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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Annals of the New York Academy of Sciences 442 (1985), S. 0 
    ISSN: 1749-6632
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Natural Sciences in General
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 227 (1979), S. 47-54 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Turner mosaicism ; Dysgerminoma ; Gonadotropin-binding sites ; Turner-Mosaik ; Dysgerminom ; Gonadotropin-Rezeptoren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Y-Chromosom ist für die Entstehung von Keimzelltumoren in dysgenetischen Gonaden von entscheidender Bedeutung. Dies drückt sich im hohen Tumorrisiko der XY- und XY/XO-Gonadendysgenesie aus. Hingegen bei fehlendem Y-Chromosom sind Keimzelltumoren extrem selten. Wir haben bei einer Patientin mit 45, XO/46, Xi (Xq)-Karyotyp ein Gonadoblastom mit überwucherndem Dysgerminom beobachtet. Die Patientin ovulierte bis zum 22. Lebensjahr, dann war die zyklische Ovarialfunktion erschöpft. Gonadotropin- sowie Prolaktinrezeptoren konnten im Tumorgewebe nicht nachgewiesen werden. Diese Befunde weisen auf eine autonome Hormonbildung und eine vollstandige maligne Transformation des von uns untersuchten Tumorgewebes hin. Der Kliniker sollte auch bei der dysgenetischen Gonade ohne Y-Chromosom grundsätzlich an die Möglichkeit eines Keimzelltumors denken, die prophylaktische Gonadektomie, wie bei der XY-Dysgenesie, ist jedoch nicht gerechtfertigt.
    Notes: Summary It is well established that the Y-chromosome is associated with germ cell tumour development. There is a considerable tumour risk in XY- and XY/XO-gonadal dysgenesis. In the absence of Y-chromosome germ cell tumours are extremely rare. The history of a patient with 45 XO/46 Xi (Xq)- karyotype is presented, who had a gonadoblastoma with overgrowing dysgerminoma. According to basal body temperature recordings, this patient ovulated up to the age of 22 years. After this cyclical ovarian function was exhausted; histologically no primordial follicles could be detected. Gonadotropin as well as prolactin binding sites in the tumours could not be demonstrated, suggesting hormone independency and complete malignant transformation of the tumor. In general the clinician should be aware of a possible germ cell tumour development in the absence of a Y-chromosome. However as far as the clinical management of patients with dysgenetic gonads is concerned, prophylactic gonadectomy is only indicated in the presence of a Y-chromosome.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 232 (1981), S. 632-633 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 223 (1977), S. 173-178 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Oversuppression of prolactin and corpus luteum insufficiency ; Unterdrückung des Prolaktins and Gelbkörperinsuffizienz
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Patientinnen mit primärer Sterilität, Oligomenorrhoe und hyperprolaktinämischer Gelbkörperinsuffizienz wurden mit Bromocriptin® behandelt. Die Normalisierung der anfänglich leicht erhöhten Serumprolaktinspiegel führte zur Verkürzung des Zyklus um durchschnittlich 4 Tage (32 gegenüber 28 Tagen) und zur Zunahme der Progesteronsekretion. Die Ovulation trat unter der Behandlung früher ein (am 14. gegenüber dem 18. Zyklustag). Bei Prolaktinkonzentrationen von weniger als 120 μU/ml (3 ng/ml) kam es erneut zum Auftreten einer Gelbkörperinsuffizienz und zu prämenstruellem Spotting; dies wurde während des 5. und 6. Behandlungszyklus beobachtet und auf eine zu starke Unterdrückung des Prolaktins zurückgeführt. Die Ergebnisse deuten darauf hin, daß minimale Konzentrationen von Prolaktin für eine normale Follikelreifung und luteale Progesteronsekretion notwendig sind. Andererseits scheint der Gonadostat auf den dopaminergen Stimulus des Bromocriptins verschieden empfindlich zu reagieren, da eine Übersuppression beim Hyperprolaktinämisch-Anovulatorischem-Syndrom nicht beobachtet wird. Deshalb bedarf es einer kontinuierlichen Kontrolle des Prolaktins unter der Behandlung mit Bromocriptin und einer individuellen Dosierung des Sekale-Abkömmlings.
