Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words MRI diagnosis • Anterior cruciate ligament lesions • comparison of systems ; Schlüsselwörter MRT-Diagnose • Kreuzbandläsionen • Gerätevergleich
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ziel unserer Studie war es, die diagnostische Wertigkeit eines 0,2-T-Gerätes im Vergleich mit einem 1,0-T-Gerät bei der Beurteilung von Patienten mit klinisch suspizierten Läsionen des vorderen Kreuzbandes zu untersuchen. 24 Patienten mit klinisch suspizierter Läsion am vorderen Kreuzband wurden sowohl auf einem 0,2-T-Gerät als auf einem 1,0-T-Gerät untersucht. Drei unabhängige Untersucher beurteilten für beide Geräte das Vorhandensein oder das Fehlen direkter und/oder indirekter Zeichen für eine Läsion des vorderen Kreuzbands. Die Frequenz direkter und indirekter Zeichen für beide Modalitäten wurde ermittelt, die Übereinstimmung zwischen den Untersuchern wurde mittels Kappa-Statistik errechnet. 16/24 Patienten wiesen auf dem 1,0-T-Gerät Zeichen einer Läsion des vorderen Kreuzbands auf; hiervon konnte das 0,2-T-Gerät bei 15/16 (93 %) Patienten die direkten Zeichen und in 7/12 (43 %) die indirekten Zeichen darstellen. Bei 8 Patienten zeigte das 1,0-T-Gerät weder direkte noch indirekte Zeichen einer Läsion des vorderen Kreuzbandes; hier kamen durch das 0,2-T-Gerät in 1/8 Patienten (12 %) direkte und in 3/8 Patienten indirekte Zeichen einer Läsion des vorderen Kreuzbandes zur Darstellung. Die Übereinstimmung zwischen den Untersuchern war für das 1,0-T-Gerät sehr gut, für das 0,2-T-Gerät mäßig. In der Darstellung direkter Zeichen für eine Läsion des vorderen Kreuzbandes gibt es zwischen dem 0,2-T-Gerät und dem 1,0-T-Gerät keinen substantiellen Unterschied. In der Darstellung indirekter Zeichen ist das 1,0-T-Gerät dem 0,2-T-Gerät überlegen, wobei das 0,2-T-Gerät eine überraschend hohe Zahl falsch-positiver indirekter Zeichen nachweisen dürfte. In bezug auf die Interobservervariabilität hat das 1,0-T-Gerät gegenüber dem 0,2-T-Gerät klare Vorteile.
    Notes: Summary The purpose of our study was to compare the diagnostic performance of a 0.2-T MRI unit and a 1.0-T MRI unit in the evaluation of the anterior cruciate ligament in patients with clinically suspected lesions of this ligament. Twenty four patients with clinically suspected lesions of the anterior cruciate ligament underwent MRI of the knee on both 0.2-T and 1.0-T MRI units. Three independent observers evaluated the examinations for primary and secondary signs of a tear of the anterior cruciate ligament. Frequency of these signs was determined for both modalities, and observer agreement was assessed using the kappa statistic. Sixteen of 24 patients had signs of tears of the anterior cruciate ligament on the 1.0-T unit; the 0.2-T unit detected primary signs in 15/16 (93 %) patients and secondary signs in 7/12 (43 %) patients. In 8 patients the 1.0 T unit showed neither primary nor secondary signs for tears of the anterior cruciate ligament; in these patients the 0.2-T unit detected primary signs in 1/8 cases (12 %), and secondary signs in 3/8 cases (37 %). Observer agreement was very good for the 1.0-T unit and fair for the 0.2-T unit. There is no substantial difference between 1.0-T units and 0.2-T MRI units in the visualisation of primary signs of tears of the anterior cruciate ligament. In the visualisation of secondary signs, 1.0-T units are superior to 0.2-T units, and there is a surprisingly high rate of false-positive results with the 0.2-T unit. As to the reproducibility of the results, the 1.0-T unit is far superior to the 0.2-T unit.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-1920
    Keywords: Key words Sonography ; intraoperative ; Sonography ; colour-coded Doppler ; Carotid artery reconstruction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We studied 50 patients with intraoperative colour-coded Doppler sonography (CCDS) after carotid artery reconstruction. Technical defects could be detected in 19 cases (38 %): residual plaques in 9, flaps in 8 and strictures in 2. In 9 cases (18 %) the carotid endarterectomy was revised. One residual plaque and one residual stricture caused thrombosis at the operative site a few hours postoperatively. One of the patients with residual plaques developed a high-grade stenosis within the follow-up period. Of the patients with residual plaques two had a medium-grade stenosis at follow-up. Six flaps decreased in size or disappeared within 1 week after operation. No patient with a flap developed a stenosis within the follow-up period. Our findings seem to indicate that correction of intimal flaps less than 10 mm in size is not necessary.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 10 (2000), S. 542-542 
