ISSN:
1433-0474
Keywords:
Schlüsselwörter Kinder
;
Kleinwuchs
;
Medulloblastomtherapie
;
Spätfolgen
;
Wachstumshormontherapie
;
Key words Children
;
Growth hormone therapy
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Late effects
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Medulloblastomatherapy
;
Short stature
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Aim: Growth hormone deficiency is a major long-term side effect of therapy in children with medulloblastoma. The aim of our analysis was to find out if growth hormone therapy is as effective in children after medulloblastoma therapy as in children treated for idiopathic growth hormone deficiency. Methods: We analysed 2 years auxological data of 6 children after medulloblastoma therapy who were in remission for at least 2 years. The data were compared to those of 8 children with idiopathic growth hormone deficiency. Results: Growth velocity (cm/year) in the medulloblastoma group improved significantly from 3.8 (before therapy start) to 8.4 (1. year) and to 7.4 (2. year). The height standard deviation score for chronological age improved from −2.9 at start to −2.0 after 2 years treatment. Conclusion: After 2 years growth hormone treatment growth was as a good in patients after medulloblastoma therapy as in patients treated for idiopathic growth hormone deficiency.
Notes:
Zusammenfassung Fragestellung: Eine der wichtigsten Langzeitnebenwirkungen der Medulloblastomtherapie bei Kindern ist ein Wachstumshormonmangel. Es stellt sich die Frage, ob eine Wachstumshormontherapie bei Medulloblastompatienten genauso effektiv ist wie bei Kindern mit idiopathischem Wachstumshormonmangel. Methode: Wir analysierten die 2 Jahres-Wachstumsdaten von 6 Medulloblastomkindern, die mindestens 2 Jahre in Remission waren und verglichen sie mit den Daten von 8 Kindern mit idiopathischem Wachstumshormonmangel. Ergebnisse: Nach Beginn der Wachstumshormontherapie verbesserte sich die Wachstumsgeschwindigkeit (cm/Jahr) bei den Medulloblastompatienten von 3,8 signifikant auf 8,4 (1. Jahr) und 7,4 im 2. Therapiejahr. Die Abweichung der Körperhöhe von der Norm (SDS) in Relation zum chronologischen Alter verbesserte sich von −2,9 (Start) auf −2,0 (2 Jahre). Schlußfolgerung: Bei der Analyse der 2-Jahres-Daten zeigte sich in der Medulloblastomgruppe ein ebenso gutes Wachstum unter Wachstumshormon wie in der Gruppe mit idiopathischem Wachstumshormonmangel.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001120050288
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