen; in unserem Fall fand sich eine Hashimoto-Thyreoiditis. Die Familienanamnese für Hautveränderungen war positiv; die Mutter und eine Schwester sollen ähnliche Hauterscheinungen aufweisen. Darüber hinaus ist eine Schwester an einem malignem Melanom verstorben. Ein bösartiger Tumor, insbesondere ein Mamma- oder Schilddrüsenkarzinom bei der Patientin selbst war nicht gegeben. Das Cowden-Syndrom kann mit malignen Tumoren assoziiert sein. wobei die Hautveränderungen vor der 2. Dekade auftreten und zur Frühdiagnose beitragen können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Sjögren-Lupus erythematodes-Überlappungssyndrom ; HLA DR3 ; Anti-SSA(Ro)-Antikörper ; Anti-SSA(Ro)-positiver Lupus erythematodes ; Hautmanifestationen des Sjögren-Syndroms ; Key words Sjögren's/lupus erythematosus overlap syndrome ; HLA DR3 phenotype ; Anti-SSA(Ro) antibodies ; Anti-SSA(Ro) antibody-positive lupus erythematosus ; Cutaneous manifestations of Sjögren's syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Patients with anti-SSA(Ro)-positive Sjögren's syndrome (SS)/lupus erythematosus (LE) overlap are a immunogenetically, serologically and clinically homogeneous group; what they have in common is an increased frequency of the HLA-DR3 phenotype, demonstrating SSA(Ro) antibody activity and the typical annular, polycyclic, erythematous lesions of subacute cutaneous LE. The sicca symptoms of SS may develop long after the cutaneous lesions of LE have been present, or vice versa, as well as vasculitic, purpuric, and Sweet's syndrome-like lesions. The elderly, predominantly female patients are at enhanced risk for pulmonary and neurological disease, but glomerulonephritis occurs infrequently. We present an 81-year-old, SSA(Ro) antibody-positive and HLA-DR3-positive woman with SS/LE overlap syndrome, who had cutaneous LE for 30 years, developing sicca symptoms, vasculitic and Sweet's syndrome-like skin lesions only years after the LE symptoms. Although there is still some discussion as to whether phenotypical SS/LE overlap represents a distinct disease or is secondary SS in SLE or systemic SS with cutaneous involvement, the SS/LE overlap syndrome seems well enough delineated to be considered as a disease entity with separate implications for therapy and prognosis. Its position in the spectrum of anti-SSA(Ro) antibody- and HLA-DR3-positive diseases and its relationship to SS and to anti-SSA(Ro) antibody-positive LE are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Patienten mit phänotypischer Sjögren-Syndrom (SS)-Lupus erythematodes(LE)-Überlappung stellen eine immungenetisch, serologisch und klinisch einheitliche Krankheitsgruppe dar mit polyzyklisch-anulären, erythematosquamösen Hautläsionen, zirkulierenden SSA(Ro)-Antikörpern und hoher Prävalenz des immungenetischen Phänotyps HLA-DR3. Die Sicca-Symptomatologie des SS kann der LE-Symptomatik zeitlich folgen oder vorangehen. Neben Hautveränderungen wie beim subakuten kutanen LE (SCLE) kommt es zu vaskulitischen, purpuriformen und Sweet-Syndrom-artigen Hautläsionen. Die älteren, vornehmlich weiblichen Patienten zeigen ein erhöhtes Risiko pulmonaler und neurologischer Komplikationen. Demgegenüber kommt es selten zu einer Nierenbeteiligung. Eine 81jährige, anti-SSA(Ro)-, HLA-DR3-positive Frau mit 30jähriger Anamnese eines kutanen LE wird vorgestellt, bei der erst Jahre später neben den Hautveränderungen eines SCLE eine Sicca-Symptomatik, vaskulitische und Sweet-Syndrom-artige Hautveränderungen auftraten. Wenngleich diskutiert werden kann, ob es sich bei der phänotypischen SS-LE-Überlappung um ein eigenständiges Krankheitsbild oder um einen LE mit sekundärem SS bzw. ein primäres SS mit Hautmanifestationen handelt, scheint das SS-LE-Überlappungssyndrom hinreichend gut charakterisiert, um es als eine Krankheitsentität mit eigenen Implikationen für die Therapie und Prognose anzuerkennen. Die Stellung des SS/LE-Überlappungssyndroms im Spektrum der anti-SSA(Ro)-, HLA-DR3-positiven Erkrankungen, und die enge immunologische Verwandtschaft zum SS und zum anti-SSA(Ro)-positiven LE werden diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Levodopa ; Malignes Melanom ; Parkinson-Syndrom ; Key words Levodopa ; Malignant melanoma ; Parkinson's disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A 72-years old man with Parkinson's disease was treated with levodopa for 14 years. A superficial spreading melanoma (Breslow depth 1,8 mm, Clark level IV) was diagnosed, developing on the back from a pigment lesion which had present for more than 10 years. Other case reports suggest a relationship between the administration of levodopa and the growth of malignant melanoma. On the other hand, epidemiological studies found no correlation. Furthermore, in vitro and in vivo studies have shown a possible anti-tumor effect of levodopa. Critical analysis of the literature leads to the conclusion, that there is no increased melanoma risk from levodopa.
