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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pflügers Archiv 349 (1974), S. 133-148 
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Node of Ranvier ; Sodium Permeability ; Aconitine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The effect of aconitine (10−5–10−6 g/ml) on membrane potentials and membrane currents of myelinated nerve fibres of Xenopus laevis was investigated. The following observations were made: a) Current clamp conditions: Slow depolarization (10–15 mV), decrease of amplitude and maximum rate of rise of action potential, finally inexcitability. With inward current pulses ‘hyperpolarizing responses’ could be elicited at membrane potentials more negative than the resting potential (E r ). Neither spontaneous activity nor repetitive responses to electrical stimuli were observed. No effects of aconitine were found in Na-free solutions or in the presence of tetrodotoxin. b) Voltage clamp conditions: Development of steady inward current at normal resting potential due to formation of a non-inactivating sodium permeability; heavily poisoned nodes therefore exhibit an N-shaped steady-state current voltage relation with negative slope at membrane potentials more negative thanE r . These non-inactivating sodium channels open more slowly than normal sodium channels, and can only be closed by hyperpolarizing the membrane by about 50 mV. The majority of sodium channels have almost normalτ m; theirm ∞ andh ∞-V relations are shifted by 10–15 mV towardsE r . It is concluded that these changes of the sodium permeability account for the changes of electrical activity observed after treatment with aconitine.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pflügers Archiv 303 (1968), S. 133-149 
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Node of Ranvier ; Ionic Currents ; Scorpion Venom ; Ranvierscher Schnürring ; Ionenströme ; Skorpiongift
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1. Die Wirkung von Skorpiongift (10−6 g/ml) auf die Ionenströme einzelner markhaltiger Nervenfasern von Xenopus laevis wurde in voltage-clamp-Experimenten untersucht. 2. Skorpiongift beeinflußt sowohl die Natrium- als auch die Kalium-Permeabilität der Schnürringmembran. 3. Die hauptsächlichen Wirkungen des Skorpiongiftes auf die Natrium-PermeabilitätP Na sind: a) Die maximale Natrium-Permeabilität $$\bar P_{_{{\rm N}a} } $$ wird auf 60% ihres an der unvergifteten Membran gemessenen Wertes reduziert. b) Die Natriuminaktivierung wird stark verlangsamt und verläuft in zwei Phasen. c) Der zeitliche Verlauf vonP Na kann unter der Annahme beschrieben werden, daß die Variableh aus zwei Komponentenx undy besteht, deren Zeitkonstanten τ x und τ y 4 bzw. 200 mal so groß sind wie τ h der unvergifteten Membran. 4. Die Wirkungen des Skorpiongiftes auf die Kalium-PermeabilitätP K sind: a) Die maximale Kalium-PermeabilitätP K' wird auf etwa 35% ihres Normalwertes vermindert. b) Der Anstieg vonP K bei Depolarisation wird verlangsamt; zwei Phasen können unterschieden werden. 5. Die Wirkungen auf die Natrium-Inaktivierung und auf die Kalium-Permeabilität können die unter dem Einfluß von Skorpiongift beobachtete extreme Verlängerung des Aktionspotentials erklären.
    Notes: Summary 1. The action of scorpion venom (10−6 g/ml) on the ionic currents of single myelinated nerve fibres of Xenopus laevis was studied in voltage clamp experiments. 2. Scorpion venom was found to affect the sodium permeability as well as the potassium permeability of the nodal membrane. 3. The main effects of scorpion venom on the sodium permeabilityP Na are: a) The maximum sodium permeability $$\bar P_{_{{\rm N}a} } $$ is reduced to 60% of its value in the unpoisoned membrane. b) The sodium inactivation is markedly slowed and proceeds in two phases. c) The time course ofP Na can be described assuming that the variableh is the sum of two componentsx andy, whose time constants τ x and τ y are 4 and 200 times τh of the unpoisoned membrane. 4. The effects of scorpion venom on the potassium permeabilityP K are: a) The maximum potassium permeabilityP K' is reduced to about 35% of its normal value. b) The increase ofP K' upon depolarisation is slowed down; two phases can be distinguished. 5. The effects on sodium inactivation and potassium permeability may explain the extreme prolongation of the action potential under the influence of scorpion venom.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pflügers Archiv 303 (1968), S. 150-161 
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Node of Ranvier ; Sodium Inactivation ; Scorpion Venom ; Ranvierscher Schnürring ; Natrium-Inaktivierung ; Skorpiongift
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1. Die Wirkung von Skorpiongift auf die Inaktivierung der Natrium-PermeabilitätP Na wurde in voltage-clamp-Experimenten an einzelnen markhaltigen Nervenfasern von Xenopus laevis untersucht. 2. Beim normalen Ruhepotential warP Na der vergifteten Membran stärker inaktiviert als an der unvergifteten Membran; bei starken Depolarisationen war die Inaktivierung jedoch unvollständig. 3. Der zeitliche Verlauf vonP Na konnte unter verschiedenen experimentellen Bedingungen mit den Hodgkin-Huxley-Gleichungen beschrieben werden, die wie folgt modifiziert wurden: a) die Variableh wurde durch eine schnelle Komponentex und eine langsame Komponentey ersetzt; b) die Komponentex nahm selbst bei Depolarisationen von mehr als 40 mV nicht auf Null ab.
