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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 375 (1990), S. 95-101 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Thyroid ; Follicular adenoma ; Follicular carcinoma ; Stereology ; Flow cytometry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Gut differenzierte follikuläre Neoplasien (FN) der Schilddrüse wurden unter der Frage analysiert, ob eine Differentialdiagnose ausschlielßlich anhand zytometrischer Kriterien möglich ist. Es wurden stereologische und flowzytometrische Tumorzellcharakteristika von 15 follikulären Karzinomen (FK) and 15 follikulären Adenomen (FA) untersucht mit den morphometrischen Primdrädaten Fldche, Umfang, Schnittsehnenldnge, numerische Dichte der Tumorzellkerne and der neue stereologische Schätzwert Vv. FK and FA unterschieden sich in keinem der untersuchten Tumorzellkernparameter. Diploide und aneuploide Tumoren kamen in beiden Gruppen gleichhdufig vor. Im Vergleich von diploiden mit aneuploiden FN zeigen aneuploide eine signifikante Vergrölßerung von Fläche, Umfang and Volumen der Tumorzellkerne. Unsere Ergebnisse schlielßen eine Differentialdiagnose der FN allein auf der Basis eines Aspirates aus. Die mangelnde zytologische Differenzierbarkeit zwischen beiden Typen der FN and der Nachweis malignomtypischer Stigmata bei den FA geben zu der Vermutung Anlaß, daß einige FA prdinvasive Karzinome sent könn-ten, die zum Zeitpunkt der Diagnose noch kein infiltratives Wachstum zeigen.
    Notes: Summary Fifteen resected follicular adenomas and 15 well-differentiated follicular carcinomas of the thyroid gland were analysed to determine whether a differential diagnosis of both “follicular neoplasms” can be performed by cytological criteria exclusively. 150–200 tumor cell nuclei (TCN) were studied per case for their TCN profile area, perimeter, density and for stereological estimates including the new parameter Vv, volume-weighted mean particle volume. Flow-cytometric analyses included measurement of the DNA index, the percentage of cells in S-phase and in G2/M phase. Follicular adenomas and follicular carcinomas did not show any significant differences in stereological estimates related to TCN size. Both groups included similar proportions of diploid and aneuploid neoplasms. Aneuploid follicular neoplasms showed a significantly greater area, perimeter and volume of TCN as compared to diploid tumors, regardless of their histological diagnosis. From our results a differential diagnosis of follicular neoplasms cannot be performed on the basis of cytological aspirates exclusively. Infiltration of capsula or vessels remain the only safe indicators of malignancy in the absence of metastases. The lack of cytological differences provides evidence that some follicular adenomas are preinvasive carcinomas, not yet showing infiltrative growth at the time of resection.
    Type of Medium: Electronic Resource
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