    Notes: Zusammenfassung Die Einnahme von Levodopa wird in früheren Berichten in einen fraglichen Zusammenhang mit der Entwicklung von malignen Melanomen gebracht. Anhand des Fallberichtes eines Patienten wird die vorhandene Literatur diskutiert. Der 72jährige Parkinson-Patient wurde zum Zeitpunkt der Diagnose des Melanoms seit 14 Jahren mit Levodopa behandelt. Das superfiziell spreitende Melanom (Breslow 1,8 mm, Clark level IV) entwickelte sich aus einer pigmentierten Hautläsion am Rücken, welche seit mehr als 10 Jahren bestand. Die vorhandenen, vorwiegend kasuistischen Arbeiten lassen keinen gesicherten Zusammenhang erkennen. Vielmehr wurde durch einige in vitro- und in vivo-Studien gezeigt, daß Levodopa einen hemmenden Einfluß auf das Melanozytenwachstum besitzen könnte. Aufgrund der vorliegenden experimentellen und epidemiologischen Studien kann aus heutiger Sicht ein Zusammenhang zwischen beiden Erkrankungen weitgehend verneint werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Kaposi-Sarkom ; Cyclosporin A ; Aktinisches Reticuloid ; Key words Kaposi sarcoma ; Cyclosporin A ; Actinic reticuloid
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A 76 year old patient with actinic reticuloid was treated with Cyclosporin A. 11 months after beginning the immunosuppressive therapy, he developed lymphoedema and livid nodular skin lesions of the right leg, which histologically showed Kaposi’s sarcoma. After stopping the Cyclosporin A and intralesional therapy with Interferon alpha, no regression of the Kaposi sarcoma could be seen. The characteristics of Kaposi sarcoma arising during immunosuppressive therapy and the differences in incidence, risk groups and distribution pattern compared to the classic sporadic and the AIDS-related Kaposi sarcoma will be described. The development of Kaposi sarcoma during immunosuppressive therapy for actinic reticuloid has not been previously described.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über einen 76jährigen Patienten, welcher wegen eines aktinischen Retikuloids mit Cyclosporin A behandelt wurde. 11 Monate nach Beginn der immunsuppressiven Therapie entwickelten sich ein Lymphödem sowie livide noduläre Hautveränderungen des rechten Beines, die histologisch als Kaposi-Sarkome bestätigt werden konnten. Nach Sistieren der Cyclosporin-A-Behandlung und intraläsionaler Tumorbehandlung mit Interferon-Alpha konnte keine Rückbildung des Kaposi-Sarkomes beobachtet werden. In der Diskussion werden die Charakteristika des unter immunsuppressiver Therapie auftretenden Kaposi-Sarkoms beschrieben und die Unterschiede bzgl. Verteilungsmuster, Inzidenz und Risikogruppen zum klassisch-sporadischen und AIDS-assoziierten Kaposi-Sarkom aufgezeigt. Das Auftreten eines Kaposi-Sarkomes unter der immunsuppressiven Therapie eines aktinischen Retikuloid wurde bisher nicht mitgeteilt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Hautarzt 48 (1997), S. 266-269 
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Vernarbende Alopezie ; Bündelhaare ; Staphylokokken-Follikulitis ; Bündelhaar- Follikulitis ; Chirurgische Exzision ; Key words Scarring alopecia ; Hair tufts ; Staphylococcal folliculitis ; Tufted hair folliculitis ; Surgical excision