    Notes: Summary 1. The action of scorpion venom on the inactivation of the sodium permeabilityP Na was studied in voltage-clamp experiments on single myelinated nerve fibres of Xenopus laevis. 2. At the normal resting potentialP Na of the poisoned membrane was more inactivated than the control; at large depolarizations inactivation was, however, incomplete. 3. The time course ofP Na under various experimental conditions could be described by theHodgkin-Huxley equations modified as follows: a) the variableh was split into a fast and a slow component (x andy, respectively); b) componentx did not vanish even for depolarizations by more than 40 mV.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S86 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Ellbogeninfektion ; Offenes zweizeitiges Vorgehen ; Gelenkfunktionserhalt ; Bakteriologie der Ellbogeninfektion ; Spätkomplikationen ; Nachuntersuchungsergebnisse ; Key words ; Elbow infection ; Open two-stage-approach ; Maintenance of joint function ; Bacteriology of elbow infection ; Late complications ; Follow-up results
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Infection of the elbow is a rare complication of fracture treatment: it is occasionally seen as a primary complication, but also after injections, soft tissue defects, bursectomies and ulcerogenic lesions. It may spread by the haematogenous, lymphogenic or metastatic route. The onset of symptoms is often mild, so that patient and physician are deceived and treatment even of severe infections is delayed. Conservative treatment of joint infection or a limited surgical approach is seldom sufficient. The aim of treatment should be the restoration of joint movement, at least to an extent allowing pro- and supination of the hand. In case of an acute infection a transarthroscopic approach with debridement and irrigation of the joint can yield good results if repeated daily until the symptoms of the infection subside. Because of the prolonged course of the disease we prefer a two-stage approach at our institution. The first stage is a bilateral arthrotomy of the joint, involving a synoviectomy and insertion of local antibiotics (Septopal®, Miniseptopal®). The joint is left open, and the patient receives careful hydrophysical therapy with limited joint movement. Antibiotics are administered perioperatively, and the wounds are dressed daily with iodine ointment. Once there is no further pustulent secretion, the arthrotomy is closed after 7–12 days, at the same time as a thorough debridement is performed in a second-stage operation. Intensive physical rehabilitation, including ergotherapy and mobilisation with transposition of the joint, begins immediately after this procedure, augmented in most cases by administration of intravenous analgesic medication. From 1979 to 1997, we treated 27 cases of empyema of the elbow. Surgical therapy consisted in primary arthrodesis ¶because of severe joint destruction ¶in 2 patients (7.4%). In 4 patients (14.8%) a one-stage-approach was considered, but the treatment was unsuccessful in 2 cases. In 21 patients (77.8%) a two-stage-approach was undertaken as the primary procedure. No complications were found in 19 patients (82.6%), while in ¶4 cases soft-tissue defects were closed in a second operation. Late complications included 2 recurrent infections. Long-term follow-up was possible in 20 of 25 patients with preservation of joint function. These included 5 patients (20%) who had a free range of motion (ROM), while ¶6 patients (24%) were limited to one quarter ROM, 4 patients each (16%) to a half and three quarters ROM compared with the contralateral joint, and 1 patient (4%) had a stiff elbow.