    ISSN: 1432-1084
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Pseudoaneurysm ; Internal carotid artery ; CT angiography ; Subtraction technique
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. A case of pseudoaneurysm of the left internal carotid artery (ICA) after shrapnel injury is demonstrated by intra-arterial digital subtraction angiography (DSA) and computed tomography angiography (CTA) with subtraction technique. Although the pseudoaneurysm was well demonstrated by intra-arterial DSA, CTA was the only modality to demonstrate the three-dimensional shape of the perfused part of pseudoaneurysm and the aneurysmal neck, which affected the therapeutic strategy. The CTA technique is useful in the assessment of large pseudoaneurysms and for therapeutic planning.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 9 (1999), S. 115-121 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Ultrasound ; Color Doppler ; Amplitude-coded color Doppler sonography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Amplitude-coded color Doppler sonography (ACD) has become an useful adjunct to gray-scale US and conventional color Doppler sonography (CD) for the assessment of vascular diseases and pathologic conditions that might affect or alter tissue vascularization or perfusion. Basically, all US units that generate conventional color Doppler information through autocorrelation technique are capable of displaying ACD. This technique is also referred to as power Doppler, amplitude-mode color Doppler US, color Doppler energy (CDE), or US angiography. Amplitude-coded color Doppler sonography has already emerged as a valuable adjunct to conventional CD, particularly for evaluating flow in parts of the body where CD signal is weak because of slow flow, small blood vessels, or both.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 110-117 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Aortenaneurysmen ; Periphere Aneurysmen ; Stentgraftimplantation ; Komplikationen und sekundäre Interventionen ; Key words Aortic aneurysms ; Peripheral aneurysms ; Stent graft implantation ; Complications ; Secondary interventions
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The implantation of stent grafts is a relatively new method for the treatment of aneurysms of the aorta or peripheral aneurysms. Before the implantation precise measurements are mandatory to obtain the necessary information about the aneurysm. The numerous contraindications must be observed strictly to successfully exclude the aneurysmal sac. The stent graft is inserted via a percutaneous puncture or, in the case of an aortic graft, through a surgical arteriotomy. After the implantation rigorous follow-up is mandatory to detect complications such as leaks or thrombi: Spiral CT angiography is the method of choice. Some of the complications require secondary interventions such as the implantation of additional stent grafts. The results are encouraging, with a secondary exclusion rate of the aneurysm of up to more than 95%; however, long-term results are not available.
    Notes: Zusammenfassung Die Stentgraftimplantation zur Behandlung von Aneurysmen der Aorta und der Becken-/ Beingefäße stellt eine relativ neue Methode dar. Vor der Implantation muß die genaue Evaluierung und Ausmessung des Aneurysmas erfolgen, welche über die vor der chirurgischen Sanierung übliche Genauigkeit hinausgeht. Eine Reihe von Kontraindikationen muß beachtet werden, um den Aneurysmasack vollständig von der Zirkulation auszuschließen. Die Implantation erfolgt in der Regel durch eine perkutane Punktion oder aber beim Aortenaneurysma durch eine chirurgisch gesetzte Arteriotomie. Nach der Implantation ist eine rigorose Nachsorge notwendig, um Komplikationen wie Leaks oder Thrombosen nachzuweisen. Hierbei ist die Spiral-CT-Angiographie die wichtigste Untersuchungsmethode. Einige der Komplikationen erfordern auch sekundäre Interventionen wie die Implantation zusätzlicher Stentgrafts. Die Ergebnisse in der Literatur sind mit einer sekundären Ausschlußrate bis über 95% ermutigend, Langzeitstudien liegen allerdings noch nicht vor.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...