Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 358 (1982), S. 507-507 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Hypoplasia or aplasia of the breast ; Congenital defects ; Poland's syndrome ; Hypo-Aplasie der Brust ; kongenitale MiBbildung ; Poland-Syndrom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Poland-Syndrom, 1841 beschrieben, ist eine seltene kongenitale MiBbildung, die bei Frauen mit Hypo-Aplasie der gleichseitigen Brust einhergehen kann. Mühlbauer hat diese Veränderung in 4 klinische Schweregrade unterteilt. Wir beobachteten in den letzten 5 Jahren in der Chirurgischen Universitätsklinik Freiburg 30 Fälle unilateraler Hypo-Aplasie der Mamma. 4 dieser Patientinnen hatten ein PolandSyndrom, Grad IV, eine Patientin hatte ein Poland-Syndrom, Grad III. Anhand der eigenen Fälle wird über die Behandlungsmöglichkeiten berichtet.
    Notes: Summary Poland's syndrome, first described in 1841, is a congenital defect that in women includes unilateral hypo-plasia or aplasia of the breast. Miihlbauer subdivides this syndrome into four stages of severity. During the past 5 years, in the Dept. of Surgery at the University of Freiburg, we observed 30 women with unilateral defects of the breast, 4 of them with Poland's syndrome stage 4, 1 with Poland's syndrome stage 3. On the basis of these cases the different methods of treatment are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 361 (1983), S. 731-731 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Defect reconstruction ; Musculocutaneous flaps ; Indications ; Possibility of errors ; Defektdeckung ; Musculocutane Lappen ; Indikationen ; Fehlermöglichkeiten
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Defektdeckung bei ausgedehnten Tumorresektionen, Weichteildefekten nach Strahlentherapie, Malignomen auf dem Boden von Strahlenveränderungen und bei Decubitalulcera stellt den Chirurgen noch immer vor erhebliche Probleme. Konservative Therapieversuche sind in jedem Fall langwierig und in seltenen Fällen erfolgversprechend. Muskelplastiken und insbesondere musculocutane Lappenplastiken stellen heute die Therapie der Wahl dar. Ein befriedigendes ästhetisches und funktionelles Ergebnis setzt jedoch eine entsprechende Patientenselektion, eine sorgfältige Lappenwahl und subtile Kenntnisse in der Gefäßanatomie voraus.
    Notes: Summary The treatment of difficult defects is a surgical problem, whether these defects are the result of planned extirpative surgery, of tumors secondary to radiation therapy, of tissue necrosis secondary to radiation therapy or the result of pressure sores. Conservative treatment is of long duration and is promising in only a few cases. Muscle flaps and musculocutaneous flaps are today the method of choice to reconstruct these defects. Careful selection of the right patient and flap, as well as a subtle knowledge of vascular anatomy, guarantees a satisfying aesthetic and functional result.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 358 (1982), S. 488-488 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Traumatic chylothorax ; Lymphography ; Traumatischer Chylothorax ; Lymphographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der traumatische Chylothorax bleibt eine seltene Komplikation, wenn auch durch die steigende Zahl thoraxchirurgischer Eingriffe und die häufiger werdenden Verkehrsunfälle in letzter Zeit öfter beschrieben. Wir berichten über 5 Fälle von traumatischem Chylothorax: 2 nach stumpfem Thoraxtrauma, 2 postoperativ, 1 mal nach Legen eines Subclaviakatheters. In einem Fall sistierte die Chylusfistel spontan, 2mal mußte der D. thoracicus ligiert werden, 2mal kam es nach lymphographischer Darstellung des Lecks (Lipiodol) zu einem Sistieren der Sekretion.
    Notes: Summary Although chylothorax is a rare complication, it has recently been reported more frequently due to the rising number of thoracic operations and the increasing number of road accidents. We report five cases of traumatic chylothorax; two following blunt thoracic trauma, two following operations, one after subclavian vein catherization. Spontaneous closure of the chylous fistula was seen in one case and thoracic duct ligation was necessary in two cases. In two cases chylous secretion ceased following lymphography with Lipiodol.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Esophageal carcinoma ; Computed tomography ; Local resectability
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer prospektiven Studie wurde bei 74 Patienten mit Oesophaguscarcinom die Korrelation des prdoperativen Stagings mit CT zum postoperativen bzw. Obduktionsbefund geprüft. Es wurden Kriterien für die Beurteilung der lokalen Resektabilität des Tumors analysiert. Der Vergleich des prä- und postoperativen Stadiums nach TNM brachte mit CT im Stadium T1 bei 3/4 Patienten, im Stadium T2 bei 17/26 und im Stadium T3 bei 42/44 übereinstimmende Ergebnisse. Insgesamt lagen die richtigen Befunde nach zusätzlicher CT-Untersuchung bei 62/74 Patienten (83,7%). Übereinstimmende Ergebnisse nach konventioneller Diagnostik fanden sich bei 28/74 Patienten (37,8%). Für die Beurteilung der lokalen Resektabilität geben sagittale Infiltrationsfläche und besonders die axiale Infiltrationsstrecke zur Aorta und/oder Trachea entscheidende Hinweise. Bei einer im CT vermuteten Infiltration auf über vier aufeinander folgenden Tomogrammen war eine Oesophagusresektion nicht, ab drei Tomogrammen nur eine palliative Resektion möglich. Ein stumpfe Mobilisation des Oesophagus ohne Thoracotomie gelang bei einer im CT vermuteten Infiltration auf 1–2 Tomogrammen. Eine Impression der Trachea mit unregelmäßiger Begrenzung des Lumens oder eine Tumorummauerung ist neben der fehlenden Abgrenzung im CT als Infiltrationshinweis anzusehen. Durch die differenzierte Aussagefähigkeit über das lokale Tumorwachstum hat das CT in der Planung der chirurgischen Strategie eine zentrale Stellung erhalten.
