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  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Legionellainfektion ; Legionellose ; Neurologische und psychiatrische Symptomatik ; Key words Legionella infection ; Legionellosis ; Legionnaires’ disease ; Neurologic and psychiatric manifestations
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Legionella is a frequent etiologic agent in the development of both nosocomial and community acquired pneumonias. Involvement of the nervous system is common in Legionella infections. We present a case of Legionnaires’ disease which illustrates distinctive neurologic findings including delirium and cerebellar dysfunction. Furthermore, this paper reviews the neurological and psychiatric features of 609 Legionella infected patients with involvement of the nervous system. The most common signs were disorientation (58%), headache (52.4%), and somnolence (39.7%). Less frequent or rare were: cerebellar dysfunction (11.2%), hallucinations (8.4%), agitation or stupor (4.1%), affective disorders (3.1%), peripheral neuropathy (2.8%), pyramidal disturbances (2.1%), memory loss (1.6%), seizures (1.5%), cranial nerve palsies (1.5%), incontinence (0.7%), and extrapyramidal disturbances (0.3%). Cranial CT scans, cerebrospinal fluid findings, and nerve and muscle biopsies were usually unremarkable. Neuropathologic examinations failed to demonstrate specific characteristics. Hyponatremia and serum CPK level elevation were present in up to 89% and 50% of patients, respectively. Prognosis of disturbances of the nervous system was mainly good. We conclude that in the presence of definite neurological findings, pulmonary infection, hyponatremia, and CPK elevation Legionella infection should be considered.
    Notes: Zusammenfassung Legionellen haben ätiologisch einen hohen Anteil bei nosokomial und ambulant erworbenen Pneumonien. Das Nervensystem ist dabei häufig mitbetroffen. Wir berichten über eine Patientin, bei der im Rahmen einer Legionellapneumonie eine typische neurologisch-psychiatrische Symptomatik auftrat. Die Auswertung von Übersichtsarbeiten und Einzelberichten, die 609 Patienten mit einer Legionellainfektion und Beteiligung des Nervensystems einschloß, ergab, daß am häufigsten Orientierungsstörungen (58%), Kopfschmerzen (52,4%) und Vigilanzminderungen (39,7%) auftraten. Weniger häufig oder selten waren: zerebelläre Syndrome (11,2%), Halluzinationen (8,4%), Störungen des Antriebs (4,1%) oder der Affektivität (3,1%), Neuropathien (2,8%), pyramidal-motorische Störungen (2,1%), Gedächtnisstörungen (1,6%), epileptische Anfälle (1,5%), Hirnnervenlähmungen (1,5%), Harninkontinenz (0,7%), extrapyramidal-motorische Störungen (0,3%). Spezifische Veränderungen im kraniellen Computertomogramm, im Liquor, in Nerven- und Muskelbiopsien oder neuropathologische Charakteristika wurden nicht gefunden. Hyponatriämien und CK-Erhöhungen traten mit bis zu 89% bzw. 50% auf. Der Verlauf hinsichtlich Störungen des Nervensystems war überwiegend günstig. Trotz des weiten klinischen Spektrums sollten das Auftreten bestimmter neurologischer und/oder psychiatrischer Störungen bei bestehender oder sich entwickelnder Pneumonie an eine Legionellainfektion denken lassen, v.a. bei Vorliegen einer Hyponatriämie oder CK-Erhöhung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 70 (1999), S. 72-75 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Zopiclon ; Zolpidem ; Mißbrauch ; Abhängigkeit ; Absetzsymptomatik ; Key words Zopiclone ; Zolpidem ; Abuse ; Dependence ; Withdrawal
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary With the introduction of the non-benzodiazepine hypnotics zopiclone and zolpidem it was expected to have hypnotics without side effects and risks characteristically seen with benzodiazepines. We report two cases with high-dose usage and dependency of non-benzodiazepine hypnotics. Both patients were prescribed the drugs to treat sleep disturbances occuring during a depressive episode. While one patient had a polysubstance abuse there was no evidence for an abuse history in the other patient. To reduce withdrawal symptoms long-acting benzodiazepines were given to both patients. Thus, it seems that not only patients with a history of substance abuse but also patients with a psychiatric disorder are at risk for abuse of non-benzodiazepine hypnotics. Considering the increasing number of case reports with abuse and dependence of zopiclone and zolpidem it seems necessary to reevaluate the dependency risk of the currently available non-benzodiazepine hypnotics.
    Notes: Zusammenfassung Mit der Einführung der „Non-Benzodiazepinhypnotika” Zolpidem und Zopiclon war die Hoffnung verbunden, Hypnotika ohne benzodiazepintypische Nebenwirkungen und Gefahren zur Verfügung zu haben. Wir stellen 2 Kasuistiken mit hochdosierter Einnahme von und Abhängigkeitsentwicklung unter „Non-Benzodiazepinhypnotika” vor. Bei beiden Patienten begann die Substanzeinnahme aufgrund von Schlafstörungen i.R. eines depressiven Syndroms. Während bei dem einen Patient eine Polytoxikomanie bestand, fanden sich bei dem anderen keine Hinweise für einen Mißbrauch anderer psychoaktiver Substanzen oder einen Mißbrauch in der Vorgeschichte. Zur Abmilderung der Absetzsymtomatik erfolgte eine Umstellung auf langwirksame Benzodiazepine und eine stufenweise Reduktion derselben. Neben Patienten mit Mißbrauch oder Abhängigkeit in der Vorgeschichte scheinen auch Patienten mit depressiven Störungen gefährdet zu sein, Zopiclon oder Zolpidem mißbräuchlich einzunehmen. Das potentielle Abhängigkeitsrisiko der „Non-Benzodiazepinhypnotika” muß daher auch in der klinischen Praxis beachtet werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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