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A case of tufted hair folliculutis presenting as circumscribed, tender and inflamed areas in the occiput with residual tufted follicles in a 28-year old man is reported. Tufted hair folliculitis is a characteristic localized scarring bacterial folliculitis of the scalp due to Staphylococcus aureus. Histopathological studies reveal perifollicular inflammation around the upper portions of the follicles sparing the hair root level. Within areas of inflammation, several follicles converge toward a common follicular duct with a widely dilated opening. Currently, tufted hair folliculitis is considered a variant of folliculitis decalvans of Quinquaud. Staphylococcal infection is believed to be an initial causative factor, and underlying differences in follicular anatomy or host response may be important in determining which reaction pattern occurs in an affected individual. The development of atrophy with loss of adnexal structures (in folliculitis decalvans) or of hair tufts (in tufting folliculitis) may depend upon the depth and destructive potential of the inflammatory process. The therapeutic approach is problematic; prolonged treatment with oral antibiotics may stabilize the disease, but good and at times more definitive results (as in the presented case) have been reported after radical surgical excision of the involved areas.
    Notes: Zusammenfassung Bei der Bündelhaar-Follikulitis (tufted hair folliculitis) handelt es sich um eine durch Staphylococcus aureus verursachte, chronisch entzündliche und vernarbende Haarbodenerkrankung, die charakterisiert ist durch das umschriebene Auftreten von Bündelhaaren. Histopathologisch findet sich eine perifollikuläre Entzündung im oberen Bereich der Haarfollikel unter Aussparung der tiefen Follikelanteile. Innerhalb der Entzündungsareale münden mehrere Haare aus getrennten Haarwurzeln in ein gemeinsames Infundibulum mit dilatiertem Ostium. Das Krankheitsbild ist als eine Erscheinungsform der Folliculitis decalvans capillitii Quinquaud anzusehen, bei der die Auffassung besteht, daß die Infektion mit Staphylococcus aureus den pathogenetischen Initialfaktor darstellt, und Besonderheiten der Follikelanatomie und Immunantwort die individuelle Morphologie bestimmen: Dabei ist anzunehmen, daß die Ausbildung flächig atropher Narben mit vollständigem Untergang der Hautanhangsgebilde (im Falle der Folliculitis decalvans) oder das Auftreten von Haarbündeln (im Falle der Bündelhaar-Follikulitis) von der Tiefe und dem Destruktions-Potential des Entzündungsinfiltrates abhängen. Die Behandlung der Bündelhaar-Follikulitis ist nicht ganz unproblematisch: Die prolongierte und wiederholte Gabe staphylokokken-wiksamer Antibiotika vermag den Krankheitsverlauf zu stabilisieren. Bereits vorhandene Haarbündel mit einer besonders hohen Rezidivneigung sollten aber – wie im vorgestellten Fall – nach Möglichkeit chirurgisch exzidiert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Hautarzt 49 (1998), S. 533-535 
    ISSN: 1432-1173
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology 13 (1999), S. 0 
    ISSN: 1468-3083
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Cutaneous lymphoma involves clonal proliferation of immunocompetent cells. Immunointerventional strategies are a rational approach to the treatment of cutaneous lymphoma given the pathophysiological aspects of the disease.〈section xml:id="abs1-3"〉〈title type="main"〉ObjectiveImmunomodulatory therapies in cutaneous lymphoma are reviewed, including interferons, interleukin-2, cyclosporin A, monoclonal antibodies, autologous bone marrow transplantation, fusion toxins, thymopentin and extracorporeal photopheresis as well as recently reported methods such as vaccination therapy, mycophenolate, and new retinoids.〈section xml:id="abs1-4"〉〈title type="main"〉Results/ConclusionCutaneous lymphoma is sensitive to immunointerventions. This approach should be used in early stages of the disease when it is more susceptible and benefits better from immunomodulatory treatment modalities.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Science Ltd
    Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology 14 (2000), S. 0 
    ISSN: 1468-3083
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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