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  • 1
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Hepatische Isch⇐ie ; Organfunktion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Folgen einer hepatischen Ischämie können durch eine Vielzahl funktioneller und morphologischer Methoden analysiert werden. In der vorliegenden Studie wurden mittels eines Organmonitoringsystems die pH-Werte und K+-Aktivitäten mit ionenselektiven Elektroden an der Leberoberfläche gemessen. In 4 Versuchsgruppen wurden Ratten (n=6) einer kompletten, selektiv arteriellen und portalen warmen Ischämie für 15 min durch Klemmung des Ligamentum hepatoduodenale, der A. hepatica propria oder der Pfortader ausgesetzt und anschlieβend reperfundiert. Eine Gruppe diente als Kontrolle. Eine komplette oder portale Ischämie war durch einen sofortigen pH-Abfall und einen verzögerten Anstieg der K+-Aktivität gekennzeichnet. Eine arterielle Ischämie hatte im Vergleich zur Kontrollgruppe kaum einen Effekt. Nach Reperfusion kehrten beide Meβparameter zu Ausgangswerten zurück. Das Organmonitoringsystem erlaubt eine nichtinvasive Messung ionaler Veränderungen während Organentnahmen, Ischämie und Reperfusion und könnte ein zusätzliches Kriterium zur Beurteilung der Organviabilität dastellen.
    Notes: Abstract The effects of hepatic ischemia can be analyzed with a wide variety of functional and morphological methods. In this study we used a new organ monitoring device that accurately determines pH and K+ activities on the liver surface with ion-selective electrodes. Four groups of rats (n=6 each) were subjected to complete, arterial or portal warm ischemia for 15 min (achieved by clamping of the hepatoduodenal ligament, the hepatic artery or the portal vein) and subsequent reperfusion. One group was sham-operated. Complete and portal ischemia were characterized by an immediate decline of pH and a more retarded rise of K+ activity on the liver surface. Arterial ischemia had almost no effect on these two parameters when compared with the sham group. Upon reperfusion the shifts of pH and K+ activity reversed towards initial baseline values. The organ monitoring system offers the option to assess ional shifts non-invasively during organ procurement, ischemia and reperfusion and may be used as an additional criterion for the estimation of organ viability.
    Type of Medium: Electronic Resource
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