ISSN:
1433-0407
Keywords:
Schlüsselwörter SESA-Syndrom
;
Chronischer Alkoholismus
;
Epileptische Anfälle
;
Key words SESA syndrome
;
Chronic alcoholism
;
Seizures
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Subacute encephalopathy with seizures in alcoholics (SESA syndrome) is a rare disease entity following chronic alcohol ingestion. It is quite distinct from alcohol withdrawal syndromes, such as delirium, withdrawal seizures or CNS complications of alcohol, such as Wernicke-Korsakow syndrome, central pontine myelinolysis or Marchiafava-Bignami disease, and was proposed in 1981 by Niedermeyer and coworkers. This syndrome consists of multiple neurological deficits, such as hemiparesis or hemianopia, and of recurrent focal and generalized seizures associated with prominent EEG features (peri-odic lateralized discharges, PLEDs). A 72-year-old Caucasian male with chronic alcoholism and an otherwise unremarkable past medical history was admitted to our hospital be-cause of several secondary generalized simple partial seizures. Laboratory investigations revealed elevated levels of gamma-glutamyl-transpeptidase and of mean corpuscular volume. Other laboratory investigations and the CSF examinations on three occasions revealed normal values. Cranial computed and magnetic resonance tomography showed cerebral microangiopathy and generalized atrophy. Despite triple anticonvulsive therapy and an intravenous treatment with acyclovir and thiamine, the epileptic seizures persisted. Several EEGs revealed left parieto-occipital perodic lateralized epileptiform discharges (PLEDs). The patient died of an intercurrent pulmonary infection about 3 months after the onset of symptoms. The described clinical picture resembles the symptoms of SESA syndrome.
Notes:
Zusammenfassung Subakute Enzephalopathie mit epileptischen Anfällen bei Patienten mit chronischem Al-koholismus (SESA-Syndrom) ist neben häufigeren Erkrankungen wie Delirium tremens, Alkoholentzugskrampf, Wernicke-Korsakow-Syndrom, zentraler pontiner Myelinolyse und Marchiafava-Bignami-Syndrom eine seltene Alkoholfolgekrankheit. Multiple neurologische Defizite (Hemiparese, Hemianopsie oder Aphasie), rezidivierende fokale und generalisierte epileptische Anfälle und periodische seitenbetonte steile Potentiale im EEG sind bei diesem Syndrom beschrieben worden. Ein 72jähriger Patient mit chroni-schem Alkoholabusus wurde nach mehreren sekundär generalisierten fokalen Anfällen der rechten Körperseite unter der Verdachtsdiagnose einer Enzephalitis aufgenommen. Die neurologische Untersuchung ergab eine globale Aphasie. Bei den Laboruntersuchungen zeigten sich erhöhte Werte für Gamma-GT und MCV. Sonstige Laboruntersuchungen und Liquoranalysen ergaben Normalbefunde. Im CCT und im zerebralen MRT zeigte sich eine Mikroangiopathie und eine Hirnatrophie. Trotz einer intravenösen Behandlung mit Acyclovir und Vitamin B1 und einer 3fachen antikonvulsiven Therapie wurden weiterhin epileptische Anfälle und eine Verschlechterung des Allgemeinzustandes beobachtet. Mehrere EEG-Untersuchungen ergaben periodische steile links parietookzipital betonte Wellen. Drei Monate nach Beginn der Symptomatik verstarb der Patient an einer Lungenentzündung. Das beschriebene klinische Bild entspricht den Kriterien des SESA-Syndroms.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001150050254
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