    Notes: Zusammenfassung Die Ellbogengelenkinfektion ist glücklicherweise eine relativ seltene Komplikation der Frakturbehandlung, gelegentlich auch eine primäre Erkrankung nach Injektion, Bursektomie, nach Defekten oder Ulzera, hämatogen, lymphogen, metastatisch oder postoperativ. Die Symptomatik ist nicht selten wenig dramatisch, so daß auch die ausgedehnte Gelenkinfektion häufiger über längere Zeit übersehen, fehlgedeutet oder sowohl vom Patienten als auch vom Arzt bagatellisiert werden kann. Die Gelenkinfektion kann nur selten allein konservativ oder mit begrenztem chirurgischem Vorgehen erfolgreich therapiert werden. Ziel sollte stets der Wiedergewinn der Funktion sein, dabei ist auch der alleinige Erhalt der Umwendbewegungen der Hand durchaus von wesentlicher Bedeutung. Bei der akuten Infektion kann durchaus allein transarthroskopisch vorgegangen werden, wobei ein intensives Débridement (Shaving) unter reichlich Spülung vorgenommen werden sollte und das Vorgehen bis zur definitiven Infektionsberuhigung möglichst täglich wiederholt wird. Wegen des gehäuft langwierigen Verlaufs hat sich bei uns das zweizeitige chirurgische Vorgehen bewährt, wobei im ersten Eingriff möglichst nach zweiseitiger Arthrotomie eine totale Synovialektomie unter Schonung der Gelenkstrukturen mit Einlage von Septopal ® (meist Miniseptopal ® ) ausgeführt wird. Die Arthrotomien verbleiben nach diesem Eingriff offen. Im postoperativen Verlauf werden unter gleichzeitiger perioperativer systemischer antibiotischer Behandlung vorsichtige Bewegungsübungen im Armbad und tägliche Verbandwechsel mit Betaisodonasalbe ausgeführt. Sistiert die Sekretion, werden die Arthrotomien nach 7–12 Tagen in einem 2. Eingriff nach erneutem radikalem Débridement verschlossen. Anschließend wird unverzüglich ein intensives Mobilisationsprogramm unter Umlagerung, Krankengymnastik, Ergotherapie, anfangs meist unter i.v. Schmerztherapie begonnen. Von 1979–1997 wurden bei uns 27 Ellbogengelenkempyeme behandelt. Zur Infektionsberuhigung wurde bei uns 2mal (7,4%) eine primäre Arthrodese wegen Gelenkzerstörung ausgeführt, bei 4 Patienten (14,8%) wurde ein einzeitiges operatives Vorgehen geplant, 2mal verlief es erfolglos. Bei 21 Patienten (77,8%) wurde primär das zweizeitige operative Vorgehen vorgenommen. Bei 19 Patienten (82,6%) verlief die zweizeitige Behandlung komplikationsfrei, 4mal mußten weiterbestehende Hautdefekte sekundär verschlossen werden. Als Spätkomplikation wurden bislang 2 Infektionsrezidive beobachtet. 20 von 25 Patienten mit Gelenkerhalt konnten mindestens 1–2 Jahre nach der Behandlung nachuntersucht werden: 5 Patienten (20,0%) hatten fast freie Gelenkfunktion, 6 (24,0%) Einschränkungen zu 1/4, je 4 Patienten (16,0%) Einschränkungen zur Hälfte bzw. zu 3 / 4 der Gegenseite, während das Gelenk bei 1 Patienten (4,0%) sekundär eingesteift war.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pflügers Archiv 333 (1972), S. 51-61 
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Node of Ranvier ; Ionic Currents ; Scorpion Venom ; Calcium Ions
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Voltage clamp experiments were done on myelinated nerve fibres of Xenopus laevis to study the effect of calcium on the ionic currents of the nodal membrane treated with scorpion venom. Increasing the calcium concentration of the medium from 1.8 to 7.2 mM produced the following changes of the sodium and potassium permeabilities,P Na andP K: a) The incomplete sodium inactivation, which is typical for nodes of Ranvier treated with scorpion venom, is abolished. The curves relatingm ∞ and τ m to membrane potential are shifted by 8–10 mV towards larger depolarizations.P Na and the time constants of the fast and slow components of the sodium inactivation remain practically unchanged. b) The maximum potassium permeability,P K, which is reduced by scorpion venom to 45% of the value observed in the normal node, increases to 68% by addition of calcium ions; τ n is unchanged. These effects of calcium ions on the ionic permeabilities explain the shortening of the extremely prolonged action potential and the inhibition of spontaneous activity observed in nodes of Ranvier poisoned with scorpion venom.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Coarctation of the aorta ; patent ductus arteriosus ; ventricular function ; heart failure ; surgical repair ; Schlüsselwörter ; Aortenisthmusstenose ; offener Ductus Botalli ; Ventrikelfunktion ; Herzinsuffizienz ; operative Korrektur
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Wir beschreiben den Krankheitsverlauf einer 36-jährigen Frau mit unbehandelter Aortenisthmusstenose und offenem Ductus Botalli, die aufgrund einer ausgeprägten linksventrikulären Dysfunktion eine therapierefraktäre Herzinsuffizienz entwickelte. Nach operativer Korrektur der Aortenisthmusstenose und Ductusresektion normalisierte sich die linksventrikuläre Pumpfunktion, sodass davon ausgegangen werden kann, dass auch schwere linksventrikuläre Dysfunktionen auf dem Boden langjähriger Druck- und Volumenbelastung durch angeborene Herzfehler nach operativer Korrektur reversibel sein können.
    Notes: Summary We report on the history of a 36-year-old woman with untreated coarctation of the aorta and patent ductus arteriosus who developed refractory heart failure due to severely impaired left ventricular function. After coarctation repair and duct resection, left ventricular function improved to normal. Even in the presence of longstanding left ventricular pressure and volume overload, subsequent severe myocardial failure may be reversible by surgical repair.
    Type of Medium: Electronic Resource
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