ISSN:
1433-044X
Keywords:
Key words Shoulder • Glenoid labrum • MR-Arthrography • Gadolinium • MR studies
;
Schlüsselwörter Schultergelenk • MR-Arthrographie •
;
Gadolinium • Labrum glenoidale
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Die klinische und radiologische Diagnostik von Labrumverletzungen ist schwierig. Erfahrungen mit der i. v.-Injektion gadoliniumhaltiger Kontrastmittel (KM) und der damit verbundenen Signalintensitätssteigerung im Kniegelenk erleichtern Aussagen bezüglich Knorpel- und Meniskusläsionen. In dieser Studie wurde erstmals die Technik der indirekten MR-Arthrographie am Schultergelenk in der Diagnostik von Labrumläsionen evaluiert. Methode: 28 Patienten mit klinischem Verdacht auf eine Verletzung des Labrum glenoidale und/oder der Rotatorenmanschette wurden prospektiv mit einer nativen MR-Standarduntersuchung und einer indirekten MR-Arthrographie (0,1 mmol/kg KG Gadolinium-DTPA i. v.) untersucht. Die Ergebnissicherung erfolgte mittels Arthroskopie und/oder Arthrotomie. Bei 20 Patienten wurden klinische Tests (Apprehension-, Schubladen-, Grinding-, Sulkus-, Yergason-Test) in Hinblick auf ihre Aussagekraft bei Labrumverletzungen überprüft. Ergebnisse: Die indirekte MR-Arthrographie führte zu einer signifikant besseren Abgrenzbarkeit von Labrum und glenoidalem Knorpel (p 〈 0.05). Die indirekte MR-Arthrographie zeigte im Nachweis von Labrumrissen eine Sensitivität von 90 % sowie eine Spezifität von 89 %, verglichen mit 79 und 67 % der MR-Standarduntersuchung. Die klinischen Tests (Treffsicherheit zwischen 50 und 70 %) waren alle nicht zuverlässig genug, eine Labrumläsion vorherzusagen.
Notes:
Purpose: Clinical and radiological evaluation of labral tears remains challenging. It has been shown that intravenous administration of contrast agents produces an MR arthrographic effect without the need for intraarticular injection. This is the first study evaluating this new technique of indirect MR arthrography in diagnosis of glenoid labrum tears. Methods: 28 patients with clinically suspected labral injuries were prospectively investigated (1.5 Tesla, flexible surface coil). A native MR exam of the shoulder (transverse and oblique-coronar orientation, T1-weighted spin-, proton density- and T2*-weighted gradient echo sequences) and indirect MR arthrography (transverse and oblique-coronar orientation, fat-suppressed T1-weighted spin-echo sequences, intravenous injection of gadopentetate dimeglumine [0.1 mmol/kg], followed by 10–15 min of joint movement) were performed. Results were confirmed by arthroscopy and/or open surgery. Additionally sensitivity evaluation of clinical tests for investigation of labral tears were performed. Results: Indirect MR-Arthrography improved delineation of the glenoid labrum and hyaline cartilage significantly (p 〈 0.05). Sensitivity and specificity of indirect MR arthrography in diagnosis of labral injuries were 90 % and 89 % respectively, compared to 79 % and 67 % of the native MR exam. The reliability of the checked clinical tests is not sufficient enough to determine labral lesions (predictive value between 50 and 70 %). Conclusion: Indirect MR-arthrography is a promising non-invasive technique in the evaluation of the glenoid labrum.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001130050314
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