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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical and radiologic anatomy 10 (1988), S. 101-106 
    ISSN: 1279-8517
    Keywords: Sonography ; Mimetic musculature ; Anatomic clinical study ; Facial palsy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Des études anatomiques antérieures nous ont permis d'identifier et de différencier chacun des muscles de la mimique. Secondairement, nous avons analysé les possibilités offertes par les ultrasons pour visualiser la musculature faciale chez 15 volontaires. Cette méthode a également été utilisée dans le bilan diagnostic de certains états pathologiques, notamment les paralysies faciales. Les excellents renseignements obtenus sur la musculature faciale montrent que cette technique peut être utile à la fois au diagnostic précis de la paralysie faciale et à la décision thérapeutique plastique ou reconstructive ainsi qu'à la surveillance à distance.
    Notes: Summary Primary anatomic studies served for identification and differentiation of the individual mimetic muscles. As a second step, we investigated the clinical potential of ultrasound imaging to visualize the mimetic musculature in 15 volunteers. This examination technique was used to diagnose pathological alterations, especially associated with facial palsy. The excellent sonographic visualization of the mimetic musculature indicates that this technique may be a valuable adjunct in the diagnosis and differentiation of facial palsy, as well as in planning plastic surgery and reconstructive procedures, and in follow-up care.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter MRT ; CT ; Jejunum transplantat ; Plattenepithelkarzinome ; Key words MRI ; CT ; Jejunal patch ; Squamouse cell carcinoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Freely transplanted, microvascularly anastomosed jejunal patches can be used to cover soft tissue defects in the oral cavity or oropharynx after the resection of malignant tumors. Even a patch without complications or alteration from tumor recurrence is morphologically diverse. Therefore it is difficult to distinguish between malignant and benign alterations, and knowledge of the possible morphological spectrum and the significance of an alteration is of practical interest. Computed tomography (CT; n = 30) and magnetic resonance imaging (MRI; n = 13) were used for follow-up examinations in patients who had an operative reconstruction with a jejunal patch. Three parts of a patch were differentiated with both imaging modalities: the region of the anastomosis, the mesenterial fatty tissue and the intestinal wall. The morphology of the patches correlated with clinical findings in the following cases. The patches were identified satisfactorily by CT and MRI. The appearance of patches without complications was influenced by a variable degree of fibrosis and by persistent intestinal folds. Recurrent tumors only infiltrated the margins of the patches. Destructive alterations in the patches were always less severe than those in the original orofacial soft tissue. Postoperative follow-up examinations with CT and MRI are particularly important when tumor recurrences spread under a patch, since these tumors are invisible in the clinical examinations. CT was advantageous in demonstrating osseous alterations and showed less loss of image quality in patients for whom the implantation of multiple metallic hardware during the operation had been necessary.
    Notes: Zusammenfassung Zur Deckung von Weichteildefekten nach Tumorresektionen im Bereich der Mundhöhle und im Oropharynx können freie Transplantate verwendet werden. Eine häufig angewandte Technik ist der Einsatz frei transplantierter, mikrovaskulär anastomosierter Dünndarmlappen. Bereits das komplikationslose Transplantat weist eine erhebliche morphologische Vielfalt auf. Eine Abgrenzung gutartiger von bösartigen Veränderungen kann deshalb schwierig sein, weshalb die Kenntnis des Spektrums an morphologischen Alterationen von praktischem Interesse ist. Mittels Computertomographie (CT) (n = 30) und Magnetresonanztomographie (MRT) (n = 13) wurden im Rahmen der postoperativen Tumornachsorge Patienten mit Dünndarminterponaten untersucht. An den Interponaten wurden folgende Anteile unterschieden: die Anastomosenregion, das Mesenterium und die Darmwand. Die Morphologie dieser Anteile wurde mit dem klinischen Befund korreliert. Die Ergebnisse zeigen eine zufriedenstellende Abgrenzbarkeit der einzelnen Anteile der Transplantate mit beiden tomographischen Methoden. Die morphologische Heterogenität der als komplikationslos eingestuften Transplantate zeigte sich v. a. in einer unterschiedlichen Ausprägung postoperativer Veränderungen, wie Fibrosierung oder der Persistenz des intestinalen Faltenreliefs. Lokale Tumorrezidive infiltrieren die Interponate hauptsächlich in den Randpartien und destruieren das intestinale Gewebe in weit geringerem Ausmaß als die ortseigenen oralen oder pharyngealen Weichteile. Die Wichtigkeit der radiologischen Untersuchung wird durch Rezidivtumore, welche unterhalb des Dünndarminterponats wachsen und dadurch dem klinischen Nachweis entgehen können, unterstrichen. In der Tumornachsorge können sowohl die MRT als auch die CT eingesetzt werden, wobei aufgrund der besseren Nachweisbarkeit ossärer Läsionen sowie der geringeren Artefaktauswirkung metallischer Implantate der CT derzeit eher der Vorzug zu geben ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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