ISSN:
1435-1803
Keywords:
septal artery
;
circumflex occlusion
;
right cor. occlusion
;
collateral blood flow distribution
;
collateral pattern
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Wir untersuchten zwei Modelle des Koronarverschlusses: Dreimonatige Okklusion des Ramus circumflexus und rechte Koronarokklusion. Nach Koronarverschluß fand Kollateralentwicklung in normal aktiven Hunden statt. Kollateralperfusion wurde an einem isolierten Herzpräparat gemessen. Die Resultate erwiesen, daß ein gewisses Schema der Kollateralentwicklung zugrunde liegt. Kollateralperfusion was im allgemeinen zum linken Herzen mit Ramus-circumflexus-Okklusion orientiert und zum rechten herzen mit rechtem Koronarverschluß. Obwohl die Hauptkollateralisierung über epikardiale Kollateralen stattfand, fanden wir aktive intramyokardiale Entwicklung von der Septalarterie in beiden Modellen. Kollateralentwicklung zum Ramus circumflexus nach Verschluß war 6.54mal größer als die zur rechten Koronararterie. Die Resultate deuten auf eine Beziehung zwischen Kollateralwachstum und Größe des ischämischen Gebietes hin.
Notes:
Summary Two models of gradual coronary occlusion (Ameroid method) were compared in this study: 3 months circumflex and 3 months right coronary occlusion. Following coronary occlusion, the collaterals developed in intact, normally active dogs. The collateral flows were assessed in an isolated heart preparation. The results indicated a pattern for collateral development. Collateral flow was directed primarily toward the left heart with circumflex occlusion, and toward the right heart with right occlusion. Although dominant collateralization was via epicardial collaterals, intramyocardial septal collaterals strongly participated in growth development of both models. Collateral growth to the circumflex with circumflex occlusion was 6.54 fold greater than collateral growth to the right coronary artery with right occlusion. The data suggest a relationship between collateral growth and ischemic bed size.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01907774
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