ISSN:
1433-0407
Keywords:
Schlüsselwörter Arteriovenöse Fistel
;
A. vertebralis
;
Duplexsonographie
;
Endovaskuläre Embolisation
;
Schwindel
;
Key words Arteriovenous fistula
;
Vertebral artery
;
Duplex sonography
;
Endovascular embolization
;
Vertig
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Spontaneous or traumatic arteriovenous fistulae between vertebral artery and the surrounding venous plexus may cause vertebrobasilar hypoperfusion by steal effects. We report on a 71-year-old man presenting with vertigo. Duplex sonography revealed a vertebral arteriovenous fistula at the C4/5 level with the typical perivascular color Doppler artifact and hyperperfusion in the supplying arteries and draining veins. Angiography confirmed the findings; the consequently performed endovascular embolization using platin coils and silicon balloon removed the symptoms immediately. Ultrasonographic follow-up examinations within 5 months demonstrated the success of therapy showing only low-flow fistula yet. This case demonstrates that early detection of a vertebral arteriovenous fistula by duplex sonography is highly beneficial because efficient treatment modalities are available.
Notes:
Zusammenfassung Spontane oder traumatische arteriovenöse Fisteln zwischen der A. vertebralis und dem umgebenden Venenplexus können durch Steal-Effekte Schwindel und andere Symptome einer vertebrobasilären Mangeldurchblutung hervorrufen. Sie werden sehr selten diagnostiziert. Wir berichten über einen 71jährigen Patienten, der wegen Schwindels stationär untersucht wurde. Die Duplexsonographie ergab den Befund einer vertebralen arteriovenösen Fistel in Höhe C4/5 rechts mit dem typischen perivaskulären Farb-Doppler-Artefakt sowie Nachweis einer Mehrdurchströmung in den zuführenden Arterien und drainierenden Venen. Der Befund wurde angiographisch bestätigt. Die daraufhin durchgeführte endovaskuläre Embolisation mit Platin-Coils und Siliconballon beseitigte die Symptome schlagartig. Sonographische Kontrollen in den folgenden 5 Monaten bestätigten den Erfolg der Behandlung: die Fistel war zwar weiterhin nachweisbar, sie wies aber nur noch ein geringes Shuntvolumen auf. Der Fall zeigt den Wert der frühzeitigen sonographischen Diagnosestellung einer vertebralen arteriovenösen Fistel, da effektive Behandlungsmöglichkeiten zur Verfügung stehen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001150050449
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