    Notes: Summary The correlation of the preoperative staging by CT with the postoperative or postmortem staging was investigated in 74 patients with esophageal carcinoma. Criteria for the evaluation of local resectability were analyzed prospectively. According to TNM-classification, the pre- and postoperative staging showed identical results in T1 in 3/4, in T2 in 17/26 and in T3 in 42/44 patients. Thus, the preoperative staging turned out to be correct in 62/74 cases (83.7%). By conventional diagnostic methods identical results of pre- and postoperative staging were found in 28/74 patients (37.8%). The local resectability can be judged by the sagittal infiltration area and especially by the vertical extent of tumor infiltration of the aorta and/or trachea. Esophageal resection was not possible, if infiltration had been suspected in more than 4 tomograms (8 mm-CT-sections). Only palliative resection could be performed in cases with a 3 tomogram infiltration. A suspected infiltration up to 2 tomograms did not exclude a blind dissection of the esophagus without thoracotomy. The impression of the trachea with an irregular borderline of the lumen or tumor growth surrounding the trachea are additional infiltration signs in the CT. By the differentiated interpretation of local tumor growth the CT reached a central position planning surgical strategy.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 349 (1979), S. 573-574 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Breast carcinoma ; Chest wall defects ; Abdominal flaps ; Omentum transposition ; Mammacarcinom ; Thoraxwanddefekte ; Verschiebelappen ; Omentum-Transposition
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 6,8 % aller Patientinnen, die 1978 wegen Mammacarcinom operiert wurden, hatten einen exulcerierenden Mammatumor. In zwei Fällen mußte wegen Strahlenuleera (mit Radionekrose der Rippen) im Bereich der vorderen Thoraxwand operiert werden. Die direkte Naht ist zur Defektdeckung oft nicht möglich. Folgende Methoden zur Defektdeckung bei Thoraxwandläsionen wurden verwandt: Deckung durch die mobilisierte kontralaterale Brust, lateral gestielte Verschiebelappen von der Bauchwand, Omentum-Transposi tion mit Spalthautlappentransplantation.
    Notes: Summary 6.8 % of all patients with breast carcinoma operated upon in 1978 showed ulcerating lesions. In two cases reconstruction of the chest wall was necessary because of radiation necrosis. Direct closure of the remaining defect is not possible in most cases. The following methods of reconstruction of chest wall defects were used: contralateral breast flaps, laterally based thoracoabdominal rotation flaps, transposition of the greater Omentum with subsequent skin grafting.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 369 (1986), S. 784-784 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Acute pancreatitis ; Indications for operation ; Decision making ; Akute Pankreatitis ; Operationsindikation ; Entscheidungshilfen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer prospektiven Studie an 50 Patienten mit akuter Pankreatitis wurden diagnostische Daten mit der Frage analysiert, ob Indikation und Zeitpunkt zum chirurgischen Vorgehen dadurch beeinflußt werden. Das initiale Labor und der initiale klinische Befund ermöglichen nicht, zwischen operierten und nicht operierten Patienten zu unterscheiden. Die Operationsindikation ist am besten durch wiederholte klinische Untersuchungen zu erkennen. Die initiale ERCP identifiziert mit hoher Sicherheit die biliäre Pankreatitis und leitet beim Gallengangstein direkt zur Therapie über.
    Notes: Summary A prospective clinical study of 50 patients with acute pancreatitis was undertaken to estimate the significance of diagnostic data for assessment of the indication for and the timing of surgical intervention. Initial clinical and laboratory data did not facilitate the choice between conservative and operative treatment. Daily clinical assessment was the most helpful way to determine the indications for and the urgency of surgery. With the aid of the initial endoscopic retrograde cholangiopancreatogram, biliary pancreatitis could be accurately diagnosed and in cases of cholelithiasis, early surgery or endoscopic papillotomy could be performed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 554-554 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Augmentation mammaplasties ; Silicone breast implants ; Capsular contracture ; Mammaaugmentation ; Silasticprothesen ; Kapselfibrose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In den letzten 6 Jahren wurden in der Chirurgischen Universitätsklinik Freiburg 68 Mammaaugmentationen durchgeführt. 15mal waren Nachoperationen notwendig (Prothesenwechsel, Kapsulotomie, Kapsulektomie). 20% der Patientinnen waren mit dem Eingriff nicht zufrieden (meist wegen der Kapselfibrose). Auffallend, daß die Patientinnen mit unilateralen Veränderungen in größerem Maße mit dem Operationsergebnis zufrieden waren (12 Patientinnen). Nachoperationen in dieser Gruppe waren nicht notwendig. Die Indikation zur Mammaaugmentation mit Silasticprothesen sollte sehr streng gestellt werden.
    Notes: Summary 68 patients have undergone augmentation mammaplasties in the last 6 years in our Dept. of Surgery. 15 reoperations (capsulotomy, capsulectomy, change of the implant) were necessary. We observed unfavorable results causing patient dissatisfaction in 20%, mostly due to capsular contracture. It should be mentioned that satisfaction was much greater in the group of unilateral hypoplasia (12 cases). Reoperations have not been necessary in this group. The range of indications for augmentation mammaplasties should be limited.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...