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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 206 (1974), S. 253-265 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Myotonic dystrophy ; Dystrophy, myotonic ; Neuropathy in myotonic dystrophy ; Protein-content of csf in myotonic dystrophy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Unter 36 Patienten mit typischer myotonischer Dystrophie fanden sich 15 Fälle mit Proteinvermehrung in der Cerebrospinalflüssigkeit (50–190 mg%). Nur in 4 Fällen lag gleichzeitig eine ätiologisch erkennbare Erkrankung des Nervensystems vor (diabetische und paraneoplastische Polyneuropathie, Neurofibromatose, Syringomyelie). Bei weiteren 10, ausnahmslos männlichen, Patienten war elektromyographisch neben dem Myopathiemuster ebenfalls eine zusätzliche neurogene Schädigung im distalen Abschnitt des zweiten motorischen Neurons nachzuweisen. (Ausfürhrliche Darstellung der neurophysiologischen Befunde an anderer Stelle.) Als Ursache der „idiopathischen“ Neuropathie bei myotonischer Dystrophie werden mehrere Möglichkeiten diskutiert: 1. Zufällige Kombination von Myopathie, Neuropathie und Liquorveränderung; 2. Vorliegen einer familiären oder geschlechtsgebundenen Krankheitsvariante; 3. primärer Defekt des peripheren Neurons im Rahmen der genetisch bedingten „Multisystemkrankheit“.
    Notes: Summary 36 patients with typical myotonic dystrophy were examined, of which 15 showed an increase of protein in the cerebrospinal fluid (50–190 mg%). Only 4 of these cases suffered simultaneously from an etiologically defined neurological disease (viz. diabetic polyneuropathy, paraneoplastic polyneuropathy, neurofibromatosis, syringomyelia). In a further 10 of these cases consisting exclusively of males, definite neurogenic damage in the distal portions of the peripheral motor neuron could be demonstrated in the electromyographic examinations besides the typical myopathic pattern. (A detailed presentation of the neurophysiological findings is given in another publication.) Different possibilities are discussed as the cause for “idiopathic” neuropathy with myotonic dystrophy: 1. Chance combination of myopathy, neuropathy and CSF changes, 2. the existence of a familial or sex-linked variant, 3. a primary defect of the distal neuron as part of the genetically determined “multisystem disease”.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Louis Bar-Syndrome (Ataxia teleangiectasia) ; Immunglobulin A-Mangel ; Immunoglobulin A-Deficiency ; Granulomatöse Myositis ; Degenerative Neuropathie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird das Krankheitsbild eines 8 1/2jährigen türkischen Mädchens beschrieben, das klinisch die typischen Symptome eines Louis Bar-Syndroms aufwies. Immunglobulin A fehlte im Blut und Liquor, während es bei den Eltern vorhanden war. Muskelbioptisch fand sich eine chronisch-granulomatöse Myositis, die als besondere Form einer lympho-reticulären Hyperplasie aufgefaßt wird. Entsprechende klinische Beschwerden fehlten. Die Nervenbiopsie ergab im Bereich des N.suralis eine chronisch-degenerative Neuropathie.
    Notes: Summary The case described is that of an 8 1/2 year old Turkish girl, who showed the clinical symptomatology typical of Louis-Bar Syndrome. Immunoglobulin-A, although present in the blood of both parents was in this case in neither blood or C.S.F. detected. On muscle biopsy a chronic granulomatous myositis was found, which can be interpreted as a special form of lympho-reticular hyperplasia. There was no disability present typical of myositis. Biopsy of the sural nerve showed a chronic degenerative neuropathy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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