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  • Falloposkopie  (1)
  • Schlüsselwörter Rekonstruktive Tubenchirurgie  (1)
  • tumour cell detection  (1)
  • 1
    ISSN: 1573-7217
    Keywords: tumour cell detection ; cathepsin D ; breast cancer ; micrometastasis ; prognostic factor
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Patients with an elevated level of cathepsin D in breast cancer tissue have an adverse prognosis. This study evaluated the prognostic relevance of cathepsin D detection in disseminated tumour cells in bone marrow. Bone marrow was sampled intraoperatively from both anterior iliac crests in 290 patients with primary breast cancer. Interphase cells were enhanced and stained immunocytologically with two antibodies: BM2, which detects tumour-associated glycoprotein TAG 12, which is typically expressed by almost all breast cancer cells, and the anti-cathepsin D antibody. 67 of 149 BM2-positive women (45%) developed metastatic disease (median follow-up time: 69 months). Of these, 15 were cathepsin D-positive (22%). Patients with cathepsin D-positive cells in bone marrow (n = 26; 9%) had a significantly shorter metastasis-free interval (38 months) compared with women who were cathepsin D-negative (64.5 months). The worst prognosis was seen in patients positive for both markers (30.5 months), followed by those who were cathepsin D-negative and BM2-positive (48 months). The detection of cathepsin D on disseminated tumour cells characterises a subgroup of patients with a poorer prognosis who should undergo more aggressive adjuvant systemic therapy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Reproduktionsmedizin 14 (1998), S. 27-30 
    ISSN: 1434-808X
    Keywords: Schlüsselwörter Rekonstruktive Tubenchirurgie ; Tubenkatheterisierung ; Falloposkopie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Eine genaue Beurteilung von Art und Ausmaß pathologischer Veränderungen der Tube ist Voraussetzung für die differenzierte Indikationsstellung zu tubenrekonstruktiven Maßnahmen. Etablierte diagnostische Verfahren wie die Hysterosalpingo(sono-)graphie oder Laparoskopie mit Chromopertubation erfüllen diese Anforderung jedoch nur unzureichend. Neue Techniken, wie die der hysteroskopischen Tubenkatheterisierung, selektiven Pertubation und der Falloposkopie sollen das diagnostische Spektrum erweitern, um vor allem intraluminale Läsionen früher und differenzierter zu erkennen. Das Ziel ist dabei eine immer weniger invasive, aber präzisere Patientinnenselektion als Basis für eine (auch kosten-) effizientere Therapieplanung. Die folgende Übersicht beschreibt den aktuellen Stand der technologischen und klinischen Entwicklung dieser neuen Verfahren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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