    Notes: Summary Patients with primary infertility due to hyperprolactinemic corpus luteum insufficiency and oligomenorrhea were treated with Bromocriptin®. Suppression of serum prolactin for up to four menstrual cycles resulted in a normalisation of the length of the cycle (32 vs 28 days) as well as of luteal progesterone secretion. In addition, ovulation occurred earlier after than before treatment (on day 14 vs day 18). When however prolactin concentrations reached levels of less than 120 μU/ml (3 ng/ml), which were observed during the 5th and 6th treatment course, reappearance of shortened luteal phase occurred probably due to oversuppression of prolactin. Premenstrual spottings were observed too. The data presented indicate that minimal prolactin is required for normal follicular marturation and luteal development. On the other hand, the gonadostat may be susceptable to the dopaminergic stimulus of Bromocriptin® to a different extent as oversuppression of prolactin is not observed in hyperprolactinemic anovulatory syndromes. Thus, treatment with Bromocriptin® requires a continuous monotoring of serum prolactin as well as individual treatment regimens.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 226 (1978), S. 233-240 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Gestagene ; Prolaktinsekretion ; Wachstumshormonsekretion ; Gestagens ; Prolactin ; Growth hormone secretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Long-term application of synthetic gestagens to monkeys and dogs has been reported to induce benign hyperplasia and nodules in the mammary gland of these animals. The underlying mechanisms might be the increase of growth hormone (GH) serum concentrations observed after progestational steroid administration. Since prolactin (PRL) has been implicated in the etiology of human breast cancer, this study was initiated to investigate the effect of synthetic gestagens on PRL and GH secretion in women. Amenorrheic women were treated with either norgestrel (NG) or nor-ethisterone acetate (NETA) or medroxyprogesterone acetate (MPA) to induce withdrawal menstrual bleedings. Before and 7 days after gestagen therapy a standardized PRL stimulation test using metoclopramide (MTCL) was carried out. PRL as well as GH was measured by means of homologous radioimmunoassays. Gestagen application resulted in a significantly increased response of PRL after MTCL administration. Basal serum GH concentrations remained unaffected by such manipulations. The data presented indicate that gestagens might play a role in PRL secretion. If lactogenic hormones at all are involved in proliferative changes of the human mammary gland, this might be rather due to alteration of PRL than GH secretion.
    Notes: Zusammenfassung Die Langzeitverabreichung von synthetischen Gestagenen führt bei Affen und Hunden zu gutartigen hyperplastischen Veränderungen der Brustdrüse. Die ursächlichen Zusammenhänge könnten in der beobachteten erhöhten Wachstumshormonsekretion zu suchen sein. Andererseits wird vermutet, daß eine gesteigerte Prolaktinsekretion an der Genese des menschlichen Mammakarzinoms beteiligt ist. Aus diesen Überlegungen heraus haben wir den Einfluß von synthetischen Gestagenen auf die Prolaktin- und Wachstumshormonsekretion untersucht. Bei amenorrhoischen Frauen wurde ein Gestagentest zur Auslösung einer Menstruationsblutung mit Hilfe von Norgestrel, Nor-Ethisteronazetat oder Medroxyprogesteronazetat durchgeführt. Vor und 7 Tage nach Verabreichung dieser Steroide wurde ein standardisierter Prolaktinstimulationstest unter Verwendung von Metoclopramid durchgeführt. Prolaktin und Wachstumshormon wurden radioimmunologisch bestimmt. Die Gestagentherapie führt zu einer signifikant gesteigerten Prolaktinausschüttung auf Metoclopramid, während die basalen Serumkonzentrationen von Wachstumshormon keinen wesentlichen Veränderungen unterlagen. Die Ergebnisse zeigen, daß Gestagene an der Regulation der Prolaktinsekretion teilhaben dürften. Sollten laktogene Hormone tatsächlich proliferative Veränderungen an der menschlichen Brustdrüse hervorrufen, so scheint eher Prolaktin als Wachstumshormon hierfür in Frage zu kommen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 229 (1980), S. 333-344 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Proteohormone receptors ; Malignant tumors ; Lactogens ; Human breast cancer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Proteohormone receptors have been demonstrated in gynecological malignancies, but more sensitive methods for measurement of such receptors are required and should be a matter of intensive research. The clinical response of hormone-dependent tumors to endocrine therapy has not yet been correlated with the occurrence of proteo-hormone receptors in neoplastic tissue from gynecological patients and such studies are required.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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