ISSN:
1433-0431
Keywords:
Schlüsselwörter Hallux valgus
;
Operative Korrektur
;
Retrokapitale Osteotomie
;
Magerl-Osteotomie
;
Weichteilrelease
;
Key words Hallux valgus
;
Operative correction
;
Distal metatarsal osteotomy
;
Magerl osteotomy
;
Soft tissue release
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary The distal metatarsal osteotomy according to Magerl allows correction of a hallux valgus deformity by lateral and plantar displacement as well as by pronation and varisation. The length of the first metatarsal can be adjusted by the depth of the cut at the resection or by a slightly oblique osteotomy. If necessary, soft tissue release and/or a osteotomy of the first proximal phalanx can be done to relocate the sesamoids under the head of the first metatarsal. A review of 118 foot operations in 75 patients demonstrated a very good or good result in about 75 %. Radiological examination showed sufficient lateralisation of the metatarsal head. Evaluating the length of the first metatarsal and the amount of variation, the results were less satisfying. The metatarsophalangeal angles could be corrected by 14 ° and the intermetatarsal angles by 7 ° on average. The sophisticated operative procedure limits the use of this technique as a standard procedure.
Notes:
Zusammenfassung Die subkapitale Osteotomie nach Magerl erlaubt eine Korrektur des Hallux valgus, indem das Köpfchen lateralisiert, varisiert, rotiert und plantarisiert wird, und bei der auch die Länge des Os metatarsale I durch die Tiefe des plantaren Einschnitts bzw. durch eine schräge Osteotomieebene beeinflußt werden kann. Falls notwendig, kann durch einen gleichzeitigen Weichteileingriff zusätzlich eine Rezentrierung der Sesambeine unter das Köpfchen des Os metatarsale erzielt und damit auch der Streckapparat rezentriert werden. Die Korrektur einer Phalanx proximalis I valga ist in gleicher Sitzung korrigierbar. Die Auswertung von 118 operierten Füßen bei 73 Patienten zeigte in ca. 75 % ein sehr gutes bzw. gutes klinisches Ergebnis. Die radiologische Auswertung zeigte eine zufriedenstellende Lateralisierung, weniger zufriedenstellend waren die Ergebnisse im Hinblick auf die Länge des Os metatarsale I und das Ausmaß der Varisation. Der Hallux-valgus-Winkel konnte um durchschnittlich 14 ° und der Intermetatarsalwinkel um 7 ° korrigiert werden. Die hohen technischen Anforderungen dieser Osteotomie schränken jedoch ihre Anwendbarkeit als Routineverfahren ein.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001320050031
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