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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 369 (1986), S. 728-728 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Splenectomy ; Sepsis ; Multiple trauma ; Splenektomie ; Sepsis ; Polytrauma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Retrospektiv wurden jeweils 111 Polytraumatisierte mit und ohne Splenektomie untersucht. Verletzungsschwere und Verletzungsmuster waren gleich. Untersucht wurde die Zahl der positiven Blutkulturen, die Symptome des multiplen Organversagens (MOV), die Letalität und die Todesursache.Ergebnisse: 1. nach Splenektomie fanden sich signifikant mehr positive Blutkulturen (35%) als ohne Splenektomie (20%). 2. Symptome des multiplen Organversagens waren in beiden Gruppen gleich (septiforme Reaktion). 3. Sepsis war bei Splenektomierten häufiger Todesursache als bei nicht Splenektomierten.Schlußfolgerung: Eine Splenektomie bei polytraumatisierten Patienten steigert das Risiko der frühen Sepsis. Auch bei Polytraumatisierten sollte die Milz erhalten werden. Eine verletzte Milz ist bei unstabilen Kreislaufverhältnissen zu entfernen.
    Notes: Summary In a retrospective study, 111 multiple traumatized patients who were treated with splenectomy were compared with 111 non-splenectomized patients. The severity and patterns of injury were equal. The factors examined were the number of positive blood cultures, symptoms of multiple organ failure (MOF), mortality and the cause of death: (1) The incidence of bacteriaemia was significantly higher after splenectomy in multiple injured patients (35% positive blood cultures compared to 20% without splenectomy); (2) MOF symptoms were no different in either group as MOF is probably more related to “septic” reactions; (3) The clinical diagnosis of “sepsis” as the cause of death was more common in splenectomized than in non-splenectomized patients. Splenectomy increases the risk of early sepsis after multiple trauma. If possible the spleen should be saved in multiple trauma, but an injured spleen should be removed if the circulation is unstable.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 372 (1987), S. 37-42 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Multiple organ failure ; Multiple trauma ; ARDS ; Sepsis ; Multi-Organ-Versagen ; Polytrauma ; ARDS ; Sepsis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Fortschritte in der Versorgung von Polytraumatisierten haben zu einer Senkung der Letalität auf ca. 20% geführt. Haupttodesursache bleibt das Multiorganversagen (MOV), welches in einer Frühphase nach Unfall durch Schock und Gewebsschaden initiiert und in einer Spätphase durch die posttraumatische Sepsis manifestiert wird. Humorale und celluläre Veränderungen beschleunigen den Capillarschaden und damit das spätere Organversagen. Alle therapeutischen Bemühungen sollten daher der Minimierung dieser genannten Einflüsse dienen. Neben Infusionsund Beatmungstherapie müssen Blutungen und Weichteilschäden frühzeitig beherrscht und eine frühe osteosynthetische Versorgung angestrebt werden.
    Notes: Summary Progress in the therapeutic management of multiple trauma patients has led to a decline in mortality (now 20%). The main cause for death is still the multiple organ failure (MOF), which is initiated in an early phase after trauma by shock and tissue damage, and manifests in a late phase during posttraumatic sepsis. Humoral and cellular changes accelerate the capillary damage, which provokes the failure of the organ systems. For this reason all therapeutic efforts should aim to minimize these influences. Next to infusion and ventilation therapy, early definite reduction of bleeding and tissue damage (debridement) and early osteosynthesis in multiple trauma patients seems reasonable.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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