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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 150 (1990), S. 34-36 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Colour Doppler imaging ; Cytomegalovirus infection ; Infants ; Intracerebral echogenicities
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Two children with congenital cytomegalovirus infection and intracerebral echogenicities were investigated by computer sonography and colour Doppler imaging (CDI). By simultaneous imaging of brain tissue and CDI, blood flow within the stripe-like echogenicities of the basal ganglia was demonstrated. Using CDI the echogenicities were identified as the walls of thalamostriate vessels.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 145 (1997), S. 362-369 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Ultrasonographie ; Meningoenzephalitis ; Neugeborene ; Säuglinge ; Key words Ultrasonography ; Meningoencephalitis ; Newborns ; Infants
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Question: The aim of this study was to evaluate the usefulness of sonography in diagnosing complications of infections of the central nervous system in newborns and infants. Methods: From 1980–1990 14 patients with prenatal infections, 81 infants with proven bacterial and 19 infants with aseptic i. e. viral meningitis were investigated by real-time sonography, pulsed and colour coded Doppler sonography during acute illness. Ages ranged from 1 day to 12 months. Results: The spectrum of sonographic features included marked ventriculomegaly (26 patients), extracerebral fluid collections (24 patients), periventricular focal or stripe-like echogenicities in the region of the basal ganglia (11 patients), ventriculitis (10 patients), isolated porencephalic cysts (6 patients), multiple cystic encephalomalacia (5 patients) and abscess formation (3 patients). These features with the exception of extracerebral fluid collections were more often recorded in newborns with bacterial meningitis and in children with prenatal infections. Conclusions: Ultrasonography is a safe and accurate method for the detection of complications of congenital and acquired infections of the central nervous system in infants. Our results recommend that an ultrasonographic examination should be done at the time of diagnosis of congenital and acquired central nervous system infections. A follow-up sonogram should be performed after 1 week and before discharge. In addition, a repeated sonographic investigation is indicated if complications occur or if the effectiveness of therapeutic interventions has to be checked.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Ziel dieser retrospektiven Untersuchung war es, den Stellenwert der Sonographie bei der Diagnostik von Komplikationen entzündlicher ZNS-Erkrankungen bei Neugeborenen und Säuglingen zu erarbeiten. Methode: 14 Kinder mit pränatalen Infektionen, 81 Kinder mit eitrigen und 19 Kinder mit serösen Meningoenzephalitiden wurden im Zeitraum von Januar 1980 bis Dezember 1990 behandelt und mit Hilfe der zweidimensionalen Schädelsonographie und teilweise auch der gepulsten und farbkodierten Doppler-Sonographie untersucht. Das Alter der Patienten lag zwischen 1 Tag und 1 Jahr. Ergebnisse: Sonographisch erkennbare Komplikationen waren ein Shunt-pflichtiger Hydrozephalus (26 Patienten), Erweiterungen der äußeren Liquorräume (24 Patienten), intrazerebrale, periventrikuläre und im Basalganglienbereich lokalisierte Echogenitätsvermehrungen (11 Patienten), eine Ventrikulitis (10 Patienten), isolierte porenzephale Zysten (6 Patienten), eine multizystische Enzephalomalazie (5 Patienten) und ein Hirnabszeß (3 Patienten). Mit Ausnahme der Erweiterungen der äußeren Liquorräume waren alle Komplikationen am häufigsten in der Neonatalperiode zu beobachten. Schlußfolgerung: Die zerebrale Ultrasonographie ist eine sichere und genaue Methode, um die im Säuglingsalter häufig auftretenden Komplikationen von Meningoenzephalitiden im Säuglingsalter frühzeitig zu erfassen und entsprechend zu therapieren. Unserer Meinung nach ist eine sonographische Untersuchung innerhalb der 1. Woche nach Diagnosestellung einer Meningoenzephalitis im Neugeborenen- oder Säuglingsalter, in der 2. Woche und vor der Entlassung indiziert. Beim Auftreten von Komplikationen oder zur Überprüfung der Effizienz spezieller Therapiemaßnahmen sind im Einzelfall entsprechend häufigere sonographische Kontrolluntersuchungen angezeigt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Prader-Willi-Syndrom ; Nichtimmunologischer Hydrops fetalis ; Zytogenetische Untersuchung bei PWS ; Molekulargenetische Untersuchung bei PWS ; Key words Prader-Willi-syndrome ; Nonimmune hydrops fetalis ; Cytogenetic findings ; DNA probes
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The diagnosis Prader-Willi-Syndrome (PWS) in the neonate is difficult because features like neonatal hypotonia and feeding problems are easily misdiagnosed as a consequence of peripartal asphyxia. Craniofacial abnormalities like narrow bifrontal diameter, almond shaped palpebral fissures and openend downturned mouth are underdiagnosed especially if respiratory treatment is necessary. Hypogonadism in girls and in milder expression in boys (for example cryptorchism) are common and unspecific signs at that age. Typical features like obesity and hyperphagia, small hands and feet and small stature are not expressed until the second year. The clinical course of PWS in the neonate is demonstrated in two cases. Diagnostic criteria and therapeutic intervention are discussed. Hydrops fetalis as a seldom feature in PWS has to be taken into consideration.
    Notes: Zusammenfassung Differentialdiagnostische Schwierigkeiten beim Prader-Willi-Syndrom (PWS) im Neugeborenenalter sind darauf zurückzuführen, daß die Symptome Muskelhypotonie und Trinkschwäche als Folge einer peripartalen Asphyxie fehlgedeutet werden können. Die typischen kraniofazialen Dysmorphiezeichen wie schmale Stirn bei ausgeprägtem Vorderhaupt, mandelförmige Augen und dreiecksförmiger offener Mund sind bei der Geburt wenig ausgeprägt und können insbesondere beim beatmeten Kind übersehen werden. Der Hypogenitalismus v. a. beim Mädchen und in leichterer Ausprägung beim Jungen (z. B. Kryptorchismus) ist in diesem Alter ein unspezifisches Merkmal. Die Leitsymptome Adipositas permagna bei Hyperphagie, Akromikrie und Minderwuchs bei psychomotorisch retardierten Kindern treten erst nach dem 1. Lebensjahr auf. Anhand der beiden Fälle soll das Krankheitsbild PWS im Neugeborenenalter veranschaulicht und der aktuelle Stand der diagnostischen und therapeutischen Möglichkeiten erörtert werden. Ein möglicher Zusammenhang zwischen PWS und dem erstmals beschriebenen Hydrops fetalis wird diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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