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  • Key words Glucocorticoid therapy – rheumatic diseases – genomic and nongenomic glucocorticoid actions  (1)
  • Key words Swelling of the face  (1)
  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Zeitschrift für Rheumatologie 59 (2000), S. 119-123 
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Schlüsselwörter Glukokortikoidtherapie – rheumatische Erkrankungen – genomische und nichtgenomische Glukokortikoidwirkungen ; Key words Glucocorticoid therapy – rheumatic diseases – genomic and nongenomic glucocorticoid actions
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Glucocorticoids have profound anti-inflammatory and immunosuppressive actions when used therapeutically. The therapeutic dose is quite variable and depends on the disease, but ranges from very low to extremely high. The rationale for the use of vavious dosage regimens for specific clinical indications is the existence of three distinct, therapeutically relevant effects: genomic, specific nongenomic and unspecific nongenomic. Genomic effects are mediated by cytosolic receptors that alter expression of specific genes. Specific nongenomic effects occur within a few minutes and are mediated by steroid-selective membrane receptors. Unspecific nongenomic effects occur within seconds, but only at high glucocorticoid dosages, and seem to result from direct interactions with biological membranes. For unspecific nongenomic effects, methylprednisolone and other glucocorticoids have been shown to inhibit cation cycling across the plasma membrane, but to have little effect on protein synthesis. Thus, glucocorticoids could diminish or prevent the acute immune response by interfering with processes such as the rise in intracellular Ca2+ concentration. It is proposed that the additional therapeutic benefit of higher doses is obtained via these nongenomic effects.
    Notes: Zusammenfassung Glukokortikoide gehören zu den wirksamsten Modulatoren von Entzündungsprozessen und Immunfunktionen. Die therapeutische Dosis ist sehr variabel. Sie hängt von der zu behandelnden Krankheitssituation ab und bewegt sich zwischen sehr niedrig und extem hoch. Ursache für diese verschiedenen Dosisregime ist die Existenz verschiedener therapeutisch relevanter Wirkungen: genomisch, spezifisch nichtgenomisch und unspezifisch nichtgenomisch. Genomische Wirkungen werden durch zytosolische Rezeptoren vermittelt, die die Expression spezifischer Gene modifizieren. Spezifische nichtgenomische Wirkungen werden durch steroid-selektive Membranrezeptoren vermittelt. Unspezifische nichtgenomische Wirkungen resultieren aus einer direkten Wechselwirkung des Glukokortikoids mit biologischen Membranen. So wurde für Methylprednisolon und andere Glukokortikoide eine Hemmung des Kationentransportes über die Membran gezeigt, während die Proteinsynthese nahezu unbeeinflusst bleibt. Durch diese Effekte können Glukokortikoide mit Prozessen wie dem Anstieg der intrazellulären Ca2+-Konzentration interferieren und so zu einer Abschwächung einer akuten Immunantwort führen. Es wird vermutet, dass diese Wirkungen den zusätzlichen therapeutischen Nutzen hoher Glukokortikoiddosen vermitteln.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Gesichtsschwellung ; Differentialdiagnose ; Lymphgefäßobstruktion ; Sklerödem ; Melkersson-Rosenthal-Syndrom ; Clofazimin ; Key words Swelling of the face ; Differential diagnosis ; Lymphedema ; Scleredema ; Melkersson- Rosenthal syndrome ; Clofazimine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A 54-year old, obese woman suffered from massive symmetrical swelling of the face, especially of the upper and lower eyelids. Initially the swelling occured intermittently, but after 2 years it was permanent and progressive markedly limiting her visual fields. Neither laboratory findings nor imaging procedures provided any firm evidence of an underlying cardiac, renal or endocrinological disease. There was no suggestion of a storage disease. Skin biopsy showed foam cells and granulomatous inflammation, so the patient was tentatively diagnosed as having a monosymptomatic Melkersson-Rosenthal Syndrome. Eyelid surgery was performed to improve her visual fields. Treatment with clofazimine 100 mg daily was initiated. Regular follow-up visits over 7 months revealed no evidence of recurrence. The patient died a sudden cardiac death a few months later. The relatives refused an autopsy. The definite cause of her facial swelling remains unclear as we discuss the differential diagnostic possibilities.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über eine 54jährige, sehr adipöse Patientin mit einer symmetrischen Gesichtsschwellung, die zunächst intermittierend, seit 2 Jahren dann persistierend und gleichzeitig progredient aufgetreten war. Insbesondere waren die Ober- und Unterlider derart betroffen, daß die Lidspalten verengt und somit die Sehfähigkeit der Patientin deutlich eingeschränkt war. Die internistische Diagnostik ergab keinen Anhalt für das Vorliegen kardialer, nephrologischer oder endokriner Ursachen. Es bestanden keine Hinweise für das Vorliegen einer Speicherkrankheit. Eine Hautbiopsie ergab zunächst den Verdacht auf das Vorliegen eines monosymptomatisch verlaufenden Melkersson-Rosenthal-Syndroms bei zusätzlicher xanthomartiger Schaumzellvermehrung im gesamten Korium. Im Ergebnis dieser Untersuchungen wurde ein Therapieversuch mit Clofazimin eingeleitet, nachdem zuvor durch kosmetische Chirurgie die Sehfähigkeit wieder hergestellt worden war. Die Patientin verstarb einige Monate später unter dem Bild eines plötzlichen Herztodes. Eine Obduktion wurde von den Familienangehörigen abgelehnt. Wir dokumentieren anhand von Bildmaterial die klinische Symptomatik der Patientin, beschreiben die durchgeführte Differentialdiagnostik und stellen die ursächlich nicht eindeutig geklärte Gesichtsschwellung zur Diskussion.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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